Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes
PU.nl
Achtergrond

Yakuza Kiwami 2 is één van de beste remakes

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Brian met Yakuza Kiwami 2.

De liefde die sommige Yakuza-fans voor de reeks hebben kon ik tot voor kort maar moeilijk begrijpen. Eerlijk is eerlijk: ik heb me nooit geïnteresseerd voor de serie. Al die positieve geluiden over dat geweldige Japanse maffiaspel liet ik aan me voorbij gaan, puur omdat ik nooit even de tijd nam om eens op te zoeken wat de Yakuza-reeks zo sterk maakt. Totdat ik een exemplaar aangeboden kreeg voor de recensie van Yakuza Kiwami 2.

©GMRimport

Als dit niet mijn werk was geweest, dan had ik hoogstwaarschijnlijk een van de beste remakes die ik ooit heb gespeeld aan me voorbij laten gaan, want de remake van Yakuza 2 is een van mijn favoriete games van het jaar geworden, die veel westerse gamers jammer genoeg over het hoofd hebben gezien.

Dat komt wellicht door de opzet van de game. Yakuza Kiwami 2 is in hart en nieren een game van Japanse makelij, wat te merken is aan de personages, maar ook aan de setting, het stemacteerwerk, de soundtrack, het verhaal en de gameplay. Voor wie zich daar overheen kan zetten, heeft Yakuza Kiwami 2 een overweldigende reis door de Japanse onderwereld in petto.

Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

-

Red-light district

Yakuza Kiwami 2 neemt je mee naar de door misdaad geteisterde districten Kamurocho en Sotenbori, respectievelijk gebaseerd op de districten Kabukicho en Dotonbori. Na de gebeurtenissen in Yakuza Kiwami staat de eens zo machtige Tojo Clan op instorten en groeit de invloed van de concurrerende Omi Alliance alsmaar door. Dat dit een probleem vormt voor de Tojo Clan, beseffen de leiders van de clan maar al te goed en wanhopig kloppen ze aan bij protagonist Kiryu Kazuma, die zijn leven als yakuza al geruime tijd achter zich heeft gelaten. Maar een man die gedreven is door eer, een thema wat veelvuldig terugkomt in het spel, laat zijn oude clan niet in rook op gaan en doet er alles aan om de criminele organisatie weer op de been te krijgen. Zo begint het avontuur waar ik mij dit jaar het meest mee heb vermaakt.

Wat meteen opvalt aan Yakuza Kiwami 2 is dat het spel sterk leunt op het verhaal. Achter elke kleine (of grote) missie die je speelt, schuilt een groots verhaal. Alsof de ontwikkelaar wilde voorkomen dat je je tijd verdoet met onzinnige nevenactiviteiten. Toch zijn het juist de zijmissies die in een game als deze het verschil maken. Hoe vaak kom je in games een maffioso tegen die een zakdoekje haalt voor zijn zieke medemens, een platencontract regelt voor een straatzangeres, een oud vrouwtje beschermt tegen tuig of een relatie weet te redden? Het zijn dit soort geinige en vooral onvoorspelbare belevenissen die Yakuza Kiwami 2 zo levendig maken. Serieuze momenten worden precies op het juiste moment afgewisseld met luchtige momenten, die bijdragen aan de hectiek waarmee Kiryu Kazuma te maken krijgt.

©GMRimport

Maffioso met een warm hart

Tussen alle hectische gebeurtenissen door neem ik gerust even wat tijd om Virtua Fighter te spelen in de arcadehal, Mahjong te spelen of yogalessen te nemen. Op de een of andere manier lukt het de ontwikkelaar op die manier om de gewelddadige ex-bendelid te humaniseren, waardoor ik geen moment twijfel aan de keuzes die ik maak in de game. Los daarvan onthuld Kiryu gaandeweg zijn beweegredenen die getuigen van (zelf)respect, eer en genegenheid.

Hoewel volwassen verhaalvertelling doorgaans aan de basis staat, is de ruggengraat van het spel bij uitstek de brute gameplay. De wijze waarop Kiryu vijanden tot moes slaat blijft gedurende de game constant verrassen. Dat komt vooral door dat Kiryu geen enkel voorwerp ongebruikt laat om zijn vijanden een lesje te leren. Voor shootouts ben je bij Yakuza aan het verkeerde adres. Iedere vijand die het durft op te nemen tegen Kiryu en zijn geraffineerde oosterse vechtkunsten, krijgt geheel volgens traditie een koekje van eigen deeg. Soms zelfs met een baksteen, knuppel, reclamebord, fiets of een willekeurig ander object dat zich binnen handbereik bevindt. Yakuza Kiwami 2 geeft spelers alle mogelijkheden om tijdens gevechten te laten zien waarom er niet te sollen valt met de Tojo Clan. Tegen het einde van het spel realiseer ik me dat ik met een van de meest vredelievende veelplegers ooit heb gespeeld, zonder dat ik ook maar een keer in dubio was over de daden die ik pleegde.

Totaal onwetend begon ik dus aan een tocht door de Japanse onderwereld die me nog lang zal bijblijven. In het gamejaar dat gedomineerd werd door bijzondere werken van ontwikkelaars als Rockstar en Santa Monica Studios, was Yakuza Kiwami 2 voor mij met afstand de grootste verrassing van 2018. Helaas zullen maar weinig westerse gamers dezelfde mening delen. Het kenmerkende Japanse gamedesign kan wellicht niet iedereen bekoren, maar mijn eerste kennismaking met de Japanse maffia is een erg positieve ervaring en doet mij verlangen naar meer avonturen in dit Japanse drama dat bol staat van de intriges, ongure gasten en interessante plotwendingen.

Deze week kan je op Gamer.nl Favoriet van de Redactie-artikelen verwachten waarin we de games behandelen die ons in 2018 het meest hebben gegrepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad
PU.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077-vervolg bevat een tweede stad

Vergelijkbaar met een 'Chicago waarin het mis is gegaan'

Naast Night City kunnen spelers van het aankomende vervolg op Cyberpunk 2077 ook een tweede stad bezoeken, dat wordt beschreven als een "Chicago waarin het mis is gegaan".

Dat onthulde R. Talsorian Games-oprichter Mike Pondsmith, de bedenker van Cyberpunk, op Digital Dragons 2025. Hij werd gevraagd naar 'Project Orion', het Cyberpunk 2077-vervolg waar CD Projekt Red aan werkt.

Pondsmith gaf toe dat hij niet zoveel betrokken is bij de ontwikkeling van het vervolg als bij het origineel, maar dat hij de geboekte progressie wel volgt. Hij gaf daarbij aan dat spelers straks een nieuwe stad kunnen bezoeken. "Ik vertel je niet meer dan dat, maar er is een nieuwe stad die we bezoeken. Night City is er ook nog. Ik weet nog dat ik het zag en begreep waar ze voor gingen, en het werkt echt goed. Het voelt niet als Blade Runner, maar als een stad als Chicago waarin het mis is gegaan."

Verdere details over het Cyberpunk 2077-vervolg zijn er nog niet, al bleek eerder dat CD Projekt Red erg realistische voorbijgangers in de game wil zien te krijgen. Duidelijk is ook dat de nieuwe studio van de ontwikkelaar gesitueerd in Boston aan het spel werkt. Dat moet er voor zorgen dat de game "authentiek Amerikaans aanvoelt".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games
PU.nl
Nieuws

Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games

Ze gaat games voor de studio achter de Oxenfree-spellen regisseren

Carrie Patel, de regisseur van Avowed, vertrekt bij Obsidian Entertainment en gaat aan de slag bij Netflix Games.

Dat heeft Patel aangekondigd via LinkedIn. Ze heeft bijna twaalf jaar gewerkt bij de studio die inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox. Voor haar werk aan Avowed was ze narrative designer voor The Outer Worlds en Pillars of Eternity.

Patel krijgt een regisseursrol bij Night School Studio, de studio achter de Oxenfree-games en Afterparty, dat sinds 2021 onderdeel uitmaakt van Netflix Games. Eerder dit jaar bleek dat er meerdere ontslagen vielen bij de studio.

Obsidian werkt op dit moment aan The Outer Worlds 2. Meteen na de Xbox Games Showcase op 8 juni wordt een presentatie die volledig om deze nieuwe rpg draait uitgezonden.

Ondanks dat de regisseur van Avowed weggaat bij Obsidian, is het bedrijf nog niet klaar met de op Xbox Series X en S en pc uitgekomen rpg. Onlangs onthulde de ontwikkelaar de toekomstplannen voor de game. In de zomer kunnen we onder andere de mogelijkheid om te koken verwachten. Ook krijgen NPC's nieuwe gedragspatronen en zullen er ook nieuwe wapens en passieve en actieve abilities toegevoegd worden. Ook kunnen spelers straks custom icoontjes op de wereldkaart plaatsen. Aankomend najaar kunnen we onder andere een New Game Plus-modus verwachten, alsmede een fotomodus en een nieuw wapentype. Ook worden er nieuwe presets voor personages verwacht, nieuwe Godlike-presets en de mogelijkheid om in de spelwereld het uiterlijk van je personage te veranderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!