Final Fantasy 7 is na Remake nog steeds de moeite waard
PU.nl
Achtergrond

Final Fantasy 7 is na Remake nog steeds de moeite waard

De verwachtingen voor Final Fantasy 7 Remake waren hooggespannen, en Square Enix wist ze warempel te overtreffen. Remake is daarnaast een uitstekende manier voor nieuwkomers om een klassieker te beleven, maar is het ook de moeite waard om daarna nog het origineel te spelen?

Een tijd terug schreef ik op zustersite PU.nl hoe het is om Final Fantasy 7 Remake met amper kennis van het origineel te spelen. Los van de laatste, zeer verwarrende momenten is dat een bijzondere ervaring, een waarbij ik verliefd werd op de personages en de wereld. Met een honger naar meer hervatte ik mijn speelsessie van het origineel op de Switch, met in het achterhoofd dat de volgende deel van Remake wellicht een compleet andere koers vaart.

©GMRimport

Schaal

Goed, dat laatste is ook een excuus om te weten hoe het verhaal afloopt nadat Cloud en consorten Midgar verlaten. In het origineel duurt dat gedeelte slechts een uur of vijf, waarna de wereld zich opent en spelers vrij over de map kunnen reizen. Opvallend is hoe goed de plot zich staande houdt en op wat raar geschreven zinnen na vol zit met boeiende dialogen. Shinra als grote megacorporatie die de aarde langzaam leegzuigt is een fantastisch en hedendaags relevant thema, maar de game behandelt ook een aantal diepere lagen omtrent Clouds identiteit, Aeriths afkomst en Tifa’s jeugd. Het geeft gewicht aan de gebeurtenissen in de game, al gaat Remake meer de diepte in met zijmissies en prachtige gezichtsanimaties en ingesproken stemmen.

Hoewel het verhaal ijzersterk is, vraagt het ook de nodige aandacht en fantasie van spelers. Bepaalde termen worden – soms expres – vaag omschreven en sommige gebeurtennissen voelen uit de lucht gegrepen. Vergis je niet: dit is een typisch animeverhaal, dat opeens een Godzilla-achtig monster kan introduceren en een hoop vragen oproept. Ik moest dan ook regelmatig de wiki-pagina erop naslaan om niet volledig de draad kwijt te raken. Naar verwachting zal dat in het vervolg van Remake minder het geval zijn, aangezien veel zaken uit de introductie van de game veel grondiger worden uitgelegd aan de hand van de tijd die spelers spenderen met Aerith, Tifa en barret.

Een behoorlijke verrassing voor de nieuwkomer is de schaal van de game. Midgar is slechts een klein aspect van de wereld en het verhaal brengt spelers naar tal van dorpjes en andere nederzettingen. Deze wereldreis is duidelijk een van de speerpunten van Final Fantasy 7, want elk dorpje kent een eigen verhaal dat langzaam meer context geeft aan de spelwereld. Een dorpje dat alle hoop had gevestigd op een mislukt ruimteproject, een fort waarop een gigantische adelaar zich huisvest en een mijndorpje dat is afgebrand en leeft van restjes: elke locatie is herkenbaar of kent een boeiend mysterie.

Clouds haar is lekker puntig, maar de rest van zijn lichaam is het equivalent van een Lego-poppetje.

-

Ouderdomsverschijnselen

De kwaliteit van het verhaal en de dialogen spreekt boekdelen als je kijkt naar de verouderde graphics van de game. Grafisch is Final Fantasy 7 even schrikken. Wellicht dat de nostalgie voor sommigen de ruwe, vierkante graphics verhullen, maar voor iemand die de console niet bezat is het lastig voor te stellen dat de game ooit een grafische mijlpaal was. Met name de personagemodellen vallen op in hun eenvoudigheid. Clouds haar is lekker puntig, maar de rest van zijn lichaam is het equivalent van een Lego-poppetje.

Zeker op het kleine scherm van de Switch, en dankzij de hogere resolutie van de port, went het allemaal wel. Een groter pijnpunt is het uiterlijk van de omgevingen, los van de wereldkaart. Die bestaan namelijk uit een soort low-res afbeeldingen waar Cloud vervolgens doorheen loopt, willekeurige vijanden tegenkomt en interactie heeft met objecten die overduidelijk niet bij de achtergrond horen. Wat niet duidelijk is, zijn de doorgangen naar het volgende ‘scherm’. Soms vraagt de game je de uitgang van een dorp te vinden achter een gigantisch gebouw of in een hoek waar je het niet verwacht. Ook ingangen van grotten of putten zijn soms zo donker en vaag dat navigeren een hele uitdaging is.

Maar is dat een probleem als de muziek die tijdens het zoeken op de achtergrond speelt wonderschoon is? Uiteraard had ik de muziek al eens opgepikt, want het is nu eenmaal onderdeel van de gamecultuur. Het was pas in Remake dat ik de context ervan begreep. De onheilspellende muziek van Sepiroth en Jenova, een avond onder de sterren met Aerith. Het origineel is met al z’n eenvoudige geluiden en bliepjes nog steeds prachtig om naar te luisteren.

©GMRimport

Valsspelen

Iets waar ik in de eerste uren moeite mee had, is het tempo van de game. Het aantal vijanden dat je treft is groot, en gevechten vermijden is gezien de rap oplopende levels van eindbazen geen optie. Je door een omgeving banen is daarom een worsteling, hoewel het vechtsysteem vermakelijk genoeg is. De Materia-orbs en verschillende uitrustingen en wapens geven genoeg vrijheid om elke teamlid naar wens samen te stellen en zwaktes vinden en misbruiken is de sleutel tot succes.

Een zeer fijne toevoeging zijn de ‘cheats’ in de recente ports van Final Fantasy 7, waaronder de Switch-versie. Wie bijvoorbeeld niet wil grinden en de game zoals ondergetekende vooral voor het verhaal speelt, kan de random encounters uitschakelen, een soort ‘god mode’ inschakelen en de tijd driemaal versnellen. Omdat deze opties zijn gekoppeld aan het indrukken van de analoge sticks maakt het laagdrempelig en verleidelijk om even door wat gevechten te knallen en rap lekker veel XP binnen te harken. Het voelt als valsspelen, maar het maakt Final Fantasy 7 vandaag de dag oneindig veel aantrekkelijker.

©GMRimport

Bijzondere rpg

Of je Final Fantasy 7 na Remake wil spelen, of misschien wel voor, verschilt per individu. Er is een grote kans dat je het verloop van Remake al weet als deze eenmaal verschijnt, ondanks de mogelijke afwijking van het oorspronkelijke verhaal. Voor de nieuwsgierigen is het wellicht even wennen aan de graphics en het tempo van de game, maar ook in 2020 is het Final Fantasy 7 een hele bijzondere rpg.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu.

Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games
PU.nl
Nieuws

Avowed-regisseur aan de slag bij Netflix Games

Ze gaat games voor de studio achter de Oxenfree-spellen regisseren

Carrie Patel, de regisseur van Avowed, vertrekt bij Obsidian Entertainment en gaat aan de slag bij Netflix Games.

Dat heeft Patel aangekondigd via LinkedIn. Ze heeft bijna twaalf jaar gewerkt bij de studio die inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox. Voor haar werk aan Avowed was ze narrative designer voor The Outer Worlds en Pillars of Eternity.

Patel krijgt een regisseursrol bij Night School Studio, de studio achter de Oxenfree-games en Afterparty, dat sinds 2021 onderdeel uitmaakt van Netflix Games. Eerder dit jaar bleek dat er meerdere ontslagen vielen bij de studio.

Obsidian werkt op dit moment aan The Outer Worlds 2. Meteen na de Xbox Games Showcase op 8 juni wordt een presentatie die volledig om deze nieuwe rpg draait uitgezonden.

Ondanks dat de regisseur van Avowed weggaat bij Obsidian, is het bedrijf nog niet klaar met de op Xbox Series X en S en pc uitgekomen rpg. Onlangs onthulde de ontwikkelaar de toekomstplannen voor de game. In de zomer kunnen we onder andere de mogelijkheid om te koken verwachten. Ook krijgen NPC's nieuwe gedragspatronen en zullen er ook nieuwe wapens en passieve en actieve abilities toegevoegd worden. Ook kunnen spelers straks custom icoontjes op de wereldkaart plaatsen. Aankomend najaar kunnen we onder andere een New Game Plus-modus verwachten, alsmede een fotomodus en een nieuw wapentype. Ook worden er nieuwe presets voor personages verwacht, nieuwe Godlike-presets en de mogelijkheid om in de spelwereld het uiterlijk van je personage te veranderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De eerste trailer van HBO Max-serie IT: Welcome to Derry is er
PU.nl
Nieuws

De eerste trailer van HBO Max-serie IT: Welcome to Derry is er

De serie komt aankomend najaar op HBO Max te staan

HBO Max heeft de eerste trailer uitgebracht van de aankomende prequelserie IT: Welcome to Derry.

Het was al geruime tijd bekend dat de serie er aan zat te komen, maar nu is dus de eerste trailer te zien en is bekend dat de serie ergens aankomend najaar op HBO Max verschijnt.

IT: Welcome to Derry speelt zich ver voor de films - die weer gebaseerd zijn op het boek van Stephen King - af, om precies te zijn in 1962. Kijkers keren terug naar Derry, het dorpje in Maine waar een eeuwenoud kwaad zijn honger stilt door bange kinderen op te eten. Vaak gebeurt dit natuurlijk in de vorm van de clown Pennywise.

Bill Skarsgard, die in de films al de rol van Pennywise op zich nam, keer terug. Verder zien we vooral een nieuwe cast, aangezien de film zich ver in het verleden afspeelt, met acteurs als Taylour paige, Chris Chalk, Stephen Rider, Madeleine Stowe en Jovan Adepo.

Opvallend genoeg lijkt de trailer een sfeer uit te stralen die meer overeenkomt met het boek en de uit de miniserie dan met de recentere films. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want eigenlijk speelt het oorspronkelijke verhaal (en de miniserie) zich in de jaren vijftig af, alleen hebben de recente films dat verhaal verplaatst naar de jaren tachtig.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!