Zelda: Breath of the Wild blijft het ultieme avontuur
PU.nl
Achtergrond

Zelda: Breath of the Wild blijft het ultieme avontuur

Kan het verlangen naar meer Zelda krap vijf jaar na de release van Breath of the Wild gestild worden door die game weer op te starten? Het antwoord is een volmondig ja. Je hoeft er niet eens een nieuwe savefile voor aan te maken.

Er komen tegenwoordig zoveel – misschien zelfs wel teveel – openwereldgames uit dat het ergens een beetje raar voelt om er een uit 2017 opnieuw te gaan spelen. Er zijn immers meer dan genoeg nieuwe werelden om te ontdekken. Maar nostalgie heeft nu eenmaal een flinke aantrekkingskracht en Breath of the Wild is net oud genoeg om dat soort warme gevoelens op te roepen. Met het nog in nevelen gehulde tweede deel aan de horizon heeft mijn drang naar meer Zelda bovendien zijn kookpunt bereikt. Tijd om het origineel weer eens aan te slingeren.

©GMRimport

Een koude douche

In eerste instantie lijkt dat een fout van epische proporties. Heb ik mijn hemelse herinneringen aan een van de beste games ooit vergald? Het gedoe begint al bij het opstarten: blijkbaar kun je geen aparte savefile aanmaken voor een nieuw avontuur, want daarmee verwijder je de oude save. Dat vind ik nogal zonde van de meer dan honderd gespeelde uren en het bijbehorende sterretje dat als bewijs dient voor het verslaan van Calamity Ganon. Je kunt dit probleem overigens omzeilen door een nieuw account je op Switch aan te maken, maar uit pure luiheid besluit ik om dan maar mijn oude savegame op te starten.

Mijn terugkeer in Hyrule voelt als een koude douche. Na al het grafische geweld op de PlayStation 5 en Xbox Series X oogt Breath of the Wild simpelweg achterhaald. De spelwereld is de helft van de tijd gevuld met een mist die zich het beste laat omschrijven als een vaag Instagram-filter. De verder zo kleurrijke grafische stijl spat hierdoor nauwelijks van het scherm. Daarnaast kakt de framerate regelmatig in wanneer je dorpjes bezoekt of een goedgevulde vijandelijke basis binnenloopt. Hoe is het toch mogelijk dat een lanceringsgame voor de Switch, die oorspronkelijk enkel voor Wii U werd ontwikkeld, zo wisselvallig draait?

©GMRimport

Tot overmaat van ramp erger ik me ook mateloos aan de gameplay. Wapens breken constant en vijanden zijn door de vele uren die ik voorheen in het spel heb gestoken bijzonder sterk. Na twee of drie rake klappen van een zilverkleurige Bokoblin pronkt Game Over al op het scherm. Kort daarna laat ik mij in het midden van een groot meer vallen en word ik eraan herinnerd dat zwemmen ook stamina kost. Daar is de tweede Game Over. De eerste paar uur worstel ik continu met Breath of the Wild en bedenk ik mij dat sommige games beter mooie herinneringen kunnen blijven.

Opnieuw voor het eerst

Toch zet ik mijn Switch niet uit. Elke keer wanneer ik denk dat ik het spuugzat ben, trekt iets mijn aandacht. Een heuvel met een verdacht geplaatste boom aan de top, een toren die indrukwekkend aan de horizon afsteekt, een gigantische brug die naar een gebied leidt dat ik helemaal ben vergeten. Blijkbaar heb ik een stuk of twintig van de honderdtwintig in de game aanwezige Shrines nooit bezocht. Ook de extra Shrines uit de (zonder mijn weten geïnstalleerde) uitbreiding zijn nog onaangetast, dus ik besluit daar mijn zinnen op te zetten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Voordat ik het weet is het diep in de nacht en voelt het alsof ik Breath of the Wild voor het allereerst speel. Ik heb bijna vijf jaar geleden meer dan honderd uur in de game gestoken, maar toch stuit ik voortdurend op locaties die ik nooit eerder heb bezocht. Deels omdat ik tegen het einde van mijn vorige speelsessie zo snel mogelijk het einde wilde bereiken, maar vooral ook omdat de spelwereld van Breath of the Wild zo ontzagwekkend groot is.

Ik help een groep schattige vogeltjes met het zingen van een mysterieus lied, rol een sneeuwbal totdat hij groot genoeg is om met diens schaduw een Shrine te laten verschijnen en vecht in de woestijn met een gigantisch monster dat uit het zand springt. Ik loop over een gloeiendhete plaat om indruk te maken op een stel Gorons, ontmoet in een hutje in de bergen een vrouw die mij lesgeeft in snowboarden op mijn schild en verkleed mij als vrouw om een knaap te verleiden hem mij zijn speciale zandlaarzen te overhandigen. Ik kom personages tegen die ik nooit eerder heb gesproken, kook gerechten die ik voor het eerst eet en maak avonturen mee die ik in 2017 volledig heb gemist.

©GMRimport

De ultieme rpg

Ik vergeet de irritaties die ik bij het opstarten van de game ervoer. Blijkbaar moest ik opnieuw wennen aan het unieke speeltempo van Breath of the Wild. Waar je in de meeste openwereldgames als een bezetene van icoontje naar icoontje rent, dwingt dit spel je om af te remmen en de tijd te nemen voor je volgende reis. Elke wandeltocht naar een volgende locatie voelt namelijk als een reis, eentje naar een zelf uitgekozen eindbestemming die niet door de wereldkaart is voorgekauwd. Tijdens zo’n trektocht word je vaker wel dan niet afgeleid door iets anders. Voordat je het weet is het vijf uur later voor je je oorspronkelijke doel herinnert. Toch nog maar even verder spelen dan?

Technische mankementen daargelaten loopt Breath of the Wild nog altijd over van de charme. De spelwereld en diens inwoners zijn met zoveel zorg en detail ontworpen, dat het voelt alsof je écht in deze spelwereld leeft. Het verveelt nooit om naast een paardenstal – vaak de enige vorm van beschaving in de wildernis – bij het kampvuur te hurken en daar simpelweg een paar minuten van het virtuele gezelschap te genieten tot de dageraad weer aanbreekt. In die zin is Breath of the Wild meer een rollenspel dan veel van zijn genregenoten.

De koude douche heb ik ingeruild voor een warm bad. Na meer dan twintig verse uren is het einde nog lang niet in zicht. Misschien ga ik dit keer wel door tot ik elke Shrine heb gevonden en geklaard, of ik trek mijn eigen plan en blijf me verbazen over locaties die ik nooit eerder heb gezien. Hoe dan ook zet ik mijn virtuele vakantie voorlopig nog wel even voort. Hopelijk heeft deze ansichtkaart jullie in goede staat bereikt. Groeten uit Hyrule, het is hier fantastisch!

©GMRimport

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store
PU.nl
Nieuws

Fortnite weer op iOS speelbaar, staat ook op Amerikaanse App Store

Het touwtrekken tussen Epic Games en Apple gaat door

Fortnite is weer speelbaar op iOS - in Europa via de Epic Games Store en AltStore, en in de Verenigde Staten zelfs via de officiële App Store.

Dat liet Epic Games via social media weten. Twee weken geleden werd besloten dat Apple in de Verenigde Staten geen commissie meer mag rekenen op aankopen die buiten de App Store worden gemaakt. Daarop gaf Epic Games aan zo snel mogelijk Fortnite terug in de Amerikaanse App Store te laten verschijnen. De game stond daar al vijf jaar niet meer op.

De afgelopen weken probeerde Epic de populaire battle royale-game terug te krijgen op de App Store, maar Apple weigerde het spel ondanks de uitspraak van de rechter toe te laten. Afgelopen week werd de aanvraag afgekeurd en werd het spel zelfs in Europa niet meer op iOS aangeboden via plekken als Epic Games Store.

Nu is de game dus teruggekeerd - in Europa op de gebruikelijke plekken zoals de Epic Games Store, en in de Verenigde Staten voor het eerst in vijf jaar op de App Store. Deze versie bevat externe betaalopties en Epic Games probeert spelers dan ook te motiveren aankopen via Epic te doen in plaats van via Apple's eigen betaalsysteem.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!