Dit zijn de beste Star Wars-games ooit
Gamer.nl
Achtergrond

Dit zijn de beste Star Wars-games ooit

Nieuw en oud in de schijnwerpers

We zijn deze week in de ban van Star Wars Outlaws. Hoewel Ubisoft’s nieuwe game zeker een primeur te pakken heeft door de eerste Star Wars-openwereldgame te zijn, zijn er nog veel meer games in de space opera-franchise die de moeite waard zijn.

De allereerste Star Wars-game kwam in 1982 uit op de Atari 2600. Star Wars: The Empire Strikes Back was logischerwijs gebaseerd op de gelijknamige film die twee jaar eerder uitkwam, maar sindsdien zijn Star Wars-games op grootse wijze geëvolueerd. In de Jedi-games van Respawn Entertainment en Star Wars Outlaws vliegen we tegenwoordig van planeet naar planeet, en verkennen we zowel nieuwe als bekende planeten terwijl er epische verhalen zich blijven ontvouwen. 

Games zijn altijd al gebruikt om het Star Wars-universum uit te breiden, en dat werd als geen ander gedaan in BioWare’s Knights of the Old Republic. De legendarische rpg - en overigens ook diens vervolg - introduceerde een geheel nieuw tijdperk aan de fans, waar nog altijd positief op terug wordt gekeken. 

Het bekende wordt daarbij ook op nieuwe manieren bekeken in games. First-person shooters als Republic Commando en Dark Forces zetten spelers in de pantsers van Clones en Rebels om nieuwe verhalen te vertellen tijdens de galactische conflicten die we kennen uit de films. Ook de hack-and-slash-game The Force Unleashed wist hoge ogen te gooien door de actie en een intrigerend verhaal over Darth Vader’s geheime leerling.

©GMRimport

Ook de jongere generatie kan genieten van het Star Wars-universum. Daar helpen de Lego-games ontzettend bij, en van de zes blokkige titels is vooral The Complete Saga legendarisch. De game vertelt het verhaal van de originele zes Star Wars-films met de typische Lego-humor, en zit simpelweg bomvol content waar een groot publiek van kan genieten. 

Met vrienden op avontuur gaan in de Galaxy Far, Far Away kan ook al jaren, maar nooit was het zo uitgebreid als in Star Wars Battlefront 2. De game schoot verkeerd uit de startblokken door een overvloed aan microtransacties maar is sindsdien uitgegroeid tot de ultieme multiplayer Star Wars-game, met content uit iedere trilogie. Enfin, we zijn benieuwd. Wat is jullie favoriete Star Wars-game, en waarom? We lezen het graag in de reacties.

View post on Instagram
 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!