Algemene tips
1) Vermijd drukte en houd afstand. Ja, bij Fall Guys gelden de coronamaatregelen ook. Andere spelers zijn de grootste onvoorspelbare factor. Ze kunnen je vastgrijpen, je kunt tegen ze aan botsen en ze kunnen je meeslepen in hun eigen falen. Het kan niet altijd, maar als het lukt: vermijd mensen.
2) Spring en duik om een streepje voor te krijgen. Springen is absoluut je belangrijkste wapen in Fall Guys, dus neem de tijd om de timing ervan onder de knie te krijgen. Duiken kan je uit de penarie helpen, bijvoorbeeld als een grote groep spelers zich verzamelt voor een deur.
3) Grijpen werkt. Je kunt andere spelers vastpakken om zelf overeind te blijven of je aan randen vastgrijpen om jezelf naar boven te trekken voor een kortere weg. Natuurlijk kun je ook gewoon andere spelers irriteren door ze vast te pakken. Vooral handig in teamgames.
4) Wees geduldig, je hoeft meestal niet als eerste over de finish te komen. Alleen in de finale telt wie de eerste plek grijpt, maar in alle andere gevallen hoef je alleen maar goed genoeg te zijn om door te gaan. Blijf dus soms een beetje achter en laat anderen de fouten maken waar jij vervolgens van kunt leren.
5) Speel als een team met drie vrienden in een partychat. Niet alleen is dat veel gezelliger, maar je kunt elkaar ook waarschuwen voor mogelijke gevaren. Vooral als je teamgenoten al zijn uitgeschakeld en met jou meekijken, kunnen ze je helpen door aankomende obstakels of vervelende tegenstanders voor je te spotten.
Races
Dit zijn hindernisbanen waarbij het doel is om de finish te bereiken. Je hoeft niet eerste te worden, maar er vallen wel veel deelnemers af.
6) Hit Parade: Als je vooraan begint, kun je snel en zonder problemen over de balansbalken lopen, maar mocht je in de drukte terechtkomen, laat je aan het begin dan vooral vallen. Je loopt er niet heel veel tijd mee mis.
7) Een uitzondering op tip 1: ga mee met de meute in de draaideuren. Het is onmogelijk om in je eentje die deuren een andere kant op te draaien. Laat iemand anders het duwwerk voor je doen en race erachteraan!
8) Ontwijk koste wat het kost de sloopkogels, zelfs als je dan een paar stappen opzij moet doen. Ze knallen je van de brug af en dan moet je een heel stuk terug. Let vooral op de schaduwen om in te schatten waar ze zijn.
9) Dizzy Heights: Loop altijd mee met de richting van de draaiende platformen. Het gaat gewoon een stuk sneller. Je kunt ook springen om jezelf een stukje naar voren te lanceren naar het volgende platform.
10) In de lange gangen met rollende ballen kun je veel tijdwinst pakken. Blijf in beweging en kijk goed welke gang vrij is. Wordt er een bal geschoten, zoek dan dekking en ren verder in de volgende gang.
11) Door Dash: Je tactiek hangt af van waar je begint. Vanuit de voorhoede kun je je best doen om de echte deuren te ontdekken, maar in de achterhoede kun je beter anderen het werk laten doen. Ben je vooraan bij de laatste deuren, ga er dan gewoon voor. Je hebt een kans van één op drie om te winnen, en zelfs als je de foute deur kiest, ben je waarschijnlijk nog snel genoeg om je te kwalificeren. Ga dan wel voor de middelste: als dat niet de goede is, ben je sneller bij de juiste deur.
12) De deuren breken in brokstukken uit elkaar, die ook nog eens in de weg kunnen liggen. Maar je kunt die scherven ook als trampoline gebruiken om iets sneller te zijn.
13) See Saw: Dit is een irritant level, want je bent erg afhankelijk van andere spelers. Probeer in de voorhoede te zitten en houd dan het midden van elke wipwap aan.
14) Mocht je toch in de achterhoede belanden, neem dan de tijd. De wipwaps kunnen extreem ver draaien, totdat het bijna geen enkele zin heeft om te proberen erop te springen. Andere spelers hebben datzelfde probleem, dus je hebt de tijd.
15) The Whirlygig: Vermijd andere spelers: zelfs als jij goed over een balk springt, kun je onderuit worden gehaald door alle vliegende tegenstanders die faalden. Let ook op bij de gele blokken die als opstapje dienen voor het hogere platform. Vaak is het hier veel te druk om via zo’n blok te springen. Je kunt jezelf met Grab ook optrekken aan het platform.
16) Probeer aan het einde altijd het middelste pad met de snel draaiende molen te gebruiken. Het is een beetje een gok, maar als het lukt ben je veel sneller dan de rest. Als je door de molen wordt geraakt, word je vaak nog op een ander platform geknald en ben je alsnog redelijk snel. In het ergste geval is het checkpoint niet ver weg.
17) Houd in je hoofd bij hoe de ronddraaiende balken draaien. Vooral op het laatste platform moet je soms even wachten, omdat een wiek de weg vooruit blokkeert. Je moet dan wel weten wanneer de balk weer voorbij komt, zodat je er behendig overheen kunt springen.
18) Gate Crash: Leer patronen te herkennen. De meeste deuren gaan niet willekeurig open en dicht. Meestal geldt: ren naar een deur die op dat moment dicht zit. Tegen de tijd dat je er bent, gaat-ie net weer open.
19) Dit geldt dubbel voor de laatste deuren, waar je naartoe glijdt richting een afgrond. Mik op de deur die helemaal dicht is! Als je sprong dreigt te mislukken, maak er dan een duik van. Dan kun je vaak nog net over een sluitende deur heen komen.
20) Slime Climb: De eerste twee gele bumpers kun je als trampoline gebruiken. Pas wel op de stampers erboven, maar als dit lukt, ben je uit de grote drukte van spelers ontsnapt.
21) Bij de slijmerige stukken aan het eind moet je vooral voorzichtig zijn en bij de randen uit de buurt blijven. Je hoeft niet eerste te worden, je hoeft alleen te overleven. Neem de tijd en blijf rechts bij de schuivende obstakels en draaiende hamers, zodat je bij een foutje niet gelijk over de rand kukelt.
22) Tip Toe: Laat je niet gek maken door de verschillende kleuren en hoogtes van de tegels: alleen het licht schudden van een platform is een teken dat je met een nepperd te maken hebt.
23) Timing is alles: als je te snel wilt gaan, heb je kans dat je naar beneden valt vlak voordat het pad naar de uitgang wordt ontdekt. Als je te ver achterblijft, ben je waarschijnlijk niet op tijd wanneer het pad wordt gevonden. Tegen het einde is de voortgang vaak langzaam. Blijf in het midden van een vakje staan en duw je tegenstanders wat naar de rand, om ze te dwingen om de stevigheid van een volgend vakje te testen.
24) Je kunt veilig over een vakje heen springen om een kortere weg te vormen. Zeker als een groot deel van het pad al bekend is, kun je zo aardig wat tijd winnen.
Wees geduldig, je hoeft meestal niet als eerste over de finish te komen.
-
Survival
25) Jump Club (en het nieuwe Showdown): Veel spelers rennen weg van de balken, maar je kunt beter stil blijven staan of er zelfs op aflopen. Zo behoud je meer overzicht. Het enige dat je moet voorkomen, is dat de balken bij jou komen als ze allebei op dezelfde hoogte staan.
26) Blijf in het midden van het platform. Mocht je geraakt worden door de balk, dan blijf je mogelijk nog overeind staan. Bij de randen word je vrijwel gegarandeerd de afgrond in geduwd.
27) Block Party: Afstand houden is belangrijker dan ooit. De lage drempels kunnen andere spelers tackelen, die vervolgens weer tegen jou aan botsen. Bovendien willen veel spelers je hier vastgrijpen om het je extra lastig te maken.
28) Dit spel telt niet alleen de uitgeschakelde spelers, maar werkt ook op een timer. Je hoeft dus niet per se andere spelers dwars te zitten, maar kunt ook wachten tot de tijd voorbij is.
29) Draai je camera zo dat je goed kunt zien welke blokken er komen, en blijf een beetje vooraan staan zodat je genoeg tijd hebt om te reageren.
30) Roll Out: Springen en duiken is een no-go. Het is totaal niet nodig en je loopt alleen maar het risico om te vallen.
31) Er zijn eigenlijk twee geldige strategieën: zoek twee secties uit en loop steeds rustig heen en weer, of ga steeds van het ene eind van de boomstam naar de andere. Met die laatste tactiek ontwijk je mogelijk spelers die je vast willen pakken.
32) Perfect Match: Dit is het makkelijkste spel dat er is. Heb je hier echt tips voor nodig? Zelfs als je geheugen slecht is, kun je gewoon bij de grote groepen andere spelers gaan staan.
33) Mocht je echt hulp nodig hebben, is het bij dit spel handig om met een groepje vrienden te spelen. Je kunt ieder op een verschillend fruitje gaan staan en met elkaar communiceren welk vakje de juiste is.
Team
In deze ronden worden de overgebleven spelers in teams verdeeld voor bizarre opdrachten. Meestal wordt alleen het slechtste team uitgeschakeld.
34) Egg Scramble: Wie de meeste eieren heeft wint, maar de gouden eieren zijn vijf punten waard. Mocht je team er eentje hebben, is het de moeite waard om hem te verdedigen. Je kunt hem gewoon vasthouden en in je nest blijven staan.
35) Ook een goede verdediging: ga op de rand van je nest staan. Het is al aardig lastig om met een ei uit iemands honk te springen, maar dat wordt nog moeilijker als er iemand in de weg staat.
36) Je hoeft niet te winnen, je team hoeft alleen niet te verliezen. Het kan lonen om met z’n allen een bepaald team aan te vallen. Je hoeft hun eieren niet eens naar je eigen nest te brengen, maar vooral er voor zorgen dat ze niet meer in die van hen liggen.
37) Jinxed: Het spel begint met één gejinxte speler per team. Probeer zo snel mogelijk te zien wie dat bij de tegenstander is en blijf daar uit de buurt.
38) Ben je zelf jinxed, ren dan niet op de gangbare paden, maar snij bochten af om tegenstanders in te halen. Je rent immers niet sneller dan anderen, dus achtervolgen heeft geen zin.
39) Je kunt ook je overgebleven teamgenoten een beetje beschermen door gejinxte tegenstanders vast te grijpen voordat ze bij hen in de buurt kunnen komen.
40) Hoarders: Deze geldt voor alle balspellen: de snoekduik is je vriend. Zo’n vliegende kopstoot komt veel harder aan en kan een bal aardig ver wegtikken.
41) Verdedigen is de beste aanval. Veel spelers jagen alleen maar op andermans ballen, maar het is erg belangrijk om ze ook in je gebied te houden. Aan de randen van je zone kun je vrij gemakkelijk een bal weer terug naar veiligheid tikken.
42) Hoopsie Daisy: Een lastig teamspel, omdat de hoepels totaal willekeurig verschijnen. Het heeft geen zin om als een kip zonder kop rond te rennen, omdat je dan altijd te laat bij een hoepel bent. Ga ergens staan waar verder niemand is: halverwege een helling, bijvoorbeeld. De hoepels die daar verschijnen, kun je dan makkelijk pakken.
43) Als je toch op een hoepel afgaat, maar iemand anders ligt voor je, is het een poging waard om hem vast te grijpen in de hoop dat een teamgenoot hem nog in kan halen.
44) Rock N Roll: Verdedigen is alles bij dit spel. Ja, je team moet de bal naar beneden duwen, maar meestal wordt de strijd beslist in het laatste stuk waar alle ballen samenkomen. Als niemand van je team de andere ballen tegenhoudt, heb je eigenlijk al verloren. Samenwerking is wel vereist, want je moet de rollen goed verdelen. Zet een paar spelers op verdediging en een paar die verder duwen.
45) En niet alleen duwen: het is ook nodig om verdedigers van andere teams uit de baan van je bal weg te trekken.
46) Fall Ball: Ook hier geldt: verdedigen is belangrijk. Het team heeft een keeper nodig en als je ziet dat niemand die rol op zich neemt, moet jij het doen.
47) Als het kan, ga dan na een doelpunt bij de middencirkel staan. Het is riskant, maar een nieuwe bal die in het veld verschijnt kun je met een goede timing in één keer naar het doel van de tegenstander koppen.
48) Tegen de bal aan vliegen hoort natuurlijk bij een goede aanval, maar als je teamgenoten al op de bal afgaan, overweeg dan om verdedigers van de tegenstander te grijpen en uit de weg te sleuren.
49) Tail Tag: Dit spel gebeurt soms in teamverband en soms individueel. Iedereen rent even hard, dus het heeft geen zin om achter iemand aan te sprinten. Je moet slim zijn: snij bochten af, of loop om een obstakel om een staartdrager aan de andere kant op te wachten.
50) De verschillende versies hebben verschillende maps en het loont de moeite om die goed te leren kennen. Er zijn een aantal plekken waar je enigszins beschut kunt afwachten met je staart. De teamversie heeft bijvoorbeeld een paar hoekjes, verscholen naast een rondzwiepende hamer, waar je niet snel opvalt.
51) De ronddraaiende hamers zijn ook een aardige verstopplek, aangezien je daar in het midden kunt gaan staan. Als er toch iemand op je afkomt, kun je jezelf door de hamer weg laten lanceren.
Finales
In deze laatste ronden blijft er maar één winnaar over.
52) Hex-A-Gone: Let altijd op waar je bent en wat er onder je gebeurt. Het kan zijn dat je je moet laten vallen, maar dan moet het onder je wel veilig zijn. Het is zonde als je per ongeluk meerdere niveaus in één keer naar beneden valt.
53) Je kunt potentieel best lang op een niveau blijven: met een sprong kun je één vakje overslaan, maar met een duiksprong kun je zelfs twee vakjes verder komen.
54) Het is ook een aardige strategie om je al vroeg een paar niveaus te laten vallen en daaronder wat gaten te slaan waar je tegenstanders later plotsklaps doorheen kunnen vallen. Je hebt dan ook nog eens een heel niveau voor jezelf, maar het is natuurlijk wel riskant.
55) Als je naar beneden moet, probeer je dan te laten vallen en niet te springen of te duiken, want dan val je altijd op je snufferd en kun je niet gelijk verderlopen.
56) Fall Mountain: Dit is een korte race richting een kroon die je vrijwel perfect moet doorlopen. Er zijn weinig kansen om je tegenstanders nog in te halen als je eenmaal achterloopt.
57) Vergeet de kroon niet te pakken! Het is niet genoeg om er tegenaan te duiken. De kroon gaat bovendien op en neer, dus je moet je sprong zo timen dat je hem ook daadwerkelijk kunt grijpen.
58) Ga altijd met de hamers mee, dus links van de hamers die met de klok meegaan en rechts van de anderen. Je wilt niet geraakt worden, maar als het toch gebeurt krijg je in ieder geval een klap de goede kant op.
59) Royal Fumble: Hier gelden dezelfde tips als voor Tail Tag, maar de druk is verder opgevoerd. Het is een irritant spelletje, omdat veel spelers er goed in zijn en hun staart niet prijsgeven. Een tip die misschien nog helpt: druk op L2 om alle online namen te zien. Zo heb je beter zicht op waar je tegenstanders lopen en kun je ze goed ontwijken of afsnijden.
Zestig tips, maar net als bij Fall Guys kan er van zestig deelnemers maar eentje de winnaar zijn! Dit is de allerbelangrijkste tip:
60) Je moet niet te graag willen winnen. Chaos overheerst in Fall Guys en niet alles komt op vaardigheden aan. Als je dit speelt als een competitieve game waarbij de winst belangrijker is dan het plezier, raak je alleen maar gefrustreerd door de willekeur. Omarm de wanorde en geniet van de anarchie, of je nou wint of niet!
Lees meer guides van Gamer.nl:
Opmerkingen