De Logitech G Cloud dreigt tussen wal en schip te vallen
Logitech onthulde de handheld deze week groots tijdens LogiPlay, een nieuw jaarlijks evenement waar het nieuwe producten uit de doeken doet. Zo komt het met indrukwekkende nieuwe stuurwielen en pedalen, de Blue Sona-XLR-microfoon voor streamers en podcasters en introduceert het de G Fits: oordoppen die zich binnen enkele minuten naar je oor vormen. Het was echter duidelijk dat de G Cloud het grote klapstuk van de presentatie moest zijn.
De power van de cloud
Dat de G Cloud samen met het Chinese Tencent is ontwikkeld, zegt veel over de doelgroep van de handheld. In een Q&A geeft een woordvoerder aan hoge verwachtingen van zowel de Europese als de Amerikaanse markt te hebben, maar het is overduidelijk dat de G Cloud vooral de Aziatische landen, waar mobiel gamen nog veel groter is dan hier, moet aanspreken.
De G Cloud is volledig bedoeld om op te cloudgamen. Daarvoor heeft Logitech samenwerkingen met Microsoft voor Xbox Cloud Gaming en Nvidia voor GeForce Now. Beide apps staan dan ook geïnstalleerd op het apparaat zelf om - indien de gebruiker beschikt over juiste abonnementen - eenvoudig tussen de bibliotheken te wisselen. Verder zijn ook Xbox Remote Play en Steam Link geïntegreerd in het besturingssysteem en zegt Logitech in de toekomst meer platforms toe te voegen.
Dat wisselen en opstarten van games gaat uitstekend. Het besturingssysteem van de handheld is vloeiend en de op Android 11 gebaseerde launcher is overzichtelijk. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de knoppen opnieuw toe te wijzen. Gebruikers kunnen de handheld ook op tabletmodus zetten om gebruik te maken van alle mogelijkheden van Android - van Chrome tot alle apps uit de Google Play Store. Het downloaden van andere streamingapplicaties is dus mogelijk.
De gebruikservaring van de G Cloud is prettig. Het apparaat ligt prima in de hand en de knoppen voelen vrij premium aan. Feitelijk is het een dunne tablet, geïntegreerd in een handheldbehuizing.
Alleen wifi
Dat is ook meteen de valkuil van de G Cloud: er is maar weinig verschil met cloudgamen op een telefoon en een opzetbare controller. Logitech draagt als argumenten om de handheld boven smartphones te verkiezen aan dat het 1080p- en 60Hz-scherm de perfecte specificaties heeft voor streamen, dat gebruikers tijdens het spelen niet worden afgeleid door andere apps en dat de behuizing veel comfortabeler is.
Behalve dat de G Cloud inderdaad lekker in de hand ligt en een prima scherm heeft, voldoen veel telefoons en controllers echter ook aan bovenstaande eisen. Bovendien draait de handheld op de Snapdragon 720G-chip uit 2019, waarmee veel nieuwe telefoons zelfs een streepje voor hebben.
Het grootste gemis van de G Cloud is echter dat het enkel wifi ondersteunt. Gebruikers die onderweg willen gamen - nota bene op een handheld - zijn dus afhankelijk van wifi en mobiele hotspots. Logitech geeft zelf aan dat uit onderzoek blijkt dat veel gebruikers een handheld graag op verschillende plekken binnenshuis gebruiken, en dat wifi de beste streamervaring biedt. Dat klopt als een bus, maar is eigenlijk geen goede reden om simkaartondersteuning te schrappen.
Nog niet in de wolken
Voor wie is de G Cloud dan bedoeld? Dat is vooralsnog een lastige vraag om te beantwoorden, zelfs voor markten waarin mobiel gamen groter is dan hier. Los van het bovenstaande is er weinig mis met het apparaat zelf. De specificaties zijn prima geschikt om voor een langere tijd op te cloudgamen, wat op zichzelf steeds beter werkt. Maar met een voorbestelprijs van 299 dollar en een uiteindelijke prijs van 349 dollar in de Verenigde Staten maakt de Logitech G Cloud nog geen fantastische indruk.
De Logitech G Cloud verschijnt op 17 oktober in de Verenigde Staten. Het is nog onbekend wanneer de handheld naar Europa komt.
Opmerkingen