Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Computertotaal.
Er kunnen meerdere problemen zijn die ervoor zorgen dat je geen notificaties meer ontvangt van de Xbox-app. Voordat we de app ontleden, bekijken we daarom randzaken die voor obstakels kunnen zorgen.
Zo kan het zijn dat je de concentratiehulp van Windows aan hebt staan. Dan ontvang je van geen enkele app meer een notificatie. Open de Instellingen, ga naar Systeem en druk op Concentratiehulp. Selecteer de optie Uit en check of je nu weer notificaties krijgt.
Nog steeds niet? Open dan de Xbox-app, selecteer je account en druk op Instellingen. Selecteer hier de optie Notificaties en controleer dan even of de app überhaupt meldingen stuurt.
Mocht je een oude versie van de app hebben, controleer dan meteen even of er updates beschikbaar zijn. Is dat zo, dan kan het zomaar zijn dat het probleem zichzelf oplost wanneer de twee bovenstaande oplossingen niet werken. Maar we zijn er nog niet; er zijn meer opties.
Xbox-app notificaties laten versturen
Check bovendien of Windows in staat is om meldingen te versturen in het algemeen. Open het Actiecentrum en druk op Meldingen beheren. Kijk onder Meldingen van apps en andere afzenders ontvangen op de schuifregelaar wanneer er Uit staat. Is die regelaar blauw, dan staat die aan.
Het kan verder helpen de Xbox-app op de achtergrond te laten draaien.
Open Instellingen (Windows-toets + i)
Ga naar Privacy en druk op Achtergrond-apps
Zoek nu de Xbox-app op
Zet de schuifregelaar naar links (mocht dat nog niet het geval zijn)
Als er nog steeds problemen zijn, dan gaan we verder met het repareren van de app. Je gaat dan als volgt te werk.
Open de Instellingen en ga naar Apps
Druk op Apps en onderdelen
Selecteer Xbox en druk op Geavanceerde opties
Scrol naar beneden en druk op de knop Herstellen (je behoudt dan je gegevens)
Helpt dit niet, druk dan op Opnieuw instellen (je behoudt dan géén gegevens)
Tot slot kan het helpen de Xbox Game Bar uit te schakelen.
Open de Instellingen en ga naar Gaming
Op deze pagina tref je één regelaar aan; zet die op Uit.
Als het goed is moet de Xbox-app na al deze opties werken zoals normaal. Is dat niet het geval, neem dan contact op met de klantenservice van Microsoft.
Opmerkingen