Xbox Series X-devkit bevat 40 GB aan GDDR6-geheugen
De zogenaamde SDK-versie van de Xbox Series X was al verbannen voordat Gamers Nexus het apparaat van eBay plukte. Voor circa 1350 euro koop je op verkoopplatformen een devkit, al blijkt Microsoft de consoles op afstand volledig te kunnen blokkeren. Zelfs volledig offline gebleven devkits zouden de mogelijkheid verliezen om überhaupt games af te kunnen spelen.
Desalniettemin zag Gamers Nexus wel de mogelijkheid om eerste, uitgebreide 'teardown' van de unieke ontwikkelconsole te maken. Per
wordt het complete apparaat grondig bestudeerd en uiteraard opengeschroefd. Op veel fronten is spiegelt de devkit het consumentenmodel, met vooral meer mogelijkheden in poorten en een ongespleten (maar dubbelzijdig) moederbord. Onduidelijk is of de kloksnelheden van de door AMD ontwikkelde Scarlett-apu opgehoogd zijn.
Op het moederbord blijkt ook de hoeveelheid werkgeheugen dus flink af te wijken van de definitieve specificaties. De consumentenversie van de Xbox Series X biedt in totaal 16 GB aan GDDR6-geheugen, waar de devkit een bijzonder flinke 40 GB bevat. In het specifiek betreft het Samsungs GDDR6-modules, geklokt op 14 Gbps.
De Xbox Series X verdeelt de 16 GB in drie poules: 10 GB voor graphics, met daarnaast 3,5 GB voor het systeemgeheugen en 2,5 GB voor het besturingssysteem. De additionele 24 GB van de devkit is volgens spelontwikkelaars vooral bedoeld om extra builds in te decomprimeren en om instrumentatie (zoals framedata en debug-informatie) op te draaien.
Devkits van consoles worden wel vaker verrijkt met extra geheugen, maar de Xbox Series X lijkt dat wel uitzonderlijk luxe aangepakt te hebben. Wat daar verder allemaal mee mogelijk wordt, is wegens de efficiënte ban van Microsoft niet verder te achterhalen. Gamers Nexus vraagt ook publiekelijk om input om de ban te kunnen omzeilen; vooralsnog lijkt er geen oplossing te vinden om verbannen devkit weer draaiende te krijgen.
Opmerkingen