ipad
playstationplus
next-genconsoles
dlc
geruchten
abonnement
iphone5
gezeik
crystaldynamics
android
tombraider
wtf
next-gen
appstore
deadspace3
squareenix
lol
tombraiders

De heilige zestig euro

Geplaatst: 9 maart 2013 om 15:00Aangepast: 10 maart 2013 om 22:06

Ik herinner me nog goed dat games in 2002 zestig euro werden. Net als bij meer producten, kwamen we er later achter dat winkeliers een flinke prijsstijging in de eurowisseling hadden verstopt. Dat was wel even wennen.

Gelukkig is de afgelopen tien jaar de standaard nooit echt veranderd, ondanks constante inflatie en de hogere ontwikkelkosten voor games. Uitgevers zochten naar oplossingen, zoals special editions: echte fans betalen tenslotte gerust ietsje meer voor wat DLC en een plastic prul.

Maar nu staan we aan de vooravond van een nieuwe consolegeneratie. De game-industrie is groter en dynamischer dan ooit. Goede games worden voor onvoorstelbaar lage prijzen verkocht en analisten lullen alle kanten op wat betreft de toekomst van gaming. Hoewel mijn glazen bol lang niet zo helder is als die van Jan, gebruik ik deze blog toch even om de populairste toekomstscenario’s te schetsen. Ik denk namelijk dat het niet lang meer duurt voor de heilige zestig euro ophoudt de standaard te zijn.

Alleen nog microtransacties

Veel in het nieuws doordat Electronic Arts al zijn games voortaan van microtransacties gaat voorzien, zelfs als gamers al zestig euro betaald hebben. De logica is overduidelijk: een paar euro is een impulsaankoop dus consumenten zijn minder kritisch op het eindproduct en kopen het sneller. Als microtransacties de standaard worden, zie ik ook wel controllers met creditcardgleuven verschijnen. Niet lang daarna ontstaan er uitspeelbedrijven, die voor een standaard uurtarief jouw games voor je uitspelen. Hierdoor neemt de gemiddelde moeilijkheidsgraad drastisch toe en ontstaat er een sociale scheiding tussen arme en rijke gamers. Jan schrijft een satirisch boek over een weeskind die in het rijke milieu terechtkomt, en de gamers daar leert dat zelf spelen en moeite in een game stoppen veel leuker is. Het wordt een internationaal succes, dat Jan opvolgt met A Christmas Co-op en A Tale of Two SimCities. Z’n laatste boek, The Mystery of Ed, blijft onaf door zijn plotselinge overlijden.

Gameabonnementen

Dankzij het succes van PlayStation Plus en cloud gaming, wordt het afsluiten van een gameabonnement de standaard. Net als de leesmap bij de kapper, krijgt iedere gamer maandelijks een pakket games dat hij kan uitspelen. Er volgen al gauw specifieke abonnementen, voor bijvoorbeeld RPG-fans of mensen die hun oude SNES-games willen herspelen. Sony gaat echter de fout in wanneer ze hun hele bibliotheek in één ultiem abonnement aanbieden, met een prijskaartje van meerdere nullen. Hackers weten het abonnement gratis te bemachtigen door via de nieuwe PlayStation Eye in te breken. Dat doen ze door een bepaalde toon te spelen op een fluitje dat cadeau wordt gegeven bij populaire cornflakes. Sony gaat bijna failliet maar de PlayStation 4 wint de consoleoorlog wel qua verkoopaantallen.

App Store prijzen

Kleine games van een paar euro worden de standaard. Het is even wennen aan de grafische terugstap maar de meeste veranderingen zijn te vinden in de berichtgeving. Bladen zoals Power Unlimited richten zich minder op Triple A games en meer op de indie sector, die dan niet meer indie sector genoemd wordt omdat indie devs een hekel blijken te hebben aan die naam. Net als bij sport gaan juist kranten zich meer richten op grote algemene releases. De gamekaternen groeien enorm, al gaat dat wel ten kosten van andere onderwerpen, zoals Noord-Korea. Door de afnemende aandacht kan het land stiekem een kernraket op de VS afvuren. Helaas zuigt hun techniek, waardoor de raket op Griekenland terechtkomt. De EU reageert door Noord-Korea een lidmaatschap aan te bieden, maar die weigert omdat het hen niets oplevert.

Games worden gewoon duurder

Gamers accepteren schoorvoetend dat de adviesprijs voor games verhoogd wordt met een tientje of twee. Het doet pijn in de portemonnee, maar al snel blijkt dat het veel prettiger gamen is zonder day one DLC en microtransacties. Gamemarkten met andere betaalsystemen bestaan en floreren, maar ontwikkelaars blijven het merendeel van hun omzet halen uit Triple A-games, waardoor het de interessantste markt blijft voor getalenteerde studio’s. Helaas is dit systeem een kort leven beschoren doordat aliens van de planeet Cyclos de aarde in 2020 aanvallen voor onze goudvoorraden.

Alle voorspellingen zijn uiteraard onder voorbehoud. Heb ik er een gemist? Zet hem in de comments!

In dit artikel

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..