Back to the PUture - Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes en The Phantom Pain

Geplaatst: Gisteren om 11:00
In Back to the PUture nemen we een kijkje in klassieke PU-magazines. Stealth is heet op dit moment, zo op de hielen van Assassin’s Creed Shadows. Ondertussen staan alleen al dit jaar ook nog Ghost of Yotei en de remake van Metal Gear Solid 3 op de kalender, dus voor de geniepige gluiperds onder ons is er veel te beleven dit jaar. Wij werden ertoe geïnspireerd om een kijkje te nemen naar misschien wel de meest uitgebreide stealth-games ooit: de Metal Gear Solid 5-duologie.

Duologie ja, want het verhaal van Metal Gear Solid 5 wordt verteld in zowel de ‘uit de kluiten gewassen demo’ Ground Zeroes en de hoofdgame, The Phantom Pain. Ground Zeroes kwam in maart van 2014 uit, en laat mensen spelen als de legendarische soldaat Big Boss die een aantal missies uitvoert op een klein eilandje. 

Metal Gear Solid 5

Ground Zeroes moest een voorproefje worden van wat het ‘echte’ Metal Gear Solid 5 in huis had. Daarvan zagen we in september van 2015 meer, toen The Phantom Pain uitkwam. De game kwam uit na een tumultueus proces, waarbij achter de schermen een groot conflict tussen de hoge piefen bij Konami en Hideo Kojima plaatsvond. Dat leidde ertoe dat Kojima - de franchise-bedenker en regisseur van Metal Gear - de biezen pakte en Konami verliet om zijn eigen studio op te richten. 

De Silent Hills-game waar Kojima daarvoor nog werkte met regisseur Guillermo Del Toro heeft vervolgens nooit het daglicht gezien, en de indrukwekkende Playable Teaser (P.T.) die voor de game was ontwikkeld werd van de PlayStation Store gehaald. 

Zijn eerste originele game na Metal Gear Solid, Death Stranding, krijgt op 26 juni een vervolg waarin acteur Luca Marinelli het personage Neil vertolkt. In de meest recente trailer zien we hem een bandana opzetten, waardoor de gelijkenis tussen de verschillende Snakes uit Metal Gear en deze zogenaamde ‘Stranded Snake’ al snel getrokken werd.

View post on X

Waar Metal Gear Solid-games aanvankelijk relatief recht-toe-recht-aan waren, zette Kojima en co. met het vijfde deel hard in op een open spelwereld, en het beschikbaar maken van zoveel mogelijk gameplay-opties voor de spelers. Gadgets, weerseffecten, belichting - alles heeft in Ground Zeroes en The Phantom Pain te maken met hoe effectief je een missie beëindigt. 

De open opzet van het eiland in Ground Zeroes was maar een voorproefje voor de sandbox die Afghanistan en Afrika vormen in The Phantom Pain, en dat voorproefje kreeg van Samuel al een grandioze 88 in nummertje 244 van het magazine. Vervolgens kreeg The Phantom Pain in nummer 261 van hem een score van maar liefst 97 D-Dogs! Waarom dat is lees je hieronder in de reviews.

DunkeDe wandelende Star Wars-encyclopedie, maar weet ook veel te vertellen over Marvel, DC, Dungeons and Dragons en... nou ja gewoon een heleboel. Speelt ook weleens een computerspelletje, met Undertale en Persona 5 Royal als favorieten.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.