Concord gespeeld (PS5) - Knalt lekker maar schiet tekort

Geplaatst: 22 juli om 10:00
Bij de gameplayonthulling van Concord bleek al snel dat niet iedereen zit te wachten op de heroshooter van Sony en Firewalk Studios. Eén persoon die in ieder geval een beetje geïnteresseerd was, was Dunke. De mix tussen Overwatch en Guardians of the Galaxy leek wel in zijn straatje te passen, maar dat viel na het spelen van de bèta helaas tegen.

Na pakweg driehonderd uur in Overwatch te hebben gestoken de afgelopen twee jaar, snak ik naar een nieuwe multiplayergame om dergelijke uren in te pompen. Valorant is mij helaas te competitief - al zien de personages er erg tof uit - en ik ben bang dat het instapmoment voor Destiny 2 inmiddels iets te ver achter ons ligt. Het feit dat Concord elementen uit al deze games pakt zou dus een ideale oplossing voor mij zijn. Na vijf uurtjes in de bèta te hebben gespendeerd blijkt daarentegen niets minder waar. Concord doet veel, maar blinkt vooralsnog nergens in uit.

Wie ben jij?

Het concept van een heroshooter is simpel, en in Concord blijft die basis intact. Twee teams van vijf spelers nemen het tegen elkaar op in verschillende gamemodi, waarbij iedere speler een ander personage met unieke vaardigheden onder de knoppen heeft. De eerste gameplaytrailer maakte de invloeden al duidelijk: deze game bevat het heroshooter-concept dat werd gepopulariseerd door games als Team Fortress 2 en Overwatch, met gunplay als in Destiny en de toon van de Guardians of the Galaxy-films. 

Concord

Neem bijvoorbeeld de personages, die in Concord ‘Freegunners’ heten. Die bestaan onder andere uit een soort paddenstoelmannetje genaamd Lark, de voormalige schoonmaakrobot 1-OFF en mijn persoonlijke favoriet: IT-Z. Dat is een ontzettend mobiele alien die met energieballen gooit en daar vervolgens naartoe kan teleporteren. Ik heb met alle zestien Freegunners gespeeld, maar alleen met deze personages voelde het alsof ik écht iets anders onder de knoppen had dan een standaard fps-personage. De meeste Freegunners zijn eigenlijk gewoon normale mensen met geweren, en daar ken ik er inmiddels al wel genoeg van. Nee, wacht, ik lieg: er is nog een dame met een jetpack, maar die speelt praktisch hetzelfde als Pharah in Overwatch. Ook niet zo heel spannend meer, dus.

Het helpt ook niet dat we nog vrijwel niets van deze personages weten. De onthullingstrailer toonde een dynamiek tussen een aantal Freegunners die duidelijk geïnspireerd is door het gekibbel in Guardians of the Galaxy – en in feite door iedere Marvel-film - maar in de bèta is dit soort banter ver te zoeken. De personages hebben weinig tegen elkaar te vertellen dat enige persoonlijkheid aanduidt en slingeren vooral oneliners als “Haha! Justice!” rond. 

Zelfs het uiterlijk van de meeste Freegunners vertelt je niets over de personages naast dat ze in een kleurrijk scifi-universum leven. en ook hun vaardigheden zijn hit-or-miss. Praktisch het halve rooster heeft een L1-ability waarmee je een balletje gooit naar een vijand, die dan een debuff krijgt waardoor ze bijvoorbeeld even niet kunnen schieten. Waarom juist deze personages over die skills beschikken zou ik je niet kunnen vertellen, want daar is in zowel het character design als de voice lines geen indicatie van. Er zitten heus wel personages in Concord waarover ik meer wil weten, dus het is extra frustrerend dat die potentie - voor zover we hebben gezien - niet voor alle personages wordt benut. 

Watch on YouTube

On the job

Ondanks de gebrekkige karakterisering van de Freegunners kan een interessant universum veel goedmaken. De arena’s die in de bèta zitten zijn in ieder geval erg mooi en laten een fijne indruk achter. Het doet door de aankleding van ietwat steampunkachtige technologie denken aan een Wild West-versie van Destiny, wat past bij de algemene sfeer van de game. In de wereld(en) van Concord gaan verschillende groepen met elkaar op de vuist tijdens missies die moeten leiden naar rijkdom en glorie, wat in de context van de game betekent dat je verschillende jobs uitvoert. 

Jobs zijn verdeeld in dagelijkse, wekelijkse en seizoensgebonden missies, die een bak xp opleveren zodra je ze voltooit. Zij het een bepaalde hoeveelheid damage doen of een bepaalde ability een aantal keren gebruiken: de doelen zijn tot nu toe nog niet ontzettend speciaal, maar bieden in ieder geval wel een reden om ieder personage eens een slinger te geven en bezig te blijven met het spel terwijl je tegenstanders aan gort knalt.

Met de xp van de jobs verkrijg je level-ups die weer nieuwe cosmetische items zoals wapenskins en accessoires ter aankleding van je Freegunner vrijspelen. In de bèta ging dat met één item per level-up voor een enkel personage, dus hopelijk wordt dat systeem uitgebreid bij de volledige release. Naast cosmetische items speel je zo nu en dan ook een Variant vrij. 

Concord

Een Variant is een variatie op een Freegunner die precies dezelfde wapens en abilities heeft, maar wel met een nieuwe outfit en een andere passive ability. In de bèta kreeg ik bijvoorbeeld een Variant van Star-Lord-wannabe Lennox - die groene gozer - die in plaats van de mogelijkheid om te herladen tijdens een dodge simpelweg meer munitie in zijn schietijzers had. Variants zijn een concept met veel potentie, en een daadwerkelijk uniek aspect van de game, dus hopelijk maakt Concord daar in de toekomst ook veel gebruik van.

Mag ik jouw huiswerk zien?

De modi die in de bèta te spelen waren passen overigens ook goed bij het universum van Concord, ook al heb je ze vast al eens gezien in andere spellen. Van de twee beschikbare modi kwam Trophy Hunt het beste tot zijn recht. De opzet van de modus is dat beide teams dertig chips moeten verzamelen, die door verslagen vijanden worden laten vallen. Gewoon Kill Confirmed uit Call of Duty dus, maar in de context van een bounty hunter die op doelwitten jaagt werkt deze modus prima. 

Minder tevreden ben ik met de Rivalry-modus, die voor een aanpak à la Valorant gaat. Die game mengt de heroshooter met de tactische gameplay van games als Counter-Strike, wat Concord alleen qua opzet overneemt, zonder het tactische aspect. Ieder team probeert een object naar een bepaald punt op de map te brengen, en wanneer een Freegunner de pijp uit gaat is het voor hen afwachten tot de volgende ronde. Helaas voelt Concord nog niet ontworpen op een manier die hierbij past. Ieder personage heeft een ander wapen en andere skills, en gezien je niet weet welke Freegunner de tegenstanders uit de kast trekken voelen potjes snel ongebalanceerd. Mijn James Bond-robotje gaat helaas weinig doen tegen de buitenaardse neef van Donkey Kong.

Concord

Boom, wham!

Eerder noemde ik al dat de gunplay werd vergeleken met die van Destiny na de eerste gameplaybeelden. Na het spelen van de bèta blijkt die vergelijking aardig correct. De schietijzers hebben een lekkere punch door de haptische feedback en functioneren allemaal redelijk anders, en door een hogere time-to-kill ben je tegenover de meest Freegunners niet té erg in het nadeel wanneer je in je rug wordt geschoten. De verschillen tussen wapens zijn nog niet zo groot als in die andere scifi-shooter, maar in de basis is Concord gewoon een prima werkende fps. 

De bèta van Concord was heus niet vervelend om te spelen. De Variants hebben veel potentie en als shooter werkt deze game echt hartstikke prima. De vooralsnog nietszeggende Freegunners en het gebrek aan unieke ideeën in vrijwel ieder opzicht van dit voorproefje zorgen er echter voor dat ik vooralsnog niet verkocht ben, en ik blijf dan ook wachten op de volgende shooter waar ik honderden uren in wil steken.

Concord is vanaf 23 augustus verkrijgbaar op PlayStation 5 en pc. De bèta is voor deze preview gespeeld op PlayStation 5.

DunkeDe wandelende Star Wars-encyclopedie, maar weet ook veel te vertellen over Marvel, DC, Dungeons and Dragons en... nou ja gewoon een heleboel. Speelt ook weleens een computerspelletje, met Undertale en Persona 5 Royal als favorieten.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.