Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion preview - De kers op de FF7-taart

Geplaatst: 21 september om 12:00Aangepast: 22 september om 12:04
Square Enix is bezig op bijzonder briljante wijze Final Fantasy 7 te remaken. Daar hebben zelfs de allergrootse fans zoals Florian nooit van durven dromen! Is de remake van Crisis Core net zo geniaal, of gaat Square Enix hier toch de fout in?

Square Enix heeft mij uitgenodigd om wat games uit de toekomstige line-up alvast te checken op het Square Enix Plays 2022-evenement in Londen. Een verslag van het evenement en alle games vind je hier, maar voor Crisis Core Reunion heb ik wat meer ruimte nodig middels deze preview. En nee, uiteraard niet omdat het zo’n slechte game aan het worden is!

Remake of remastered?

Als FF7 Remake een échte remake is, dan is Crisis Core Reunion meer een extreme remaster van het origineel op de PSP. Crisis Core Reunion haalt dan ook het niveau van FF7 Remake niet, maar je kunt er grafisch gezien ook op geen enkele manier aan afzien dat het ooit een PSP-game was. Pas als je heel goed door die nieuwe laag aan graphics kijkt, zie je dat het hier om een oude game gaat.

Waar bij FF7 Remake dan ook werkelijk alles nieuw is, heeft Square Enix er voor gekozen om bepaalde assets in Crisis Core flink te remasteren. Denk bijvoorbeeld aan animaties, character design en omgevingen. Hierdoor herinneren vooral de tussenfilmpjes je er op ietwat houterige wijze aan dat dit ooit een oude game was. Ook de in-game tekst en voice acting voelt oldschool en staat eigenlijk volledig gelijk aan het origineel.

Gniffelen

Het contrast met de nieuwe, gelikte graphics is hier en daar best groot, maar als fan van het origineel kon ik er wel om gniffelen, omdat het voor mij herkenbaar is. Maar ook bepaalde CGI-filmpjes van vroeger, zoals de summons, zijn intact gebleven en op prachtige wijze geremastered. Ze zijn niet meer te vergelijken met hoe ze er op de PSP uitzagen, maar ook niet te vergelijken met de huidige cutscenes in Final Fantasy-games. Als fan magisch om te zien, maar als nieuwkomer…?

Je moet over het algemeen echter goed zoeken om nog iets te zien van de oude game, want Crisis Core Reunion ziet er prima uit. De personages en omgevingen hebben meer details dan ooit en alleen dat al maakt dit een magische terugkeer naar de game, die inmiddels alweer ruim vijftien jaar oud is. Gelukkig heeft Square Enix het daar niet bij gelaten, want er is ook gesleuteld aan de gameplay.

Battle-flow

Zo was Crisis Core natuurlijk een handheldgame en ondanks dat het een fantastische game was, speelde het lang niet zo fijn als Final Fantasy-games op consoles en pc. Dit is ook de reden waarom ik FF7 tientallen keren heb uitgespeeld en Crisis Core maar één keer. Ik ben dan ook blij om te melden dat Crisis Core Reunion nu echt speelt als een soepele consolegame. Sterker nog, deze game speelt zo ongelooflijk lekker weg in 60 frames per seconde dat ik de demo drie keer heb doorgespeeld.

Je schakelt heerlijk soepel in real-time tussen normale aanvallen en magic attacks en als je daarbij de kwetsbaarheid van je vijanden weet uit te buiten, zoals in de demo tijdens een episch gevecht met Ifrit, kom je in een battle-flow terecht waar menig actie-rpg jaloers van wordt. Ik had nooit durven dromen dat het gevechtssysteem uit Crisis Core zo lekker overgezet kon worden naar een huidige game, maar Square Enix heeft het geflikt.

Digital Mind Wave

En dan is er nog het Digital Mind Wave (DMW)-systeem, dat eigenlijk te vergelijken is met een fruitmachine die gekoppeld is aan je Limit Break. Dit is ook in Crisis Core Reunion aanwezig en de moves die je daarmee kunt maken zijn zo gruwelijk spectaculair dat ik af en toe hardop zat te juichen. Aan iedere Limit Break zit een meesterlijke korte cutscene verbonden die de gameplay even pauzeert. Dat is niet alleen een lekker rustpuntje, maar ook pure eye-candy. Het zijn van die heerlijke typische Final Fantasy-gevechtsmomentjes. Om je vingers bij af te likken!

Square Enix heeft het DMW-systeem wat fine-tuning gegeven, waardoor er meer combinaties in de fruitmachine mogelijk zijn en je er over het algemeen iets minder op hoeft te letten tijdens de gevechten. Het komt nu duidelijker in beeld als je een Limit Break hebt dan ik me kan herinneren en ze komen vaker voor.

Zack Fair

Wat gameplay betreft zullen dus ook nieuwe spelers die van actie-rpg’s houden gaan genieten en als dikke bonus is het een leuke voorbereiding op FF7 Rebirth, oftewel het tweede deel van FF7 Remake. Hoofdrolspeler Zack Fair zullen we waarschijnlijk vaker langs zien komen in FF7 Rebirth en dan is het helemaal top dat je daar nu weer helemaal up-to-date mee kunt geraken via Crisis Core Reunion. Je kunt er gif op innemen dat Square Enix deze game zo goed mogelijk aan wil laten sluiten op FF7 Remake en er zeker wat hintjes in zullen zitten over wat we in FF7 Rebirth mogen verwachten.

Square Enix stopt dus duidelijk net zoveel liefde in Crisis Core Reunion als in FF7Remake, al is het budget een stuk minder groot en is deze remake minder omvangrijk. Toch overtreft Square Enix met Crisis Core Reunion weer m’n verwachtingen en zal het de fans weer volledig op hun wenken bedienen. Dit is exact wat de fans willen, en Square Enix heeft dat heel goed door. Crisis Core Reunion wordt de kers op de FF7-taart en ik kan niet wachten om mijn buik er mee te vullen!

Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion komt op 13 december uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..