wow
geschiedenis
worldofwarcraft
mmo
mmorpg
worldofwarcraftcataclysm
mud
worldofwarcraftwarlordsofdraenor
worldofwarcraftmistsofpandaria
historie

De geschiedenis van de MMO

Geplaatst: 14 december 2014 om 15:15Aangepast: 14 december 2014 om 17:24
Het genre MMORPG is meer dan alleen World of Warcraft. Je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze na 10 jaar dominantie niet beter weten... Gelukkig is daar echter Alie, die je aan je handje meeneemt naar de jaren '70 waar men zich nog uitstekend vermaakte met MUD's.

Na de geschiedenis van de MOBA is het nu tijd voor de geschiedenis van de MMO(RPG). Je zou misschien denken dat deze historie begint bij World of Warcraft. Deze immens populaire MMORPG staat voor veel mensen synoniem aan het genre an sich. Om het gehele verhaal te vertellen moeten we echter veel verder terug dan de 10 jaar die WoW nu bestaat, naar 1974 om precies te zijn.

 

De eerste online games

De eerste game die mensen op afstand met elkaar konden spelen, via het zogenaamde ARPAnet, was Maze War (1974), dat je in een doolhof medespelers liet neerschieten. Maze War is de eerste zogenaamde ‘genetwerkte’ game, waarin spelers vanaf verschillende computers met elkaar konden interacteren in dezelfde wereld. Populaire games op het ARPAnet, zoals Zork (1977) en MUD (1978; Multi-User Dungeon of zoals velen destijds zeiden Multi Undergraduate Destroyer) volgden al snel. Tegelijkertijd was ook het PLATO systeem een ware pionier op het gebied van multiuser computer systemen. Halverwege de jaren ’70 speelden mensen hierop grafische multiplayer games, zoals Spasim, dat met 32 spelers tegelijkertijd gespeeld kon worden. Ook maakte de wereld kennis met Oubliette (1978), een game die zo moeilijk was dat deze daadwerkelijk niet alleen gespeeld kon worden.

Toen in de jaren ’80 betaalbare PC’s verschenen met 300 tot 2400 bit/s modems ontstonden er online service providers, zoals CompuServe. In 1989 kwam via dit platform Avalon uit, de eerste game met een economie, farming en professions, politiek, oorlogsapparaat, en duizenden skills en abilities waaruit spelers konden kiezen. Doel van deze game was om de eerste volledig ontwikkelde RPG-wereld neer te zetten, waardoor spelers een tweede leven kunnen leiden met herkenbare real-world systemen. Allemaal zaken die de huidige MMO-speler bekend voor zullen komen. Deze MUD’s (zoals dit type eerste online games genoemd wordt) hebben hiermee dus eigenlijk de basis gelegd voor de huidige MMO’s. Het enige dat nog ontbrak was een commercieel, publiekelijk internet.

Voorbeeld: MUD

MUD (ook wel MUD1 genoemd om onderscheid te maken met het gehele gelijknamige genre) was de eerste virtuele wereld. In deze tekst-based multiplayer game werden RPG-elementen gecombineerd met online chat. Spelers lazen beschrijvingen van de omgeving en andere spelers en gaven door te typen commando’s door.

 

Commercieel internet

Een van de eerste games die de volgende stap nam naar grafische MUD, was Island of Kesmai, dat in 1985 voor $12 per uur met tot honderd anderen tegelijkertijd te spelen was via CompuServe. De eerst game met heuse character-based gameplay was Club Caribe (voorheen Habitat; 1988) van LucasArts. Q-Link klanten konden deze game op hun Commodore 64 checken en zodoende interacteren met andere spelers door te chatten en items uit te wisselen. De combinatie van online avatars, chat en graphics was destijds werkelijk revolutionair te noemen. De eerste echte MMORPG is echter Neverwinter Nights (de voorouder van de gelijknamige titel van BioWare), dat in 1991 live ging op AOL. Begin jaren ’90 was het commerciële gebruik van internet dus nog altijd flink aan banden gelegd, zodat al deze vroege games gebruik maakten van services als CompuServe en AOL voor hun distributie.

Toen internet halverwege de jaren ‘90 echt grootschalig commercieel in gebruik werd genomen, begonnen ook traditionele gamemakers te experimenteren met online games. De eerste game die de stap nam van CompuServe naar internet, was Legends of Future Past (1992). The Realm Online (1996) was een andere succesvolle vroege MMORPG door Sierra Online, compleet met volledig geanimeerde 2D graphics, zowel tijdens als buiten combat. Daarnaast deden de gameplay en interface sterk denken aan welbekende adventure games. Tezamen genomen, zorgde dit ervoor dat de game een stuk toegankelijker was dan de eerdere tekst-based of grafische MUD’s. Wel was de combat nog altijd turn-based, terwijl de grote hoeveelheid character custimization options geheel nieuw was.

Voorbeeld: Neverwinter Nights

Neverwinter Nights werkte ook grotendeels met heel veel tekstuele interactie, alleen tijdens combat werd je party gerepresenteerd door bewegende icoontjes. De hiërarchische speler structuur werd bepaald door het succes tijdens battles, oftewel via een Ladder. Je absolute kunnen bewees je door een hoge rank op de World PvP Council Ladder.

 

The Big Three

Het welbekende maandelijkse subscriptie model hebben we grotendeels te danken aan Meridian 59 (1996). Deze MMORPG werd gemaakt door een grote ontwikkelaar en maakte gebruik van een 3D engine, waardoor er flink wat aandacht voor was vanuit de gamemedia. Desondanks was het Ultima Online (1997) dat het genre populair maakte. Het reeds bekende universum en de grotere complexiteit spraken veel mensen aan. Aan de andere kant van de wereld (vooral Korea en Taiwan) trok het genre al iets langer een grote schare fans, die massaal Nexus: The Kingdom of the Winds (1996) en Lineage (1998) speelden. In 1999 kwam EverQuest uit, waarmee de fantasy MMORPG voorgoed in de Westerse mainstream belandde. In datzelfde jaar volgde ook Asheron’s Call, dat tezamen met Ultima Online en EverQuest gezien wordt als onderdeel van de ‘the big three’.

Aan het begin van de nieuwe eeuw stonden gamemakers in de rij om deel te nemen aan de MMO-markt. Een van de meest innovatieve was Dark Age of Camelot (2001), die realm vs. realm PvP introduceerde en de grootste rivaal van EverQuest werd. In 2001 maakte de MMORPG ook de overstap naar consoles met Phantasy Star Online en zag de eerste sci-fi MMORPG het licht (Jumpgate). In het Oosten maakte in 2002 Ragnarok Online furore, terwijl de F2P MapleStory het erg goed deed in het Westen. In 2002 verscheen ook Final Fantasy XI, de eerste game die verschillende platformen op dezelfde servers plaatste. Een van de eerste space MMO’s was Eve Online (2003), dat (het gevoel van) een enkele coherente wereld bood.

Voorbeeld: Ultima Online

Ultima Online was de eerste MMORPG die een subscriber aantal van 100.000 behaalde. De game speelt zich af in het fantasy Ultima-universum en werd in eerste instantie eigenlijk ontwikkeld als een soort sociaal en economisch experiment, aangezien veel ervan nieuw was voor zowel de makers als de Ultima-spelers. Het werd een leerproces, waarbij heel veel nieuwe mechanics gaandeweg geïmplementeerd werden. Zodoende speelde de game een grote rol in de ontwikkeling van het genre als geheel.

 

De huidige generatie

De huidige generatie MMORPG’s zag het levenslicht in 2004 toen EverQuest II en World of Warcraft uitkwamen. EverQuest II werd net als z’n voorganger een groot succes, maar uiteindelijk bleek WoW de ware marktleider. En nog altijd is het een van de meest gespeelde games allertijden met miljoenen subscribers. De concurrent die het dichtst in de buurt komt, is de F2P-titel RuneScape (2001). Verder werd ook Guild Wars (2005) met zijn nieuwe financiële model, waarbij je wel de game koopt, maar geen maandelijkse kosten hebt, een groot succes met vijf miljoen verkochte exemplaren. Daarnaast zien we tegenwoordig een flinke stijging in het aantal F2P MMORPG’s, een trend die werd ingezet door onder andere Silkroad Online (2005), Perfect World (2005) en Shadowbane (2003). Ook zien we tegenwoordig steeds meer MMORPG’s die zich baseren op bestaande universums (The Lord of the Rings Online (2007), Star Wars: The Old Republic (2011), Star Trek Online (2010)) en verschijnen er zelfs MMORPG’s op mobiele platformen, zoals Pocket Legends (2010).

Voorbeeld: World of Warcraft

World of Warcraft is inmiddels na 10 jaar aan een vijfde expansie toe. Ik ben verrukt van Warlords of Draenor, net als (veel van) de tien miljoen subscribers die de MMORPG nog altijd heeft. Het is daarom niet voor niets dat voor veel mensen dat WoW eigenlijk synoniem is voor het gehele genre. Hoe dan ook, het is in ieder geval een van de meest kenmerkende voorbeelden van MMORPG’s ooit.

Hoe de toekomst van de MMO eruit ziet, kan nog niemand zeggen. Zo beslaat het genre inmiddels al veel meer dan alleen RPG's, denk maar aan Planetside 2 en The Crew. En wellicht leiden we over paar jaar onze virtuele levens via virtual reality-brillen en schrijf ik dan over WoW alsof het tot de vorige generatie MMORPG’s behoort... In ieder geval lijkt de interesse voor de MMO (zowel bij spelers als makers) nog lang niet voorbij te zijn. Zoals ook te zien is aan het aantal interessante komende releases, zoals Black Desert, World of Warships, Star Citizen en nog veel meer. 

In dit artikel

Alie SierkstraTwitter @aaltsje_s

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..