Feature

De mensen achter de No Man's Sky soundtrack - Interview

Geplaatst: 8 november 2016 om 16:00Aangepast: 8 november 2016 om 16:38
No Man's Sky had een best toffe soundtrack en die is niet zomaar tot stand gekomen, de mensen van 65daysofstatic zijn namelijk al sinds 2015 bezig om deze in elkaar te draaien. Tjeerd sprak met de gitarist van deze band om erachter te komen hoe het er aan toegaat bij het maken van zo'n soundtrack.

No Man's Sky was zeker niet de beste game van dit jaar en wist veel mensen teleur te stellen met valse beloftes en misleidende trailers. Desondanks was de muziek in deze game heel lekker en paste goed bij de sfeer. Paul Wolinski, de gitarist van 65daysofstatic wist ons meer te vertellen over het maken van deze soundtrack.

Wat waren de reacties van jullie fans op de soundtrack en het album?

Die waren vrij enthousiast, maar we hebben nog niet veel shows gespeeld dus de echte reactie laat nog op zich wachten, denk ik. Het album kwam namelijk uit in augustus en lag vrij lang op de plank, want muziek maken voor een game is heel anders dan gewoon een album maken. Wij hebben dan geen controle over de tijdlijn, als de game uit is dan komt ons album uit. Daarna moesten we nog duidelijk maken dat dit niet alleen voor gamers is, maar ook voor onze vaste fans. Dat is goed gelukt en onze fans waren ook geduldig omdat we dit goed hadden gecommuniceerd. 

Hoe hebben jullie het maken van een soundtrack gecombineerd met het maken van een album? 

In plaats van een compromis te sluiten en die twee dingen te combineren hebben we besloten om een album te maken en alles wat we gaandeweg produceren gewoon te gebruiken voor de game. Eerst wou Hello Games gewoon een album hebben zodat zij dat vervolgens konden remixen, maar dat leek een gemiste kans voor ons. We besloten dus om samples aan te leveren aan Hello Games waar zij vervolgens de soundtrack mee zouden maken. Paul Weir, de audio director bij Hello Games was enthousiast over dit plan en werkte geweldig mee.

Wij hebben dus gewoon onze liedjes geschreven en alle stukjes die we gaandeweg verzameld hadden, maar niet konden gebruiken in de uiteindelijke track, hebben we gewoon aan Hello Games gegeven voor de soundtrack.

Heb je een andere instelling nodig voor het maken van een soundtrack dan voor het schrijven van een normaal album?

Het was grotendeels hetzelfde, want we gebruiken toch al veel elektronische componenten in onze muziek. Door de manier waarop wij produceren houden we veel materiaal over dat een soort van modulair is, veel loops en veel patronen dus. Soms moeten we dingen weggooien omdat het niet goed genoeg maar soms is het liedje gewoon te lang en moeten we dingen schrappen. Die stukjes kunnen we dus mooi gebruiken in de soundtrack.

Bij een album is het dus ook een beetje dat je soms een lievelingetje eruit moet slopen?

Helaas wel, maar bij dit project konden we deze dus hergebruiken voor de soundtrack. Bij Supermoon hadden we bijvoorbeeld niet alleen samples voor de soundtrack maar ook elementen uit de track die elkaar heel goed aanvulde. Die kwamen net niet in het uiteindelijke album terecht maar passen wel perfect in de soundtrack. Dan is het jammer dat je die daar uit moet slopen, maar hij komt toch terug in de volgende fase.

Laatste vraag: gamen jullie zelf een beetje? 

Niet echt, eerlijk gezegd. Ik heb veel games als tiener gespeeld, we hadden thuis een Amiga, toen zat ik ook echt in dat wereldje. Maar toen ik naar de Universiteit ging had ik geen ruimte meer hiervoor. Bij mijn huisgenoten stond af-en-toe nog wel een Xbox of PlayStation 2, dus ik speelde soms nog wel een game maar het bleef niet echt plakken. Dat kwam ook omdat we in een band zaten en niet echt enthousiaste gamers waren, maar we wijzen het zeker niet af als kunstvorm. Juist omdat we nu de afgelopen jaren veel hebben gewerkt aan No Man’s sky hebben we meer fascinatie voor games en zien we dat er nog zo veel dingen te ontdekken zijn, zoveel onontdekt gebied om te ontdekken. Als je dat vergelijkt met de muziekindustrie dan is dat heel verfrissend.

Het concert komende vrijdag is trouwens nog steeds aan, als je kaarten wil moet je even naar de Facebook-pagina van het evenement. Let wel op dat het gamen vooraf gecanceld is, maar gezien alleen No Man's Sky op het programma stond, is dat waarschijnlijk het beste. 

In dit artikel

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..