Fifa 23 (PS5) gespeeld - Kan een waardig afscheid worden

Geplaatst: 5 augustus om 17:00Aangepast: 5 augustus om 14:30
Het is bijna weer zover: de Eredivisie staat op het punt om te beginnen! Dat betekent niet alleen dat de clubs nog snel een laatste stunttransfer proberen rond te krijgen, maar ook dat bij EA de communicatie rondom Fifa 23 op volle toeren draait. Gelukkig mocht Lars alvast even aan het virtuele gras ruiken en checken wat er nou écht veranderd is.

Nooit had ik durven denken dat ik ooit over ‘de laatste Fifa’ zou schrijven. Toch is het zo. Na gesteggel met voetbalbond Fifa zal EA de naam die al drie decennia synoniem staat met ‘voetbalspel’ laten vallen en verder gaan als EA Sports FC. EA pakt wat content betreft in ieder geval uit om van deze laatste Fifa een feestje te maken. Met twee WK’s (mannen én vrouwen), voor het eerst vrouwencompetities (de Engelse en Franse) en een hele sloot aan nieuwe animaties die nu op dezelfde manier voor vrouwen zijn opgenomen, hoeft niemand zich achtergesteld te voelen. De vraag die ik mij dan vooral stel: speelt het nog een beetje lekker?

Fifa 23

Balanceren tussen arcade en realisme

Fifa kampt al een aantal jaar met een identiteitscrisis. Enerzijds wil het een realistische voetbalgame zijn, anderzijds wil het sensationeel vermaken. De vernieuwingen op gameplaygebied in Fifa 23 gaan in lijn met die identiteitscrisis dan ook alle kanten op. Wat animaties, gedrag van spelers en wedstrijdbeleving betreft, wil EA heel graag dichter tegen de realiteit aankruipen. Tegelijkertijd zijn de dode spelmomenten onder handen genomen zodat ze toegankelijker zijn geworden, en klinkt de ‘Power Shot’ als iets dat je eerder in Mario Strikers: Battle League verwacht. Toch was het eindresultaat niet per sé verkeerd.

Dat komt vooral doordat de verdedigers een stukje capabeler zijn geworden. Spelers blokkeren bijvoorbeeld beter de bal als die binnen handbereik (voetbereik?) komt en tackles lijken een stukje contextgevoeliger. Dat klinkt misschien wat abstract, maar het komt er dus op neer dat je verdediger gewoon iets logisch doet als je ruimtes dichtloopt of een tegenstander achterna zit.

Fifa 23

Defensie staat z’n mannetje

Over achterna zitten gesproken: ook dat gedeelte is aangenaam veranderd. Voorheen had je het voor het nakijken als een speler als Messi of Salah het op een lopen zette. Je grote, tragere verdedigers maakten tegen zulke spelers geen schijn van kans. Dat ligt nu anders. Een grote speler als Van Dijk zet immers ook grote stappen. Hij heeft weliswaar wat meer tijd nodig om op topsnelheid te komen, maar kan na een inhaalrace soms toch nog zijn tegenstander voldoende dwarszitten om een tegengoal te voorkomen.

In de vroege versie die ik speelde zorgden al die kleine aanpassingen voor een realistischer spelbeeld. Niet iedere aanval resulteerde in een goal, omdat de defensie van beide kanten beter hun werk doet. Het gevolg is dat ik vaker realistische uitslagen zag, met soms maar twee of drie goals in de hele wedstrijd. Ik heb echter al vaak genoeg vroege versies van Fifa onder de knoppen gehad om te weten dat die balans richting release nog behoorlijk kan veranderen, dus kijk niet gek op als in de definitieve versie van Fifa 23 toch weer aan de lopende band gescoord wordt.

fifa 23

Power Schot mist het doel

De nieuwe Power Shot maakte een stuk minder indruk op mij. Door beide bumpers ingedrukt te houden schiet je extra hard, maar kost je schot ook meer tijd en krijgt de tegenstander dus meer kans om de bal af te stoppen. Bovendien is zelfs áls het al lukt, een Power Shot zeker geen garantie

op een doelpunt. Daar staat tegenover dat het schot wel heel overdreven in beeld wordt gebracht. De camera zoomt zelfs even in! Je verwacht haast dat dan de vlammen uit je schoen schieten, maar dat is (gelukkig) niet zo. Je kunt je wel afvragen waarom de Power Shot dan überhaupt in Fifa zit. Het is vlees noch vis.

Bij de nieuwe dode spelmomenten zet ik ook nog wat vraagtekens. Voorheen deden mijn vrije trappen nauwelijks onder voor die van David Beckham. Nu wordt gevisualiseerd hoe je de bal raakt en wat voor invloed dat heeft op de bal. Dat maakt het voor minder ervaren vrijetrappennemers wellicht wat makkelijker om de bal op de juiste manier te curven, maar het geeft je ook de illusie dat vrije trappen ineens een exacte wetenschap zijn geworden. Het gevolg is dat ik in ieder geval geen knikker meer raakte, maar misschien is dat gewenning.

Bij penalty’s is het daarbij nu belangrijk om je schot goed te timen. Het leuke hieraan is dat het bij een beslissende penalty moeilijker is om te timen. Zo weet je precies hoe het voelt om in een stampvol Bernabéu de druk van je complete volk en vaderland te dragen. Of nou ja, bijna dan.

In hogere sferen

De ambiance van het stadion komt sowieso lekker je huiskamer binnen. Ik denk dat we het er redelijk over eens kunnen zijn dat EA wat sfeer en aankleding betreft altijd wel goed scoort, en dat is in Fifa 23 niet anders. Speciale aandacht is ditmaal uitgegaan naar de grasmat. Die is, nou ja, grassiger. Grassprieten hebben meer volume, waardoor het minder lijkt op een strak biljartlaken. Bovendien zie je de plekken van een flinke sliding de rest van de wedstrijd in het gras gekerfd.

Ook de doelnetten zijn onder handen genomen en bestaan nu uit echte 3D-modellen. Die gedragen zich niet alleen realistischer, ze zien er ook een stuk beter uit doordat licht er nu op natuurlijke wijze op kan vallen. Op de tribune komen de geluiden van spreekkoren en supportersliederen beter overeen met hoe de supporters zich gedragen. De sfeer zit er in Fifa 23 dus behoorlijk goed in!

Fifa 23

HyperMotion is nog niet de oplossing

Misschien wel het grootste punt van kritiek dat ik op dit moment heb, is met betrekking tot de animaties. EA belooft jaar op jaar verbetering en heeft met HyperMotion een geavanceerde technologie in handen die bij vlagen écht spectaculaire dingen laat zien. Toch zie ik nog te vaak in de herhalingen dat een speler een halve meter over het gras skate of zijn enkel in een volstrekt onnatuurlijke houding wurmt om de bal aan te nemen. Dan kan het op de tribune nog zo’n feestje zijn dat je thuis bijna gaat meezingen met de supportersliederen, op zo’n moment is voor mij de hele ervaring in één klap weg.

Desondanks heeft de verbeterde balans mijn interesse gewekt en ben ik na een paar jaar voorzichtig weer eens nieuwsgierig naar Fifa. Gigantische vernieuwingen hoeven we weliswaar niet te verwachten, maar als EA ijverig doorschaaft aan de bestaande formule en daarbij vooral oog heeft voor een realistischer scoreverloop, kan Fifa 23 nog best een aardig afscheid van de bekende merknaam worden.

Fifa 23 is vanaf 30 september beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Google Stadia, pc en Nintendo Switch. Op de huidige generatie consoles, Stadia en pc zijn alle vernieuwingen te vinden, op de vorige generatie slechts een deel en in de versie voor Switch (‘Legacy Edition’) zitten geen vernieuwingen. Wij speelden Fifa 23 op de PlayStation 5.

Lars CornelisHeeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..