Header

Hades 2 gespeeld – Supergiant flikt het weer

Als donderslag bij heldere hemel kwam de Early Acces-versie van Hades 2 afgelopen week uit. Net als bij het eerste deel wil ontwikkelaar Supergiant Games het vervolg in samenwerking met de community afronden. Maar is het nu al de moeite waard om op jacht te gaan naar Chronos, of kun je beter nog even wachten? Jari zoekt het uit!

Het zal maar je werk zijn: een vervolg maken op misschien wel de meest geliefde roguelike aller tijden. Tijdens de Game Awards van 2022 verraste Supergiant Games vriend en vijand door aan te kondigen dat ze die uitdaging zijn aangegaan. Hades 2 verscheen ten tonele. Maar zo bijzonder is dat toch niet, een vervolg op een super succesvolle game? Nou, in dit geval wel, want Supergiant heeft nog nooit een vervolg op een game gemaakt. De studio houdt het altijd bij één deel en gaat daarna over op iets anders.

Herkenbaar

Hades 2 moet daarom wel iets heel speciaals worden en na ruim twaalf uur spelen kan ik voorzichtig concluderen dat we weer met een heel bijzondere game te maken hebben. Als je bekend bent met het eerste deel, voelt deze game meteen aan als een warm bad. De opzet is bijna helemaal hetzelfde. Je vecht je een weg door verschillende prachtig vormgegeven gebieden met ieder een eigen eindbaas. Ga je dood, dan begint het riedeltje weer van vooraf aan.

Tussendoor kun je verschillende upgrades aanschaffen, andere wapens selecteren en babbelen met een hoop interessante personages die je stukje bij beetje een idee geven van wat er precies aan de hand is. Over het verhaal ga ik natuurlijk niet al te veel zeggen, maar tot nu toe is het erg intrigerend. Al moet je geen extreme diepgang verwachten. Kennis over de Griekse mythologie is daarbij overigens geen must. De boel maakt wel een stuk meer impact als je het eerste deel hebt gespeeld, dus die zou ik zeker niet overslaan.

Ook de artstijl is exact hetzelfde, maar dat maakt het niet minder indrukwekkend. Vanuit het isometrische perspectief krijg je de mooiste plaatjes voorgeschoteld. Vooral de hubwereld met een dampend bubbelbad, een stomende heksenketel en ontelbare geesten maakt indruk. Deze graphics zijn tijdloos: over dertig jaar is Hades 2 nog even mooi als vandaag.

Fris

Gelukkig zijn er ook wat dingen veranderd ten opzichte van deeltje één. In Hades 2 speel je niet als Zagreus, maar als zijn zus Melinoë. Zo op het eerste oog lijkt deze heks gameplaytechnisch heel erg op Zagreus, maar als je haar onder de knoppen hebt, merk je toch een aantal aanzienlijke verschillen. Zo loopt Melinoë standaard een stukje trager. Om harder te lopen is er dit keer een sprintknop.

Verder heb je weer je Attack, Cast en Special, maar dit keer komt er nog een laagje bij. Als je de Attack–, Cast- of Special-knop ingedrukt houdt, channel je een speciale, sterkere Omega-aanval die voor elk wapen anders is. Elk van die aanvallen snoept wel een stukje van je magiebalk (die staat naast je healthbalk) af en die vult pas weer bij als je een volgende kamer betreedt – of als je bepaalde items of upgrades pakt.

Met de Attack Omega van de staf, het eerste wapen dat je vrijspeelt, schiet je bijvoorbeeld twee golven magie, eentje voor je en eentje achter je. Daarmee kun je een hoop vijanden tegelijkertijd raken. En zo heeft elk wapen dus meerdere unieke Omega-aanvallen. Het geeft de combat in combinatie met de optionele sprint net weer wat meer diepgang zonder de boel onnodig complex te maken. Hades 2 voelt daardoor echt anders aan als het eerste deel.

Wachten of niet?

Dan de hamvraag: moet je Hades 2 al spelen in Early Acces of kun je beter wachten tot de uiteindelijke versie? Het antwoord daarop is niet heel simpel. Aan de ene kant is Hades 2 nu al groter en uitgebreider dan Hades was bij de release van de volledige game, maar aan de andere kant mist er natuurlijk wel nog wat content. Supergiant geeft aan dat het in de komende maanden een nieuw gebied en een nieuw wapen toevoegt. Verder komen er nog opties om de hubwereld wat op te vrolijken. Ook missen er nog een hoop designs. De Keepsakes zien er bijvoorbeeld allemaal hetzelfde uit: een ringetje met een letter uit het alfabet eraan.

Het grootste gemis is echter dat het verhaal op dit moment nog geen einde heeft. Mocht je je dus een weg hebben gezwoegd voorbij de laatste eindbaas, dan kom je er op dit moment nog niet achter hoe het verhaal afloopt. Kortgezegd voelt de gameplay zeker al compleet genoeg om de Early Acces-versie direct aan te raden, maar is het verhalende gedeelte nog niet compleet.

Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn voor de technische staat van de game. Early Acces-versies zijn af en toe nog erg krakkemikkig, maar van Hades 2 kun je dat zeker niet zeggen. De game draait als een zonnetje en ik heb geen enkele crash, bug of glitch gezien. 

Technisch perfect

Ik speel Hades 2 op de Steam Deck en als ik die aan mijn monitor hang tovert ie moeiteloos zestig frames per seconde in een resolutie van 1440p op het scherm, of zelfs 1080p met 144 fps. Hades 2 is nu al geweldig geoptimaliseerd en voelt op technisch vlak helemaal af. Maak je daar maar geen zorgen over.

Of je nu al moet instappen ligt dus volledig aan wat jij belangrijk vindt. Kom je puur voor de gameplay, dan krijg je al een behoorlijk compleet pretpakket voorgeschoteld waar je je keihard mee gaat vermaken. Kom je enkel en alleen voor het verhaal, dan is het verstandig om nog even te wachten tot de 1.0-versie uitkomt. Wat ondergetekende betreft is gameplay koning, dus ik ben heel blij dat ik al ben begonnen. Hades 2 verfijnt en breidt de bestaande formule precies genoeg uit om de boel lekker fris te houden, maar ook weer niet nodeloos complex te maken. 

Hades 2 is nu uit in Early Acces op pc in de Epic Games Store en op pc. De consoleversie volgt zodra de game af is. Supergiant Games denkt daar in ieder geval tot het einde van het jaar voor nodig te hebben.

Aanbevolen voor jou