
Hoe zit het met Star Citizen?
Alie is mateloos gefascineerd door Star Citizen en wil daarom alles weten over deze game van Chris Roberts. Jammer genoeg werd ze van termen als First Person Universe niet veel wijzer... Ze ging daarom op onderzoek in een poging antwoord te geven op de vraag: hoe zit het met Star Citizen?
Op de website van Star Citizen is te lezen dat de game die inmiddels ruim $105 miljoen heeft opgehaald meer wordt dan een space combat sim, meer dan een first person shooter en meer dan een MMO. Om Star Citizen deugd te doen, heeft men bij Cloud Imperium Games een geheel nieuw genre bedacht; Star Citizen wordt een First Person Universe en belooft ons ongelimiteerde gameplay.
Hoe indrukwekkend een First Person Universe ook klinkt, tegelijkertijd is het een nogal verwarrende term. Net zoals heel veel van de informatie omtrent Star Citizen eigenlijk best wel verwarrend is… Ik wil in deze Feature dan ook proberen de volgende vraag te beantwoorden: hoe zit het met Star Citizen?
De Star Citizen basics
Laten we beginnen met de basics: Star Citizen wordt ontwikkeld en uitgegeven door Cloud Imperium Games. Aan het roer van dit bedrijf staat Chris Roberts, die onder meer verantwoordelijk was voor games als Wing Commander en Freelancer. Laten we zijn huidige creatie voor het gemak eens een space sim noemen, waarin space combat, mining en trading, en first-person shooter-elementen elkaar ontmoeten in een MMO-universum. Ook zijn er diverse modules, waaronder de campaign Squadron 42. Al deze elementen spelen zich af in het Melkwegstelsel van de 30ste eeuw, waarbij een hoofdrol weg is gelegd voor het United Empire of Earth (UEE).
Je lotsbestemming
Je kunt Star Citizen spelen als koopman, piraat of huurling, of iets daartussenin. Cloud Imperium Games belooft ons namelijk tientallen van deze lotsbestemmingen. En of je nu het heelal wilt redden als fighter pilot, verre sterrenstelsel wilt verkennen als pionier of kapitein wilt worden van een bergingsschip, er zou altijd voldoende gameplay moeten zijn om jou in je carrière te voorzien. Ook de keuzes die je maakt omtrent je schip, je vrienden en missies, beloven impact te hebben op hoe de wereld om je heen op je reageert.
Cloud Imperium Games belooft ons avontuur achter elke asteroïde en planeet, zo zijn er niet alleen veldslagen om aan deel te nemen, maar kun je ook op verloren schatten, piraten, marktlieden, veldslagen en honderden havens en locaties stuiten. Bij de launch moeten er honderden sterrenstelsel klaar staan om te verkennen. En in Star Citizen kun je bij deze exploratie je ruimteschip natuurlijk ook daadwerkelijk verlaten, of het nu is om vijanden te verslaan of te shoppen naar die ene upgrade.
Paradepaardje 1: dynamiek
De economie moet een belangrijk onderdeel worden van Star Citizen. Alle spelers (en in eerste instantie de NPC’s), die tezamen resources en eindproducten van de ene naar de andere kant van het heelal brengen, bepalen hoe deze economie zich vormt. Logischerwijs verzamelen mijnwerkers kostbare materialen, brengen traders (of piraten) deze naar fabrieken waar ze omgevormd worden tot (goedverkopende) eindproducten. Niet alleen neemt elke speler dus (indirect) deel aan deze vorm van galactische handel, maar sowieso voelt ook iedereen de impact ervan: zo zorgt een blokkade van een planeet niet alleen voor stijgende grondstofprijzen, maar misschien ook voor aanvallen op deze blokkade door het leger.
Deze impact van de spelers moet ook voelbaar worden in de missies, die dynamisch gegenereerd beloven te worden aan de hand van hetgeen om je heen gebeurt. Een aanval van een alienras levert daarmee niet alleen meer targets op om neer te halen, maar ook reddingsmissies voor medics en beleveringsmissies voor spelers met grote schepen.
Paradepaardje 2: realisme
Bij het ontwikkelen van de besturing van de schepen, probeert men bij Cloud Imperium Games gebruik te maken van een natuurkundige engine die onder andere massa, en de locatie en de kracht van de stuwraketten meeneemt, waardoor een ‘levensechte’ simulatie ontstaat. Zodoende belooft elke aanpassing aan je schip impact te hebben op hoe deze vliegt en kan je personage ook echt bezwijken aan teveel g-krachten. Gelukkig zijn er ook verschillende flight modes, waardoor nieuwe piloten aan de bak kunnen zonder meteen neer te storten en experts zich niet al gapend hoeven voortbewegen door het heelal.
Star Citizen laat zich trouwens ook co-op spelen, zo zijn er schepen die teams van spelers (of NPC’s) samen kunnen besturen en waarbij de ene speler zich bijvoorbeeld buigt over het vuren van de turrets, de engineer ervoor zorgt dat het schip heel blijft en de navigator zorgt dat jullie op koers blijven.
De maakbaarheid van Star Citizen
Alhoewel Cloud Imperium Games natuurlijk scripted content blijft toevoegen aan Star Citizen is het de bedoeling dat de spelers uiteindelijk de content genereren door middel van hun (inter)acties. Zo verenigen spelers zich met behulp van het Organizations-systeem in squadrons, guilds en allianties, waarmee het politieke landschap in Star Citizen gevormd wordt. Ook kun je bijvoorbeeld geschiedenis schrijven door het bedrijf op te richten dat de allermooiste schepen bouwt, of lid worden van een groep bounty hunters die een topcrimineel weet op te sporen.
De vier modules
Star Citizen gebruikt een zogenaamd modulaire aanpak, waarbij Hangar Module als eerste vrij werd gegeven. Vanaf 2013 konden backers hun schepen in deze module in first-person perspectief bewonderen. In de tweede module, Arena Commander, konden spelers hun skills testen in schip vs schip-combat. Star Marine kenmerkt zich straks ten derde door FPS-gameplay met verschillende modi, zo kun je een 16-player match spelen op een verlaten ruimtestation of met 32 man Sata Ball in een zero gravity arena spelen.
De vierde module van Star Citizen betreft Squadron 42. Deze single-player campaign wordt wel de spirituele opvolger van Wing Commander genoemd. Naast space combat kenmerkt deze module zich door FPS-elementen en een conversatie-/keuzesysteem, waarmee je de relatie met je companions kunt beïnvloeden. Heel veel bekende acteurs als Gary Oldman, Mark Hamill, Mark Strong, Andy Serkis en Gillian Anderson tegen hebben hun stem (en beeltenis) uitgeleend voor Squadron 42.
Crowdfundingsucces!
In 2012 startte de crowdfunding van Star Citizen onder meer via Kickstarter. Twee dagen voor het einde van deze laatste campagne bereikte de game het hoogst opgehaalde bedrag tot dan toe via het platform, namelijk $4,2 miljoen. Het verzamelen van backers ging aansluitend verder via de website van de game. In de afgelopen jaren sneuvelde het ene na het andere record en inmiddels staat de teller op ruim $105 miljoen. In ruil voor een pledge ontvangen backers onder meer een ruimteschip en credits. Vrijwel geen enkele beloning is echter exclusief weggelegd voor deze geldschieters, deze zullen ook (bijna) allemaal te behalen zijn in de game.
Aan het begin van deze Feature stelde ik dat de volgende vraag: hoe zit het nou met Star Citizen? Ik hoop dat ik jullie iets wijzer heb kunnen maken over dit First Person Universe. Het enige wat ik jullie echter jammer genoeg sowieso nog schuldig moet blijven, is een concrete releasesdatum...