gaming
rocky schouten
rog
pu.nl
creator contest

In gesprek met visual artist Rocky Schouten: werken met Guerrilla en Bandai Namco

Geplaatst: 4 oktober 2021 om 10:09Aangepast: 30 september 2021 om 13:08
Rocky Schouten is een prominente visual artist die heeft gewerkt met grote ontwikkelaars. Maar hoe is hij in dat wereldje beland? En is er wel genoeg werk in de game-industrie? Dakota ging bij hem langs en zocht het uit.

Dit artikel en de ROG Creator Contest wordt mede mogelijk gemaakt door Asus ROG. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

Wat is er mooier dan een volledige nieuwe, fictieve wereld voorgeschoteld krijgen in een aankondigingstrailer van een nieuwe game? Die wereld ligt aan jouw voeten in een compleet nieuw avontuur: of die nou exotische flora en fauna bevat, buitenaardse architectuur, uitgestrekte vlaktes of juist post apocalyptische ruïnes.

Wie bedenkt deze werelden? En hoe komen die tot stand? Ik ga op bezoek bij Rocky Schouten, een art director en visual development artist die gewerkt heeft met Guerrilla Games, Bandai Namco en Total Mayhem Games.

Wie is Rocky Schouten? 

Rocky is een hele fijne vent, en wel een met een heel bijzonder beroep en talent. Rocky werkt dus samen met prominente ontwikkelaars, zoals Guerrilla Games, Bandai Namco en Total Mayhem Games. Zo was hij cinematic artist voor Horizon Zero Dawn en ontwierp hij gedeeltes van het storyboard van Horizon Zero Dawn: Frozen Wilds. Verder maakte hij zelfs de cover art van de nieuwe game van Bandai Namco, Tales of Arise, en leverde hij de concept art voor We Were Here Forever. Maar, hoe word je eigenlijk concept artist? En welke opleiding/skills heb je hiervoor nodig?

Voor Rocky begon het allemaal als een hobby; al van kinds af aan was Rocky bezig met het schetsen van zijn favoriete gamepersonage, Sonic. “Als kind vroeg ik mijn opa of hij mijn favoriete gamepersonage, Sonic, voor mij kon tekenen”, vertelt hij. “Door naar hem te kijken, ben ik gaan leren en voor ik het wist begon ik andere gamepersonages te schetsen zoals Goku, Dragonite en Link.”

Hoe meer hij dit deed, hoe leuker hij het vond, en beter hij werd. Na de middelbare school begon Rocky aan de opleiding Multimedia aan het Grafisch Lyceum. Na het afronden van die studie, begon hij direct aan een volgende opleiding aan het Grafisch Lyceum, namelijk Media Vormgeven. En alsof dat nog niet genoeg was, rondde hij ook de Filmacademie in Amsterdam af. Daar studeerde hij Visual Effects.

Direct daarna begon Rocky voor zichzelf als freelancer en ging hij opzoek naar klusjes in de game- en filmwereld. Via een oud-docent kwam hij in aanraking met Neerlandsch trots Guerrilla Games, waar hij zijn showreal mocht tonen. Vanaf dat moment begon het balletje te rollen en lijkt er geen houden meer aan.

Maar hoe kom je in dit wereldje terecht? Volgens Rocky is het vooral belangrijk dat je niet bang bent om je werk te tonen. Publiceer alles waar je trots op bent. “Laat je vooral niet tegenhouden omdat je bang bent dat je werk niet goed genoeg is”, drukt hij me op het hart “Iedereen begint ergens, of je nou concept artist bent of schrijver voor PU.nl: leren doen we allemaal. Het belangrijkste is dat je alles doet vanuit passie en ambitie. De rest komt vanzelf.”

Van schets tot kunstwerk

Waar begin je eigenlijk bij het maken van hoogstaande concept art? Voor Rocky is het belangrijk dat hij de volgende dingen weet voor hij aan een project begint.

“Voor ik mijn potlood op papier zet, stel ik mezelf de volgende kritische vragen: wat is het verhaal? Hoe ziet de belichting eruit? Wat is de look-and-feel en welke sfeer wil ik overbrengen? De antwoorden op die vragen beantwoord ik op basis van de input van de opdrachtgever”.

Bovenstaande kan worden gezien als de briefing van het kunstwerk. Die informatie kan overal vandaan komen: van een professionele gamedesigner tot een docent van je opleiding. Zolang het ‘doel’ van de art maar duidelijk in kaart wordt gebracht. Zelf stelt Rocky altijd eerst een moodboard op van de briefing. Pas als bovengenoemde aspecten duidelijk zijn, beweegt de digitale pen zich richting het digitale stukje papier.

Publiceren en netwerken

Vervolgens is het zaak om je werken op zoveel mogelijk relevante websites te plaatsen. Voorbeelden daarrvan zijn ArtStation, LinkedIn, en verschillende social media. Uiteindelijk begint het allemaal met een sterk portfolio - een eigen website kan daar ontzettend bij helpen. Zo benadrukt Rocky dat hij altijd enorm veel tijd en energie in passieprojecten heeft gestoken, omdat het onder de streep allemaal bijdraagt aan je portfolio.

“Zodra die in orde is, loop je met een beetje geluk vanzelf tegen kansen aan. Probeer daarbij verschillende soorten animatie te etaleren, want op die manier toon je dat je openstaat voor verschillende uitdagingen.”

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar door relevante opleidingen te volgen, leer je mensen kennen en bouw je vanzelf een netwerk op. Zodra je jezelf binnen dat netwerk weet te bewijzen, openen er vanzelf deuren. Want als je weet waar je moet zoeken, is er werk genoeg.

Tegenwoordig werkt Rocky aan verschillende gameprojecten, waarvan de meeste nog geheim zijn, en daar kan hij helaas ook niet dieper op ingaan. Naast dat hij actief is in de gamewereld, pikt hij ook zijn graantje mee in de filmwereld. Volgens hem vervaagt de lijn tussen beide werelden met de dag, en kan hij zijn skills voor beide evengoed inzetten.

Inmiddels is Rocky Schouten dus een gevestigde naam en moet hij de klussen bijna van zich afslaan. Gelukkig staat hij altijd open voor toffe samenwerkingen met Power Unlimited en heeft hij onder andere de art gemaakt van de grote Twitch Warzone-battle tussen Team Vriesvak en Team Koude Kermis! 

Wil je meer werken zien van Rocky, bezoek zijn website dan!

Doe mee aan de ROG Creator Contest

Daarom hebben wij ook deze keer weer beroep gedaan op Rocky, maar deze keer laat hij zijn wonderstiften thuis en pakt hij er een rode nakijkpen bij. In samenwerking met ROG, organiseert Power Unlimited namelijk de ROG Creator Contest: een competitie waarin beginnende artiesten hun eigen concept art kunnen insturen van een niet-bestaande game die zij graag tot leven willen brengen. Dit werk wordt vervolgens beoordeeld door een professionele jury, bestaande uit Romano Molenaar, Michal Kus en natuurlijk Rocky Schouten. Nu horen we je denken: valt er ook wat te winnen?

De winnaar van de ROG Creator Contest loopt weg met een dikke (hou je vast) ROG Zephyrus S17 ter waarde van 2400 euro! Verder zullen we de beste inzendingen uiteraard tentoonstellen op de ROG Creator Contest pagina en onze website. Dus, hoe kan jij meedoen aan deze (al zeggen we het zelf) te gekke actie? Dat is simpel. Tik snel pu.nl/rogcreatorcontest in op je browser, vul je gegevens in en een voeg jouw kunstwerk toe als bijlage. Nou, waar wacht je nog op? Pak je potlood en begin te tekenen!

Lees hier alles over de te winnen ROG Zephyrus S12 Gaming Laptop op zustersite gamer.nl

Cody DakotaTo all agents of Overwatch, this is Winston! Gek op games met strakke platformactie en speelt dus het liefst elke dag Celeste, Spelunky (2) en Super Mario Odyssey. Wacht geduldig op Skate 4.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..