marvel
gaming
preview
firaxis
midnight suns

Midnight Suns preview - Marvel Xcom blijkt meer Marvel Dragon Age

Geplaatst: 25 augustus om 22:05Aangepast: 25 augustus om 14:55
Het moment waar Wouter al sinds 2018 met smart op zit te wachten is eindelijk daar! Met ‘onprofessioneel enthousiasme’, zoals hij het zelf noemt, luisterde hij naar het verhaal van Jake Solomon over Firaxis’ nieuwste creatie: Midnight Suns.

De geruchten over een ‘Marvel Xcom-game’ doen al een paar maanden de ronde en ik vond ze oorverdovend. Firaxis die hun fantastische, turn-based Xcom-gameplay als basis neemt voor een nieuwe Marvel-game? Als onevenredige fanboy van beide franchises kon ik me maar weinig beters voorstellen dan dat. Dus zat ik giechelig van anticipatie te wachten op een onthulling van Take-Two tijdens de E3… die in plaats daarvan een andere, nog veel belangrijkere, boodschap wilde communiceren tijdens de beurs. 

Maar gelukkig verscheen de magische woordencombinatie ‘Marvel Xcom’ de afgelopen weken wederom op het internet en werd de nog nit aangekondigde game in verband gebracht met Gamescom. En ja, die aankondiging heeft inmiddels plaatsgevonden, maar dankzij de belachelijk geprivilegieerde positie waarin ik me bevind, mocht ik van niemand minder dan Jake Solomon, de Grand Poobah van Xcom in hoogst eigen persoon, genieten van een persoonlijke presentatie. Let wel: niet van een verwachtte Marvel Xcom, maar iets dat misschien nog wel beter is: Marvel’s Midnight Suns.

Geen Marvel Xcom?

Ik verwachtte een turn-based game waarin je met teams van mutanten op tactische wijze strijdt tegen vampiers, Mephisto, Nightmare, Diablo en andere bovennatuurlijke wezens uit de comics. Eigenlijk een triple-A versie van games als Marvel Strike Force, Avengers Alliance en al die andere mobiele titels waar ik me zoet mee hield door een gebrek aan een Marvel-game van Firaxis. Maar de game die Jake Solomon uiteindelijk aan me presenteerde is niet simpelweg te omschrijven als ‘Marvel Xcom’. Van wat de regisseur van Xcom: Enemy Unknown, Xcom 2 en nu ook Midnight Suns me heeft uitgelegd, kan zijn nieuwe game beter omschreven worden als ‘Marvel Dragon Age’. Iets dat misschien nóg wel spannender is!

Een Marvel Dragon Age van Firaxis; dat verdient natuurlijk wel wat uitleg. Laten we beginnen bij de titel, want Midnight Suns zal iemand die zich niet strotdiep in de geschiedenis van Marvel heeft gewaagd waarschijnlijk weinig zeggen. Jake Solomon heeft zich namelijk laten inspireren door een comicreeks uit de vroege jaren 90, genaamd Midnight Sons. Hierin neemt een team van bovennatuurlijke helden zoals Doctor Strange, Ghostrider, Hellstrom en Morbius het op tegen Lilith, de Mother of Demons. Het is een beetje de Justice League Dark van Marvel dus, met een zware focus op het bovennatuurlijke, het magische en het macabere. Jake ging hier zo goed op dat hij besloot er een rpg van te maken, iets dat Marvel een strak idee vond.

Firaxis maakt een rpg

Midnight Suns is een dus een rpg, met een zware nadruk op narratief en ontwikkeling van personages, waardoor het lijkt alsof deze game weinig te maken heeft met die ‘Marvel Xcom’ waar de eerdere geruchten naar hintten. Maar niets is minder waar, want Midnight Suns is nog steeds zo turn-based als maar kan, zo benadrukt Jake Solomon met klem. “Midnight Suns heeft turn-based gevechten, maar het grote verschil zit hem in hoe een team van superhelden een gevecht ingaat”, zegt hij. “In Xcom ben je een team soldaten dat bang is voor een buitenaardse bedreiging, terwijl superhelden meer het strijdveld binnenkomen met, ‘BAM, hier zijn we!’ Niet dat de game niet moeilijk is, hoor!”

Hoe gevechten precies werken communiceren Firaxis en 2K op 1 september, maar wat ze alvast willen benadrukken is dat Midnight Suns een customizable hoofdpersonage heeft genaamd Hunter. Zij is de dochter van Lilith en voert een team van superhelden aan dat het opneemt tegen haar moeder en opereert vanuit een speciaal voor deze game ontworpen basis genaamd The Abbey. Dit hoofdkwartier doet min of meer dienst als een Xcom-achtige hub, want Stephen Strange en Tony Stark doen er research (naar, neem ik aan, nieuwe wapens en uitrusting), er is sprake van base building en - misschien wel het meest interessant - er is ruimte om te chillen. Chillen met superhelden.

Hangen met Steve en Tony

Een van de meest opvallende aspecten van Midnight Suns en ook de reden dat ik de game vergelijk met Dragon Age. Dat chillen met superhelden in de Abbey is namelijk een manier om een persoonlijke band op te bouwen met personages als Captain America, Magik, Nico Minoru, Blade en Ghost Rider, waardoor je ze verder kunt ontwikkelen en bijvoorbeeld skins van ze ontgrendelt. Om vrienden te worden met Steve Rogers of Tony Stark moet je nadenken over wat je met ze gaat doen: een drankje doen aan de bar, mediteren of videogames spelen? Wat is de beste manier om iemand als Captain Marvel los en relaxed genoeg te krijgen om er een band mee op te bouwen? Met een beetje kundig schrijfwerk kan dit een fantastisch stukje rollenspelen worden en Solomon geeft dan ook aan dat de tijd en moeite die zijn team in narratief heeft gestopt, onvergelijkbaar is met de Xcom-games.

Er is dus geen Marvel Xcom in de maak, maar een strategie-rpg met een zware nadruk op verhaal in de vorm van Midnight Suns. Dat is best wel een plottwist, maar het is wel logisch allemaal: Marvel wil de occulte kant van hun universum benadrukken met de komst van Doctor Strange in the Multiverse of Madness en Solomon en zijn team hadden een sterk idee voor een game die daar perfect op aansluit. Ik moest wel even wennen aan het idee van een soort Fire Emblem: Three Houses-aanpak van Marvels duistere kant, maar inmiddels ben ik volledig aan boord. Deels door het enthousiasme van Jake Solomon, maar vooral omdat dat dit duidelijk zo’n stukje superheldencontent wordt dat ik gulzig ga opslobberen.

Midnight Suns verschijnt op 22 maart 2022 en verschijnt voor PC, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One en Nintendo Switch

Wouter BruggeWouter is de hoofdredacteur van Power Unlimited magazine. Dat klinkt serieus, maar zijn liefde voor sci-fi-, fantasy-, horror- en superhelden- films en series, houdt hem jong en dom.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..