nintendo
switch

Pokémon Legends: Arceus preview – Spin-off in de geest van Zelda: Breath of the Wild

Geplaatst: 6 dagen geleden om 15:05Aangepast: 6 dagen geleden om 15:07
Pokémon Legends: Arceus is een van de meest interessante Pokémon-games in jaren. Niet alleen omdat het een behoorlijk andere ervaring moet bieden dan de gebruikelijke rpg’s, maar ook omdat we eigenlijk nog amper een beeld hebben van wat je in godsnaam in de game doet. Jacco hoopt daar na een beknopte previewsessie verandering in te brengen.

Pokémon Legends: Arceus is geen openwereldgame, laten we dat misverstand meteen even uit de wereld helpen. Waar de trailers wellicht deden vermoeden dat het ‘de Breath of the Wild’ van de Pokémon-games wordt, is de feodale Hisui-regio opgedeeld een meerdere open werelden. Toch deden de dertien minuten aan gameplaybeelden die ik te zien kreeg soms behoorlijk denken aan Nintendo’s openwereldmeesterwerk.

Mens te gast

In Legends: Arceus duik je dus in het feodale Hisui, een pas ontdekte regio die duizenden jaren later bekend komt te staan als Sinnoh uit Pokémon Diamond en Pearl. De mens is duidelijk te gast in het gebied, waar pokémon helemaal nog niet aan ze gewend zijn. Geen Machoke die je helpen verhuizen of Pelipper die post bezorgen: wilde pokémon eten, poepen en slapen in de natuur. Jij, de jongen Rei of het meisje Araki, maakt onderdeel uit van het Galaxy Expedition Team dat zich inzet om de regio en inwonende pokémon met gevaar voor eigen leven te onderzoeken en de allereerste Pokédex ooit te bouwen.

Aan de hand van specifieke missies en kleinere ‘requests’ word je er dus op uit gestuurd om pokémon te vangen en te observeren, om uiteindelijk per monstertje een rapport in te leveren bij professor Laventon. Voor zo’n rapport moet je bijvoorbeeld dezelfde soort een paar keer vangen of ze een bepaalde move zien gebruiken om een volledig beeld te krijgen. Door in bepaalde regio’s specifieke opdrachten te voltooien maak je progressie in het verhaal en kom je er (hopelijk) achter waarom de game eigenlijk Legends: Arceus heet.

Na het voltooien van een missie keer je weer terug naar Jubilife Village, een soort fort waar het Galaxy Expedition Team zich verzamelt en zich voorbereidt op de volgende missie. In Jubilife Village zijn wat geinige accommodaties aanwezig die zich naarmate de game vordert verder ontwikkelen, zoals een soort ranch die fungeert als je ‘pc’, een plek om outfits te passen en foto’s te maken en je eigen verblijf. Ook maak je er spullen, zoals Pokéballs, betere Heavy Balls en rookbommen van grondstoffen die je in de wereld vindt tijdens het verkennen. De wisselwerking van voorbereiding en verkenning is zo’n beetje de flow van de game.

Pokémon Snap

Het valt vooral op dat Game Freak wat meer aandacht heeft besteed aan het gedrag van de wilde pokémon. Sommige soorten, neem de stoïcijnse Bidoof, geven geen hol om je aanwezigheid in de wereld. Andere pokémon vluchten juist weer, waardoor je ze al sluipend moet benaderen vanuit het gras, of vallen je juist aan. Verder kun je ze net als in Pokémon Snap afleiden door een berry te gooien, die ze vervolgens vrolijk opeten, of een rookbom gooien en als een ninja tevoorschijn komen.

Ook zijn de aanwezige pokémon afhankelijk van het weer, de tijd, de dag en het gebied waarin je je bevindt. Het lijkt er dus op dat je meerdere keren op een plek moet terugkeren om de Pokédex helemaal compleet te maken, al heb ik geen idee hoe grondig je moet zijn om verder te komen in het verhaal. Veel van bovenstaande elementen zagen we trouwens al in de Wild Area uit Pokémon Sword en Shield, maar lijken nu veel verder te zijn uitgediept.

Daarbij lijkt Legends: Arceus een naadloze ervaring te worden. Trainers dragen een zak vol houten Pokéballs bij zich en kunnen die à la een third-person shooter richten en gooien. Raak je de pokémon en blijft ‘ie direct in de bal? Helemaal top! Alarmeer je het beest door bijvoorbeeld mis te gooien of omdat hij simpelweg uitbreekt, dan moet je het gevecht aangaan en hem op de traditionele manier verzwakken en vangen. Het is daarbij lastig in te schatten hoe eenvoudig het vangen van wilde pokémon in Legends Arceus in verhouding is. Ergens is het wellicht fijner als het wat makkelijker gaat, aangezien je toch meerderen van één soort moet vangen voor de Dex. Anderzijds moet het natuurlijk niet té eenvoudig worden.

Nieuw vechtsysteem

Misschien wel de beste innovatie in Legends: Arceus zijn de gevechten, die je naast tegen wilde pokémon ook gewoon tegen andere trainers voert. Behalve dat die óók naadloos zijn en zich gewoon in de spelwereld afspelen, is er nu een dynamische tijdlijn met wie wanneer aan zet is. Een snelle pokémon als Starraptor kan bijvoorbeeld meerdere keren aanvallen tegen een trage Shuckle. Daar heb je echter invloed op door in ruil voor extra PP gebruik te maken van de Strong Style of de Agile Style van een aanval. Strong Style verhoogt de aanvalskracht van een move ten koste van snelheid, terwijl Agile Style het tegenovergestelde doet.

Dat zorgt voor een diepere strategische laag. Zo gebruikt een Raichu in de gameplaydemo de Agile-versie van Thunder Wave om snel z’n tegenstander te verlammen voordat het gevecht eigenlijk begint. Ook zijn er sterkere, agressievere Alpha-pokémon en zogenaamde Noble-pokémon waarbij dit soort trucjes goed van pas komen. Bij die laatste dien je zelfs in real-time aanvallen te ontwijken en ze te bestoken met zakjes ‘balsem’ voordat het gevecht met de eindbaas überhaupt kan beginnen.

Helaas was er tijdens de presentatie geen ruimte voor het stellen van vragen over de game, dus heb ik geen idee of je naast het aangekondigde ruilen van pokémon ook kunt vechten tegen andere spelers. Ook is er nog niets bekend over de endgame of andere content waarbij je helemaal los kunt gaan met het nieuwe vechtsysteem.

Eén met de natuur

Wat ook opvalt tijdens de rauwe gameplaybeelden is hoe ‘aanwezig’ de natuur van Legends: Arceus is. Tijdens het wandelen door de Obsidian Fieldlands hoor je de wind zachtjes door de bomen waaien en het water in meren kolken, bijgestaan door subtiele pianomuziekjes. Net als in Breath of the Wild probeert Legends: Arceus spelers één te laten worden met de natuur, en dat is een element dat ik behoorlijk heb onderschat. Je tussen de pokémon begeven lijkt een prettige, bijna serene ervaring te worden die wederom erg doet denken aan de Pokémon Snap-games.

Anderzijds oogt Hisui nog vrij leeg in vergelijking met andere exclusieve Switch-games. Behalve de pokémon en wat vegetatie is er eigenlijk maar weinig te zien en betreft Jubilife Village het enige dorp in de game. Daarbij komt Legends: Arceus technisch ook wat ruw over: pokémon lijken soms op een lagere framerate dan de rest te bewegen, modellen bevatten vaak kartelrandjes en tijdens het vliegen met Hisuian Bravairy – een van de drie speciale pokémon die je helpen door landschappen te bewegen – lijkt de Switch het niet helemaal bij te kunnen houden. De uiteindelijke versie van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl was ook een hele verbetering ten opzichte van de trailers, dus ik hou nog even een slag om de arm.

Sowieso zijn er, ondanks het overzicht dat ik van de game kreeg, nog een hoop vraagtekens. Hoe aanwezig is het verhaal bijvoorbeeld? En hoe zit het met online functionaliteiten? In die zin is Pokémon Legends: Arceus nog behoorlijk mysterieus. Tot nu toe komt de game in ieder geval over als een zij-avontuur dat eindelijk een beetje durft te experimenten. We komen er snel genoeg achter of het een geslaagd experiment is.

Pokémon Legends: Arceus verschijnt op 28 januari voor Nintendo Switch.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..