red-dead-redemption
god-of-war
warcraft
mass-effect
tv
bioshock
franchise

Van deze vijf gamefranchises zien we graag een tv-serie

Geplaatst: 11 januari om 12:00Aangepast: 11 januari om 11:29
Games en verfilmingen hebben al sinds jaar en dag een haat-liefdeverhouding met elkaar. Helaas wordt er vaker dan ons lief is een enorme drol van een film gebaseerd op een gamefranchise uitgekakt, maar tv-series lijken het beter te doen met pareltjes als Castlevania en The Witcher. Series bieden meer ruimte om een uitgebreid verhaal te vertellen en dat is precies wat gameverfilmingen nodig hebben. Daarom zien we van deze vijf franchises graag een serie!

Warcraft

We horen jullie denken: ’Warcraft is toch al eens verfilmd?’ Dat klopt, maar laten we eerlijk zijn: die film vergeten we maar al te graag. Een mooie gelegenheid om Warcraft ditmaal niet naar het grote, maar het kleine scherm te brengen en nu wél de juiste snaren te raken. De Warcraft-franchise staat namelijk bol van lore en content waar volgens ons een hele dikke serie van te maken is.

Warcraft Blood Elfs Paladins

Denk bijvoorbeeld aan het tragische verhaal van Arthas, de val van Illidan of de nomadentocht van Thrall en de oprichting van Orgrimmar. Stuk voor stuk prachtige verhalen om bijvoorbeeld een seizoen aan te wijden. Het mooie aan Warcraft is echter dat de productie niet beperkt hoeft te zijn tot de bekende verhalen. World of Warcraft heeft er namelijk voor gezorgd dat spelers zélf hun verhalen creëren in de wondere wereld van Azeroth (en daarbuiten), dus waarom zou een serie niet iets soortgelijks kunnen doen? Er kan dus ook gekozen worden voor een cast die een legio onbekende personages portretteren die hun eigen verhaal maken. Zodoende worden fans van de franchise misschien minder snel teleurgesteld wanneer hun favoriete, bekende personages niet helemaal voldoen aan hun verwachtingen door bijvoorbeeld slecht acteerwerk of ongelijkheden met hun wederhelften uit de games.

Toegegeven, een dergelijke serie over Warcraft gaat waarschijnlijk een aardig centje kosten qua productie. Je plukt namelijk niet zomaar even een stel Orcs en Taurens van de hoek van de straat - die moet je animeren. Laat dit nou net één van de grootste kritiekpunten van de eerder uitgekomen film zijn: het zag er niet echt geloofwaardig uit. Als je het doet, doe het dan wel goed! Maar als het dan ook juist wordt uitgewerkt, kan er met de lore van Warcraft en de iconische locaties binnen en buiten Azeroth een geweldige serie worden neergezet. Een seizoensfinale met een groot gevecht tegen Onyxia? Sign us up!

Warcraft Onyxia

Mass Effect

Na het succes van series als The Expanse en The Mandalorian is de ruimte weer helemaal in trek en gamers denken dan natuurlijk meteen aan Mass Effect. Het verhaal van Commander Shepard kennen we inmiddels wel, maar ons Melkwegstelsel heeft nog zoveel meer te bieden dan de werelden die Shepard en zijn crew aandeden tijdens het redden van het universum.

Mass Effect attack

Dat brengt ons bij het volgende puntje: laat dat idee van ‘de wereld redden’ lekker varen. Dat verhaal is al ontelbare keren verteld en daarbij was het al de focus van de games. Om een succesvolle serie van deze franchise te maken is het waarschijnlijk een beter idee om het verhaal wat kleinschaliger te houden en vooral de focus te leggen op de ontwikkeling van de personages. Vertel ons meer over de N7, wijdt een seizoen aan de strijd van de Krogans of maak zelfs een interessant Hanar-personage. Opties genoeg om een interessant concept te realiseren.

Wat in ieder geval wel een puntje van aandacht wordt is het volgende: als de producent geen boze gamers tegen zich in het harnas wil jagen, is het verstandig om de setting van de serie ver voor of na de gebeurtenissen van de games te laten verlopen. Anders krijg je het probleem dat de gebeurtenissen uit de serie haaks staan op de keuzes die gamers hebben gemaakt in de games en dan ontstaan er mogelijk plotholes. Hierdoor creëer je meteen nieuwe mogelijkheden om nog meer interessante verhaallijnen te ontdekken, wat de serie alleen maar ten goede komt.

Mass Effect Krogans

Hoe dan ook is de Mass Effect-serie er eentje die bol staat van de mogelijkheden op het kleine scherm en waar fans (na jaren speculuren over een Mass Effect-film) waarschijnlijk ook wel naar snakken. Dus met of zonder Reaper-kontschoppende Shepard is het er ook eentje die wij zeker zouden checken!

God of War

Sinds de heruitvinding van de franchise heeft God of War een nieuwe betekenis gekregen. De franchise draait niet alleen meer om bikkelharde gevechten. Door de toevoeging van Kratos’ zoon Boy - ehhh we bedoelen Atreus - werd er een flinke laag verhaalvertelling en emoties aan het GoW-universum toegevoegd. Ook interessante en charismatische bijrollen als Freya en Mimir brachten verfrissende sferen met zich mee.

God of War Kratos & Atreus

Tegelijkertijd zijn er ook nog veel dingen die we niet weten. Hoe is Kratos in deze ‘wereld’ terechtgekomen vanuit Sparta en hoe is zijn reis verlopen? Ook zien we Kratos na het overlijden van zijn vrouw Faye. We hebben in de game niks gezien van de relatie tussen Faye en Kratos of tussen Faye en Atreus. Wel gaf het einde van de game meer weg over Faye waar wij graag meer over willen weten.

De combinatie van epische gevechten en grijpende verhaalvertelling maakt ons wel dorstig naar een serie die de ‘vernieuwde’ wereld van God of War verder uitpakt. Voor sommigen kan het echter too much zijn – die zouden de game liever op zichzelf laten staan. Maar ook dan zijn er genoeg mogelijkheden. Als Kratos van de Griekse goden naar de Noorse mythologie kan gaan, dan is er vast ook een andere realm mogelijk. Al vinden wij Mimirs aanwezigheid met zijn geneuzel wel een pre.

God of War Kratos battle

Red Dead Redemption

Een franchise die zo ontzettend is gericht op verhaalvertelling kan niet in deze lijst ontbreken. Rockstars sterke en intrigerende verhaalvertelling zien we graag nog een keer op onze televisies verschijnen. Er waren tal van momenten waarin de schijnwerpers op de dialogen gericht stonden en je amper aan het spelen was. Maar wat waren die dialogen toch goed! Dus waarom niet meer? Wat is er nou mooier dan een aflevering waarin Arthur op zoek is naar Lenny? Lenny?! LENNY!

Red Dead Redemption riding

Toch zien wij liever dat de serie alleen losjes gebaseerd wordt op de games, dan een letterlijke één-op-één-kopie. De bekendheid van de cast is leuk, maar een spin-off van personages zien we liever. Zo zou je Red Dead Redemption kunnen zien als een spin-off waar John Marston behandeld wordt, gezien het zich na Red Dead Redemption 2 afspeelt.

Een soortgelijke aanpak zou Rockstar, of wie het dan ook kan produceren, voor de serie kunnen gebruiken. Nu we het toch nog over Lenny hebben: de arme jongen heeft genoeg te verduren gehad door zijn huidskleur, wat in die tijd nogal uitmaakte. Een soort Django-achtig verhaal kan een bijrol als Lenny meer body geven. Het Wilde Westen is hoe dan ook een intrigerende periode om verder te verkennen. Met Rockstars verhaalvertelling is er zeker plaats voor nog een ‘Wild West’-serie die mensen onbekend met de franchise kan bevredigen en alle die-hards meer lore kan geven over de franchise waar we van houden.

Red Dead Redemption scenery

Bioshock

Bioshock wisselde met Infinite de diepe wateren in voor een stad in de wolken. De retro-futuristische franchise is visueel aantrekkelijk door de unieke dystopische werelden die neergezet worden. Hoewel de onderwaterwereld van de eerste twee games een stuk grimmiger overkomen dan het zonnige Columbia, heeft laatstgenoemde genoeg vreemde momenten die ons weer terugbrengen naar het oh zo lugubere Rapture. Wij zien dan ook graag een grote CG-Big Daddy op onze televisies verschijnen.

BioShock Rapture

De games richten zich erg op keuzes in het verhaal en moraliteit. Zo wordt je vrij snel in het begin van Bioshock Infinite geconfronteerd met een keuze of je een bal gooit naar een stel op een podium, of dat je hem naar de gast werpt die het stel daar neergezet heeft. Die keuze heeft eigenlijk geen impact op de game of het einde. Het draait dan ook niet altijd om de gevolgen, maar meer om hoe de speler zich voelt op dat moment bij het maken van de keuze.

Netflix zou bijvoorbeeld met haar keuze-format, bekend uit onder andere ‘Bandersnatch’, een soortgelijk idee op kunnen bouwen voor een Bioshock-serie. Al heeft dat niet per sé onze voorkeur. Een Bioshock-serie kan perfect balans houden tussen horror, actie en verhaal en dat is wat wij vooral willen zien. Daar waar de meeste horrorseries leunen op een oud en groot huis - waar we inmiddels echt wel genoeg van hebben gezien - kan Bioshock een prachtige dystopische wereld bieden waar we nog nooit eerder over nagedacht hadden.

BioShock Big Daddy

Series genoeg

De opkomst van televisieseries versus bioscoopfilms is ook duidelijk merkbaar op het gebied van gameverfilmingen. Waar we vroeger vooral gamefilms te zien kregen, zijn er nu diverse veelbelovende series in ontwikkeling gebaseerd op games, waaronder The Last of Us, Resident Evil en The Elder Scrolls. Het zou zomaar eens de oplossing kunnen zijn om eindelijk goede gameverfilmingen tot stand te laten komen, want met een serie hebben makers veel meer uitzendtijd om een ingewikkeld, op games gebaseerd universum op te bouwen. Laat maar komen die series!

Rodney FeterisAl een PlayStation in huis sinds de dagen dat ik nog in luiers liep. Altijd te porren voor een prachtige singleplayer-game, maar er gaat bijna niets boven een potje League of Legends op z'n tijd.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..