pokémon

Vijf dingen die opvielen in Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl - Preview

Geplaatst: 13 oktober om 15:01Aangepast: 13 oktober om 10:16
Vorig jaar vertelde Jacco nog waarom het tijd werd voor een remake van Pokémon Diamond en Pearl, en een paar maanden later staat de release al voor de deur! Na een gameplaydemo én interview vertelt hij wat hem opviel.
De aankondiging van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl gaf me een dubbel gevoel. Enerzijds was ik al jaren hyped voor een remake van de vierde generatie Pokémon-games, anderzijds zag de trailer er niet best uit. Een paar maanden en een uitgebreide gameplaydemo én interview met The Pokémon Company verder, heb ik een iets ander perspectief. Dit zijn de boeiendste dingen die me opvielen aan de games.
Pokemon

Grafisch beter dan voorheen

Het uiterlijk van Brilliant Diamond en Shining Pearl is controversieel. De Koreaanse ontwikkelaar ILCA – bekend van ondersteunend werk voor games als Nier: Automata en onder het toezicht van producer Junichi Masuda – lapt de grafische stijl van de huidige rpg’s aan z’n laars voor iets totaal nieuws.
Misschien is het deels gewenning, maar als ik de gameplaydemo naast de aankondigingstrailer leg, zijn de verbeteringen overduidelijk. Character models ogen minder plat, vegetatie heeft een meer cartooneske stijl gekregen en licht en reflecties zijn gewoon mooier. Zo geven de wolkenschaduwen op Route 203 de boel extra sfeer en is de vloer van het Pokémon Center zó hard geboend, dat je de reflectie van personages erin kunt zien. Het is geen grafisch wonder, maar lelijk zijn Brilliant Diamond en Shining Pearl niet.
Oh, en pokémon lopen nu achter je aan in de wereld – en zelfs alle zes op het gezellige Amity Square! The Pokémon Company vertelt me dat ze moeten lachen om hoe goed mensen, inclusief ik, op die feature gaan.
Pokemon

Nostalgie te over

Ja, deze remakes zijn ook bedoeld voor mensen die de originele games op de DS helemaal kapot hebben gespeeld. Daarom weten ze, zoals verwacht, de nostalgische snaren flink te bespelen. Alleen al de tekstblokken zijn exáct zoals die op de Nintendo DS, maar ook de vormgeving van de gevechten en menu’s blijven zo dichtbij mogelijk Diamond en Pearl.
Dat betekent ook dat de weergaloze soundtrack van Gen 4 weer terug is, maar dan in een gemoderniseerde vorm die iets elektronischer klinkt dan het origineel. Dat gaat laatste gaat zeker niet iedereen waarderen, maar over het algemeen weten de remakes me in één klap terug te transporteren naar 2007.
Pokemon

Pokémon Mystery Dungeon?

De grootste nieuwe feature van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn de Pokémon Hideaways. Deze vind je in de Grand Underground (de gangenstelsels van Sinnoh) en doen heel erg denken aan Pokémon Mystery Dungeon. Daarin lopen de monsters namelijk vrij rond en kun je knokken en vangen tot je een waarschuwing krijg van het lokale Pokémon Center. Afhankelijk van welke standbeelden je plaatst in je Secret Base, bijvoorbeeld een Steelix voor staal-pokémon – vind je constant andere soorten. Dat moet de endgame boeiender maken.
Heel tof is hoe de Grand Underground praktisch een totale wereld onder de map van Sinnoh is; door de hele regio lopen gangen naar uiteenlopende gebieden. Zo zijn er oases, rotsformaties en woestijnen (vraag niet hoe dat werkt met zonlicht) die je vanuit bijna overal in de wereld kunt bezoeken. Daarbij is het ook mogelijk om pokémon te vinden die je eerst niét in Diamond en Pearl kon vangen, maar moest ruilen. The Pokémon Company meldt dat er “ruim 450 pokémon” te vangen zijn in de game, dus meer informatie over de Pokédex heb ik helaas niet voor je.
Pokemon

Het leed dat HM’s heet

Belangrijk om te weten is dat Brilliant Diamond en Shining Pearl wel een hoop verbeteringen doorvoeren ten opzichte van de oorspronkelijke games. Vanzelfsprekend spelen ze veel vlotter, maar zijn ook dingen als Experience Share, overal online kunnen ruilen en vechten en info over je moves meegenomen. Een fantastische oplossing voor het leed dat Hidden Machines heet, is trouwens de Pokétch. Dit Pokémon-horloge beschikt niet alleen over geinige hulpmiddelen als een calculator en een stappenteller, maar laat je óók HM’s gebruiken met een wilde pokémon.

Zo komt er gewoon een vriendelijke Bidoof aangewandeld om een boompje om te hakken met Cut, in plaats van dat je hem moet vangen en tot HM-slaaf moet maken. Volgens The Pokémon Company werkt verder alles gewoon hetzelfde, dus HM’s ontvang je in de meeste gevallen na gymgevechten. Of je ze ook nog gewoon als battle moves kunt instellen is nog niet bekend, maar je zou denken van wel.

Over de moeilijkheidsgraad van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl ben ik niet bijster veel wijzer geworden. De games bevatten in ieder geval geen optie om deze aan te passen en zijn over het algemeen ‘gebruiksvriendelijker’ en ‘minder grindy’ dankzij bovenstaande verbeteringen.
Pokemon

Hallo, Platinum?

Wat me vooral opviel tijdens de demo, en het gesprek met The Pokémon Company, is dat info over eventuele Platinum-content nergens te bekennen was. Want laten we eerlijk zijn: Platinum is stukken beter dan Diamond en Pearl. Niet alleen is de progressie fijner en speelt de game sneller, maar ook de Pokédex, het verhaal en de endgame zijn stukken boeiender. Helaas is het officiële antwoord dat het hier om een “remake van Diamond en Pearl” gaat, op basis van wat het bedrijf momenteel kan delen.
Haal daaruit wat je wil, maar ik gok dat er wel degelijk content uit Platinum in de game zit, al is het alleen het eerder gespotte bloemenmeisje in Floaroma Town. Het liefst zien we natuurlijk ook Giratina’s verhaallijn en de Distortion World en – please – de Battle Frontier. De tijd zal het leren.
Pokemon
Voor nu zien Brilliant Diamond en Shining Pearl er in ieder geval uit als hele trouwe remakes, met een aantal fijne verbeteringen en interessante nieuwe features. Ze gaan vast een hoop kritiek krijgen omdat ze relatief veilig zijn, maar toch sta ik te popelen om weer terug te keren naar Sinnoh.
Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl verschijnen op 19 november voor Nintendo Switch.
Jacco PeekRedacteur bij Gamer.nl. Vindt The Witcher 3: Wild Hunt de beste videogame ooit.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..