
Waarom is de Wii U geflopt?
De Wii U is de grote flop van de huidige generatie. Qua verkopen is de console ruim ingehaald en ook op het gebied van software is er weinig om naar vooruit te kijken. Om uit te zoeken waarom de Wii U gefaald is, hebben we onze expert op het gebied van falen van stal gehaald om hier zijn licht op te laten schijnen.
Op 30 november 2012 wordt de nieuwste spelcomputer van Nintendo gelanceerd. De Wii U is de opvolger van de onwijs goed verkopende Wii en moet dit succes proberen te benaderen. Helaas loopt het helemaal anders en heeft de console na 2,5 jaar amper 10% verkocht van wat de voorganger wist te presteren. Vandaag zoeken we uit waar het precies is misgegaan bij de Wii U.
Het is inmiddels officieel de Wii U is geflopt. Alleen Nintendo durft het nog niet hardop te zeggen, al geeft het bedrijf wel een statement af door de mogelijke opvolger, project NX, al regelmatig te benoemen tijdens officiële uitlatingen. Alleen een verstokte fanboy die ook nog gelooft dat de Dreamcast en zijn Virtual Boy een comeback gaan maken, weigert te erkennen dat de huidige console van Nintendo het gewoon niet meer gaat redden. De dramatische E3 persconferentie en het gebrek aan duidelijkheid rondom de nieuwe Legend of Zelda zorgen er nog meer voor dat het einde van het verhaal dat de Wii U heet, al geschreven is.
De Wii als vijand
Met de Wii die de magische grens van 100 miljoen verkochte exemplaren wist te bereiken, leek Nintendo een ideale basis te hebben om ook een succesvol vervolg af te leveren. Maar is dat wel zo? Tot een jaar na de release van de Wii was het onmogelijk om de console in huis te halen zonder pre-order. De hype rondom het systeem was enorm, iedereen wilde er een. Zelfs niet-gamers voelden de behoefte om de console in huis te halen. De Wii was hot. In nagenoeg ieder huishouden was wel een Wii te vinden. De ideale situatie leek te ontstaan voor Nintendo. Het marktaandeel van het Japanse bedrijf groeide zelfs tot meer dan 50% en er was naast hier en daar wat onnodige CO² geen vuiltje aan de lucht.
Nintendo wist met de Wii een doelgroep te bereiken die normaal eigenlijk niet echt gamet, maar die toch de behoefte voelde om op de console van het bedrijf wel te gaan gamen. Verder had het bedrijf nog een groep trouwe fans die graag hun Mario, Zelda en andere fantastische series graag een vervolg zagen krijgen. Nintendo kreeg dus te maken met twee doelgroepen die ieder een andere behoefte hadden.
Voor de casual gamers bleek de Wii vooral een apparaat dat leuk is om aan vrienden te laten zien. Na een jaar of twee werd de console nog amper aangeraakt en stond het vooral naast de tv stof te vangen of opa gezelschap te houden. Voor de hardcore gamers was de Wii vooral de tweede keuze, de console om af en toe mee te wisselen. Van de honderd miljoen exemplaren die er vandaag de dag zijn verkocht zijn er slechts enkele gebruikt als het 'eerste keus gamesysteem'. Dit viel pas echt op toen Nintendo begin 2012 voor het eerst in haar bestaan een verlies liet noteren. Met meer dan 90 miljoen systemen op de markt wist het bedrijf geen winst te maken, iets dat zeer opvallend is omdat de winst vooral op software verkopen wordt gemaakt. Conclusie: Nintendo verkocht te weinig games terwijl er genoeg systemen waren. De Wii werd aan het einde van zijn levensduur niet echt meer gebruikt door de bezitters van het stukje techniek.
De beste verkochte Wii games:
Wii Sports (gebundeld met console) – 82,7 miljoen
Mario Kart Wii – 36,4 miljoen
Wii Sports Resort – 32,8 miljoen
New Super Mario Bros. Wii – 29,3 miljoen
Wii Play – 28 miljoen
Wii Fit – 22,7 miljoen
Wii Fit Plus – 21 miljoen
Super Smash Bros. Brawl – 12,8 miljoen
Super Mario Galaxy – 12,5 miljoen
Bron: Nintendo.jp
De verschrikkelijke naam
Tijdens de onthulling van de opvolger van de Wii, laat Nintendo weten dat de nieuwe console Wii U gaat heten, wat 'Wij Jij' betekent. Met die naam probeert het bedrijf de nog socialere status van het apparaat te verduidelijken. Dat de naam met maar één letter afwijkt van de oudere spelcomputer zorgt eigenlijk alleen voor onduidelijkheid. Gamers die dagelijks het gamenieuws bijhouden weten het verschil, maar ouders die hun kinderen een plezier willen doen met een gamingsysteem zien alleen maar overeenkomsten. Dat Wii en Wii U ook nog ongeveer dezelfde vorm hebben maakt het nemen van de juiste beslissing voor een onwetende vader of moeder nog lastiger.
Tijdens de onthulling van de Wii U op de E3 wist niemand precies of het nu om een nieuwe console zou gaan of alleen om een nieuwe controller.
De derde partij
De Wii U begint dus al met een achterstand. Nintendo krijgt het wel voor elkaar om de third-party support aan te jagen. Helaas gaat het wel om spellen die al op andere systemen zijn verschenen, zoals Deus Ex Human Revolution, Batman Arkham City, Darksiders II, Assassin's Creed III en Mass Effect 3. De verkopen van de third-party vallen zwaar tegen en veel uitgevers trekken hun steun voor het platform al snel terug. De beloofde Battlefield 3 die op de Wii U zou verschijnen komt er helaas nooit. De third-party op de de nieuwste console van Nintendo gaat zelfs zo slecht dat vertrouwde franchises die altijd al op de console van Nintendo zijn verschenen, zoals FIFA verdwijnen.
Nintendo is dus op zichzelf aangewezen, maar het bedrijf kan zonder de steun van andere uitgevers niet genoeg toptitels afleveren om de echte gamers het hele jaar tevreden te houden. Ook is er steeds meer kritiek op de GamePad die 'slechts een gimmick' is. De Wii U die meer bedoeld is voor hardcore gamers dan de Wii, verkoopt vanaf het begin slecht en Nintendo weet het tij helaas niet meer te keren. The Legend of Zelda wordt nog van stal gehaald, maar ook de aankondiging van die titel weet nauwelijks een impact te maken op de verkoopcijfers. Op de E3 van dit jaar wordt pijnlijk duidelijk dat Nintendo de handdoek echt in de ring heeft gegooid. Met aan handje vol nieuwe amiibo en nauwelijks games waar het grote publiek warm wordt, lijkt het erop dat de Japanners zich inmiddels helemaal focussen op de NX.
Opvallend is wel dat de best verkopende spellen op de Wii U wel games zijn voor de echte gamer. Waar die Wii grossiert in spellen voor de familie en de casual gamer staan de best ontvangen pareltje hier wel bovenaan.
Mario Kart 8 – 5,4 miljoen
Nintendoland (gebundeld met console) – 4,9 miljoen
New Super Mario Bros. U – 4,84 miljoen
Super Mario 3D World – 4,3 miljoen
Super Smash Bros. for Wii U – 3,8 miljoen
Bron: Nintendo.jp
Pijnlijk feitje: Wii Sports is vaker verkocht dan alle Wii U software bij elkaar.
Concurrentie
In 2,5 jaar tijd weet Nintendo slechts 10 miljoen consoles af te zetten. Iets dat Sony en Microsoft al weten te behalen in de eerste 18 maanden. De PS4 is momenteel al 2,5 keer vaker verkocht dan die Wii U die al een jaar langer uit is. De cijfers zijn duidelijk en hard. Nintendo lijkt zich nu ook te beseffen dat de Wii U een leuk idee is dat slecht is vertaald. In een korte periode is het Japanse bedrijf van marktleider in de schlemiel veranderd.
Net als met de Dreamcast haal je met de Wii U echt geen verkeerde console in huis. Wel is het een verkoopflop geworden en dus hoef je er niet echt veel grote goede games meer voor te verwachten. Maar hoe fout kun je zitten als je Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Super Mario 3D World, Mario Kart 8, Pikmin 3 en Bayonetta 2 allemaal kunt spelen op je spelcomputer. De verwachting is dat de NX volgend jaar tijdens de E3 wordt aangekondigd en dat hij in 2016 nog op de markt komt. Nintendo heeft laten weten dat ze de NX pas laat gaan onthullen omdat ze bang zijn dat de concurrentie anders hun ideeën gaan jatten. Het eerste spel voor de nieuwe console is ook al bekend, want Square-Enix kondigde onlangs Dragon Quest XI al aan voor het systeem. We zijn bijzonder benieuwd of Nintendo met de NX het tij weet te keren.