god of war
sony
playstation

Wat biedt de pc-versie van God of War en hoe kijken wij naar pc-ports?

Geplaatst: 5 dagen geleden om 16:00Aangepast: 5 dagen geleden om 13:49
De geprezen PlayStation-exclusive God of War is vanaf vandaag verkrijgbaar op pc. Krap vier jaar nadat PlayStation-spelers erop werden getrakteerd, kunnen nu pc-gamers op avontuur met Kratos. Maar wat heeft die versie precies te bieden?

Een game die naar pc wordt overgezet, wordt vaak uitgerust met meer grafische toeters en bellen. De pc-versie van God of War ondersteunt bijvoorbeeld Nvidia DLSS en Nvidia Reflex. DLSS is een beeldopschalingstechniek, waardoor het beeld een stuk scherper wordt door machine learning. Daardoor hoef je geen grafische opties op te offeren om een stabiele performance te krijgen. Reflex is een techniek die zorgt voor minder inputvertraging, waardoor de game soepeler draait. De game ondersteunt de DualShock 4- en DualSense-controllers. Daarnaast kan God of War uiteraard met muis en toetsenbord gespeeld worden.

De belangrijkste toevoeging is misschien wel de framerate die niet meer vergrendeld is. Verder zijn de schaduwen verbeterd en maakt God of War gebruik van verbeterde reflecties. Ook Ultrawide-schermen van 21:9 worden ondersteund.

Systeemeisen

Op de PlayStation 4 draait God of War in 1080p en 30 fps. De PlayStation 4 Pro voegde daar een optie voor 60 fps aan toe, maar die is alles behalve stabiel. In februari vorig jaar kreeg de game een update voor de PlayStation 5, waardoor hij in 60 fps draaidein checkerboard 4k. De pc-versie vertoont de game eindelijk in diens volle potentie, mits de hardware voldoet aan de volgende systeemeisen:
Minimum (720p, 30fps)

  • Graphics settings: Low
  • GPU: Nvidia GTX 960 (4GB) or AMD R9 290X (4GB)
  • CPU: Intel Core i5 2500k (4 core 3.3Ghz) or AMD Ryzen 3 1200 (4 core 3.1Ghz)
  • RAM: 8GB
  • Storage: 70GB HDD

Aanbevolen (1080p, 30fps)
  • Graphics settings: Original
  • GPU: Nvidia GTX 1060 (6GB) or AMD RX 570 (4GB)
  • CPU: Intel Core i5 6600k (4 core 3.5Ghz) or AMD Ryzen 5 2400G (4 core 3.6Ghz)
  • RAM: 8GB
  • Storage: 70GB SSD
High (1080p, 60fps)

  • Graphics settings: Original
  • GPU: Nvidia GTX 1070 (8GB) or AMD RX 5600XT (6GB)
  • CPU: Intel Core i7 4770k (4 core 3.5Ghz) or AMD Ryzen 7 2700 (8 core 3.2Ghz)
  • RAM: 8GB
  • Storage: 70GB SSD

Performance (1440p, 60fps)

  • Graphics settings: High
  • GPU: Nvidia GTX 2070 (8GB) or AMD RX 5700XT (8GB)
  • CPU: Intel Core i7 7700K (4 core 4.2Ghz) or AMD Ryzen 7 3700X (8 core 3.6Ghz)
  • RAM: 16GB
  • Storage: 70GB SSD

Ultra (4K, 60fps)

  • Graphics settings: Ultra
  • GPU: Nvidia GTX 3080 (10GB) or AMD RX 6800XT (16GB)
  • CPU: Intel Core i9 9900K (8 core 3.6Ghz) or AMD Ryzen 9 3950X (16 core 3.5Ghz)
  • RAM: 16GB
  • Storage: 70GB SSD

Steam

God of War is vanaf 17:00 uur Nederlandse tijd te koop via Steam voor vijftig euro. Spelers die de game kopen, ontvangen een aantal leuke extra’s:

  • Death’s Vow Armor Sets voor Kratos and Atreus
  • Exile’s Guardian Shield Skin
  • Buckler of the Forge Shield Skin
  • Shining Elven Soul Shield Skin
  • Dökkenshieldr Shield Skin

Hoe kijken wij naar pc-ports?

Cody

Ik ben natuurlijk alles behalve het ijkpersoon 'pc-gamer'. Maar, dat ik zelf niet veel op pc speel, betekent natuurlijk niet dat ik dit soort ontwikkelingen niet toejuich. Ik vind het fantastisch dat Sony voorzichtig wat first party-titels naar pc brengt. Hoe meer mensen de avonturen van Kratos, Aloy, Deacon en misschien later zelfs Joel kunnen beleven, hoe beter. Ik vind het overigens wel een beetje onnodig dat sommige ports enkel PS-controllers ondersteunen. Commit ook gewoon als Sony zijnde, op deze manier blijf je altijd op dun ijs lopen.

Lucas

Het gewoon een slimme zet om PlayStation-games naar de PC te brengen. Zo komen in eerste instantie meer mensen in aanraking met de franchises, waardoor ze bij voor een volgend (tijdelijk exclusief voor console) deel misschien wel een PlayStation in huis halen. Verder komt er simpelweg ook meer geld in het laatje, omdat er flink wat extra exemplaren worden verkocht. Microsoft is al erg lang bezig met de strategie dat het hen niet uitmaakt waar je hun games speelt, als je ze maar speelt (en betaalt voor Game Pass). Sony ziet ongetwijfeld dat dit een slimme zet is en speelt hier op in. Ze doen dit niet zonder reden natuurlijk. De enige pijn die je hiermee veroorzaakt is bij PlayStation-fanboys die niemand iets gunnen. "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd."

Niels

In 2019 haalde ik pas mijn eerste PlayStation in huis, omdat ik niet langer kon wachten om exclusives als The Last of Us, Spider-Man en God of War te spelen. Geen moment spijt van gehad. Daarvoor was ik voornamelijk een PC-gamer. Nu ik zowel een goede PC als PS5 heb, maakt het me niet uit op welke platforms welke games verschijnen. Had Sony het maar eerder gedaan, want dan had ik eerder van die fantastische games kunnen genieten!

Ik heb echter wel vrienden zonder PS5 die vandaag eindelijk aan het geweldige God of War kunnen beginnen; hun enthousiasme is erg leuk om te zien. Een erg slimme zet dus, van Sony, en ik ben er totaal niet zuur over. Exclusiviteit boeit me niet zoveel, geef iedereen maar de mogelijkheid om alle vette games te spelen!

Tjeerd

Prima! Hoe meer mensen vette games kunnen spelen, hoe beter. Het enige nadeel is dat de games zó goed zijn geoptimaliseerd voor PlayStation, dat het op de PC waarschijnlijk altijd tegen gaat vallen wat voor specs je nodig hebt. Maar verder zie ik niet in hoe je hier tegen kan zijn.

Marvin

Hoe meer console-exclusives uiteindelijk naar pc komen, hoe beter. Mits er dan ook alle in-game opties aanwezig zijn die je mag verwachten bij een pc-game, van effecten als 'blooming' tot draw distance en field of view - dat voegt een hoop toe ten opzichte van de consoleversie, en zou voor een enkeling zelfs reden genoeg zijn om te wachten met spelen tot een pc-versie uit is. Veel van die games hebben dan ook geen cap meer op de framerate, en iedereen die van PS4 naar PS5 is gegaan weet dat bijvoorbeeld de stap van 30 naar 60 (of meer) fps een grote is. Wat dat betreft juich ik pc-ports keihard toe. Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheden voor mods, die het speelplezier nog veel langer kunnen oprekken.

Toch zie ik ook de waarde in van console-exclusiviteit. Concurrentie tussen consoleboeren is altijd goed, en Sony's focus op die exclusives heeft ons al fantastische games opgeleverd. Ook zal het ongetwijfeld wat opleveren voor de gamemakers. Daarom zie ik het niet snel veranderen dat de games pas na drie of vier jaar naar pc komen - Sony wil immers dat z'n klanten zich 'verbonden' voelen met het merk, en dat gebeurt niet als je je games ook direct naar pc port. De huidige situatie bevalt me persoonlijk dan ook prima, maar dat zeg ik wel als iemand die gamet voor z'n werk en toch wel alle consoles in huis heeft.

Jari KlapwijkSpeelt alles wat los en vast zit. Houdt van Xbox, de fantastische blockbustertitels van Sony en heeft warme gevoelens bij (bijna) alles van Nintendo.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..