dccomics
superpowerunlimited
warnerbros
superpu

Zack Snyder’s Justice League Review – Super Power Unlimited

Geplaatst: 22 maart om 22:26Aangepast: 23 maart om 01:53
In deze speciale editie van Super Power Unlimited gaat Wouter diep in op een gedrocht van 4 uur lang genaamd Zack Snyder’s Justice League. Of is het juist het beste dat het DCEU ooit is overkomen en moeten alle comic fan Snyders naam bezingen in de kerk van Martha?

‘For Autumn’ zie je staan voor de aftiteling van de 242 minuten durende Justice League. Zack Snyder, de schrijver en regisseur van deze 6-delige ‘film’, heeft het eindresultaat van zijn werk opgedragen aan zijn dochter. En dat is niet zo heel verrassend als je het opmerkelijke verhaal kent achter deze bizarre creatie, wiens bestaan te danken is aan een aaneenschakeling van dramatische gebeurtenissen. Want dat Zack Snyder’s Justice League überhaupt bestáát, dat mag écht (nog meer dan de meeste films) een wonder genoemd worden.

Voor Autumn

Toen Zack Snyder in maart 2017 te horen kreeg dat zijn dochter, Autumn, zichzelf van het leven beroofd had, verliet hij de opnames van Justice League. Voor twee weken maar, want de man stond te springen om weer verder te werken aan zijn passieproject, maar in mei kwam hij er toch achter dat hij langer nodig had om het verlies te verwerken. Dus werd Avengers(: Age of Ultron)-regisseur Joss Whedon ingehuurd om Justice League af te maken in de postproductie, waarvoor hij ook wat nieuwe scènes opnam.

De Justice League die 2017 in de bioscopen te zien was… tja, laten we het erop houden dat de film niet voor niets een flop was. Het voelde afgeraffeld, van de CGI (niet alleen die van Henry Cavills weggepoetste snor) tot en met de flow en de ruimte die sommige personages kregen om te ademen: het was verre van Zack Snyders visie, in ieder geval. En dat zat niet alleen een klein groepje fans dwars, die het internet bestormden met hun tergende ‘rElEAsE TeH SNydEr cuT’, maar vooral Snyder zelf. Dus maakte hij zich jarenlang sterk voor zijn versie van de Batman, Wonder Woman, Aquaman, Cyborg, Superman en The Flash team-up.

Zack Snyder's Justice League

Tweede kans

Misschien hebben de execs van Warner Bros. stiekem een hart onder die pakken van ze en gaven ze Snyder daarom een break. Het kan zijn dat de slechte naam die Joss Whedon inmiddels heeft gekregen meespeelde in de kwestie of het is allemaal een slim plan om WB’s streamingplatform HBO Max wat tractie te geven. Op wat voor magische manier de sterren ook uitlijnden, Zack Snyder kreeg 70 miljoen van HBO Max om zijn versie van Justice League te maken. Hij nam nieuwe footage op, verbeterde special effects, nam ongebruikte opnames en monteerde en vier uur lange, 6-delige monsteredit: Zack Snyder’s Justice League.

Om eerlijk te zijn had ik nooit gedacht dat Snyder iets fatsoenlijks zou bakken van Justice League. Zijn Batman v Superman: Dawn of Justice was, wat mij betreft, een belachelijk, overgeproduceerd gedrocht dat de superheldengeschiedenis in gaat als een van de grootste gemiste kansen ooit. Met de véél te serieuze toon die hij daarin aansloeg, het volledig ontbreken van kleur en enige levensvreugde, wist hij een van de meest interessante conflicten in de comic-geschiedenis tot een belachelijke farce te twisten. Dit kwam nog bovenop het feit dat hij aan het einde van Man of Steel praktisch karaktermoord pleegde op Superman, dus Zack had het wat mij betreft flink upgefuckt.

Zack Snyder's Justice League 2

4 uur lang aan doodserieuze superhelden

Maar toch was ik voldoende geïntrigeerd om 4 uur lang naar een versch gesneden versie van Justice League te kijken, al was het alleen om te zien wat voor potentieel autowrak in de maag van Aquamans meest recente gesprekspartner deze film was geworden. Ik had nooit verwacht dat de 262 minuten… voorbij vlogen? Dat het daadwerkelijk een verademing zou zijn om zo’n ongehaaste, overdreven epische en uitgebreide superheldenblockbuster over me heen te laten bulderen. Dat Snyder écht wel een visie had voor deze film.

Er zijn vele redenen waarom Zack Snyder’s Justice League een betere film is dan het in 2017 uitgekomen uittreksel. Voornamelijk omdat iedereen van de Justice League een daadwerkelijk substantiële rol van belang heeft in het verhaal dat best wel logisch in elkaar valt. Batman brengt het team bij elkaar, Wonder Woman is de meest resolute van het stel en weet altijd wat het team moet doen, Cyborg heeft een bijzondere band met de plotstuwende mother boxes, The Flash z’n snelheid is onontbeerlijk, Aquaman is de muscle en Superman is gewoon de Grote Jezus van de film. Als je er niet teveel over nadenkt en het gewoon over je heen laat komen, dan lijkt het allemaal gewoon te klóppen. Iets dat niet makkelijk is voor een film met zoveel bewegende onderdelen.

Zack Snyder's Justice League 3

LotR meets 300 meets DC

Zack Snyder’s Justice League heeft wel een log narratief, waarbij vele personages, MacGuffins, verwijzingen, ladingen expositie en vele zijstapjes gebruikt worden om alles uit de doeken te doen, iets dat als geheel gelukkig enorm belonend is. Want nu Darkseid -zeg maar gerust de Thanos van DC Comics- erbij is gehaald als de puppet master van het grote evil plan dat de Justice League in actie dwingt, heeft alles meer drang en focus. Alleen al de scène waarin wordt uitgelegd hoe Darkseid duizenden jaren voor de gebeurtenissen in deze film het opnam tegen de Atlanteans, de mensen, de Amazons en fucking Griekse Góden waaronder Zeus, maakt deze cut TOTAAL de moeite waard. Wat een gestóórd, LotR-achtig en kapot episch CGI-schouwspel is dát!

Je ziet het skelet van Justice League (2017) nog wel terug in Zack Snyder z’n versie, maar ook niet veel meer dan dat. In grote lijnen zijn het vergelijkbare aktes, maar er is zoveel aan toegevoegd dat je amper het gevoel hebt dezelfde film te kijken. Ondanks al deze extra pondjes, lijkt de snelheid er toch goed in te zitten en zijn er maar een paar scènes die enigszins aanslepen. Dat terwijl de toon niet bepaald vlot is, want alles is doordrenkt met die knetterernstige Snyder-stijl, die droge bombast. Maar gelukkig weten Barry Allen z’n glimlach en lolligheid dit precies genoeg te doorbreken om het draaglijk te maken. Heel draaglijk zelfs, want ik betrapte mezelf er regelmatig op dat ik een ‘whoop’ uitkraamde; een kreet die ik bewaar voor alleen de allerbeste actiefilms.

Zack Snyder's Justice League 4

Snyders Cut is heel erg… Snyder

Zack Snyder’s Justice League is heel Zack Snyder: het heeft een snerpende Junkie XL soundtrack (het origineel had een van Danny Elfman), veel te veel slow-mo (zelfs als The Flash HEUL snel gaat), overdreven emotionele, muzikale intermezzo’s (hoe dramatisch kan je een whiskey-drinkende Aquaman maken!?), grauwende bad guys (een stuk of drie dit keer zelfs) en minder kleur dan een druilerige dag in Rotterdam centrum (Mera’s knaloranje haar en felgroene outfit zijn nu gewoon… grijs). Maar de man heeft duidelijk enorm veel passie, liefde en een enorme brok van zijn persoonlijkheid in dit project gestopt. Dat druípt er simpelweg van af, op een goede manier.

Het is een wonder dat deze bizarre creatie bestáát, dat Snyder de kans kreeg zijn visie alsnog te delen met de wereld. Maar nu de Snyder Cut gereleased is, iets dat mij echt volledig onnodig leek, ben ik blij dat het gebeurd is. Misschien omdat ik echt toe was aan een nieuwe, bombastische superheldenmammoet zoals deze, iets waar ik al meer dan een jaar op wacht, maar dan nog is het knap dat deze remake op de juiste knopjes wist te drukken. Ik hoop nu zelfs dat Snyder verder mag knutselen aan zijn DCEU, want de belachelijk lange epiloog van zijn Justice League zou zo maar eens gek genoeg kunnen zijn om te werken… En na wat er gebeurde met Autumn, verdient hij het ook gewoon.