Microsoft-CEO belooft 'catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'

Afgelopen week deed Microsoft 'Muse' uit de doeken, een generatieve AI-technologie die voor games ingezet kan worden, bijvoorbeeld om oude spellen die niet speelbaar zijn op moderne consoles toch over te zetten. Er werden ook wat korte beelden getoond van een door AI gegenereerde versie van multiplayergame Bleeding Edge, en die beelden enthousiasmeerden gamers nou niet bepaald.
Maar AI is het huidige toverwoord bij bedrijven - en toch zeker bij Microsoft - dus natuurlijk gaat men er dik op inzetten. In gesprek met Dwarkesh Podcast (via VGC) liet de big boss bij Microsoft weten dat het de bedoeling is dat de AI-technologie voor veel games gebruikt gaat worden.
"Het is gewoon erg cool... we willen kijken of we met gameplaydata games kunnen genereren die consistent zijn en de diversiteit van een game omvatten. Waar ik erg enthousiast over ben is dat we binnenkort met een catalogus aan games komen die deze technologie gaat gebruiken, of waarmee we het gaan genereren."
Nadella herinnert zich nog het moment dat Xbox-baas Phil Spencer toonde dat hij een Xbox-controller vast had en dat Muse zijn input analyseerde en daarmee gameplaybeelden genereerde. "En het was consistent met de game. Dat was voor mij een enorm 'wow'-moment. Het is zoals de eerste keer dat we zagen hoe ChatGPT zinnen afmaakte, of we Dolly zagen tekenen. Dit is vergelijkbaar."
Tja, AI is nog altijd een erg controversiële technologie, ook binnen de game-industrie. Niet alleen zijn de meningen over of het daadwerkelijk iets moois, leuks en kunstzinnigs oplevert erg verdeeld, de angst heerst ook dat bedrijven dit vooral willen inzetten om zo min mogelijk werknemers in dienst te hoeven hebben. We zijn benieuwd wat de gevolgen gaan zijn voor Microsoft, hun games én hun ontwikkelaars...
Opmerkingen