‘PlayStation-games op PC uitbrengen is bijna als geld printen’

PlayStation-topman Shuhei Yoshida zou het porten van PlayStation-games naar de PC vergeleken hebben met geld printen. In een interview met Sacred Symbols+ zegt hij dat hij al veel eerder PS-games naar de PC wilde brengen, maar dat kon niet door het vroegere verdienmodel van Sony. De man, die inmiddels weg is bij PlayStation, ziet dat het veel geld kan opleveren. “Je bereikt een nieuw publiek zonder consoles, vooral in regio’s waar consoles niet in trek zijn (China bijvoorbeeld). Zo kunnen zij ook fans worden van een franchise. Wanneer er dan een nieuw deel binnen die franchise verschijnt, is het mogelijk een gateway naar het kopen van een PlayStation. Plus, het levert meer inkomsten op, want het is goedkoper om een game over te zetten dan een nieuwe game te ontwikkelen. Het voelt bijna alsof je geld print.”
Hij stelt dat dit geld vervolgens weer kan worden geïnvesteerd in het ontwikkelen van nieuwe games. In ieder geval is het verdienmodel van Sony duidelijk veranderd: we zien onder andere PC-releases van Horizon, The Last of Us, Uncharted, Spider-Man en God of War.
Opmerkingen