PUBG-bedenker kondigt Prologue: Go Wayback aan met techdemo
Greene richtte zijn studio in 2021 op in Amsterdam, waar de PUBG-uitgever Krafton een minderheidsbelang in heeft genomen. Nu zijn de eerste projecten van de studio toch echt gepresenteerd.
Het eerste project, Prologue: Go Wayback, is een openwereldgame met een focus op 'emergent' gameplay binnen het survivalgenre. In deze singleplayer moeten spelers van punt A naar B zien te komen, waarbij het spel gebruik maakt van machine learning om dynamisch nieuwe kaarten te genereren. Dit zorgt voor miljoenen, zo niet miljarden, verschillende werelden met willekeurige weersomstandigheden. Prologue: Go Wayback zal meerdere speeltests ondergaan en is gepland voor een lancering op Steam in het tweede kwartaal van 2025.
Daarnaast is Preface: Undiscovered World nu al beschikbaar op Steam. Deze techdemo draait op de door Greene ontwikkelde Melba-engine en biedt spelers een eerste blik op de openwereldtechnologie van de studio. In de demo kunnen spelers een digitale wereld verkennen die de grootte van de aarde benadert, hoewel deze momenteel nog "vrij leeg" is. Elke speler die de wereld betreedt, draagt bij aan de verdere ontwikkeling van deze virtuele planeet.
Het uiteindelijke doel van PlayerUnknown Productions is om in de komende jaren meerdere games en demo’s uit te brengen die verschillende aspecten van hun technologie verder ontwikkelen. Dit moet samenkomen in Project Artemis, een spel dat de opgedane ervaring en technologie uit eerdere projecten zal combineren.
Greene benadrukt dat zijn plannen ambitieuze doelen zijn en dat de studio voor aanzienlijke uitdagingen zal komen te staan. Hij moedigt spelers aan om de techdemo te proberen en hun feedback te delen via de officiële Discord.
Opmerkingen