Sony: ‘We hadden Concord eerder moeten laten testen’
Sony stelt dat er te laat is gestart met testen en dat mede daarom de game twee weken na lancering offline moest worden gehaald. Een game die zo’n 200 miljoen euro kostte om te ontwikkelen. Sony-president Hiroki Totoki zegt dat het bedrijf lessen heeft geleerd door de lancering van Helldivers 2 en het falen van Concord. Hij stelt dat Sony de ontwikkelfase van testen en interne evaluatie veel eerder had moeten starten.
“Momenteel zijn we nog aan het leren. Als het gaat om nieuwe IP's, weet je natuurlijk pas wat het resultaat is als je het ook echt uitprobeert. Dus voor onze reflectie moeten we waarschijnlijk een heleboel gates hebben, waaronder gebruikerstests of interne evaluatie, en de timing van zulke gates moeten we naar voren halen. We hadden dit veel eerder moeten doen.” Ook liet hij doorschemeren dat werken in een organisatie die erg in silo’s denkt, niet heeft geholpen, net als het releasekader van Concord. Het spel kwam erg snel na Black Myth: Wukong.
Concord
Totoki: “In de toekomst hebben we veel verschillende kaders voor onze eigen titels en voor titels van derden. En we willen het juiste en optimale kader kunnen kiezen, zodat we ze op ons eigen platform kunnen inzetten zonder kannibalisatie, waarmee we onze prestaties op het gebied van titellanceringen kunnen maximaliseren. Dat is alles wat ik erover kan zeggen.”
Er zijn meerdere PlayStation live service-games in de maak, dus hopelijk past Sony de lessen toe op die games: Marathon, Horizon Online en Fairgame$ bijvoorbeeld.
Opmerkingen