Verkoop fysieke games sinds 2021 gehalveerd in de VS
Dit blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Circana. Circana-directeur Mat Piscatella deelde op Bluesky een grafiek waaruit blijkt dat de verkoop van games in hoesjes in de afgelopen vier jaar flink is afgenomen. Ten opzichte van de bloeiperiode in 2008 is de verkoop van fysieke games zelfs met 85 procent gedaald.
Een belangrijke verklaring voor de versnelde afname in de afgelopen vier jaar is de coronapandemie. Tussen 2020 en 2022 maakten de strenge binnenblijfmaatregelen het aantrekkelijker voor gamers om spellen digitaal aan te schaffen. Tegelijkertijd speelt de verminderde activiteit van Nintendo in de markt mogelijk ook een rol. Fysieke Nintendo-games verkopen over het algemeen aanzienlijk beter dan die voor andere platforms.
Circana's data laat ook zien dat de totale verkoop van games en dlc - zowel fysiek als digitaal - sinds 2019 toeneemt. Dit betekent dat de kloof tussen fysieke en digitale verkopen dus alsmaar groter wordt.
Opvallend is dat er grote verschillen zijn tussen platforms als het gaat om de verkoop van fysieke games. In Europa wordt 64 procent van de PlayStation 5-games digitaal verkocht, terwijl dat bij Xbox maar liefst 75 procent is. Bij Nintendo is er daarentegen iets heel anders te zien: slechts 22 procent van hun spellen wordt momenteel digitaal aangeschaft.
Opmerkingen