Budget Housemarque-game Saros ongeveer even hoog als Alan Wake 2

Dat valt in een artikel van de Finse publicatie Helsingin Sanomat (via VGC) te lezen. Hoewel er geen precieze bedragen worden genoemd, zijn de ontwikkel- en marketingkosten van Remedy's Alan Wake 2 bij elkaar naar schatting 70 miljoen euro. Het budget van Saros moet dus ongeveer vergelijkbaar zijn.
Ilari Kuittinen, de medeoprichter en CEO van Housemarque, benadrukt daarnaast dat de game niet tot stand had kunnen komen zonder dat Sony de studio over had genomen. Volgens Kuittinen droeg het feit dat Sony dergelijke bedragen uit kon geven aan first-party games bij aan de keuze van Housemarque om in zee te gaan met de uitgever. Verder liet de CEO weten dat de ontwikkeling van de game in 2022 is begonnen.
Saros werd begin dit jaar aangekondigd tijdens een State of Play-uitzending. De nieuwe game van Housemarque is exclusief in ontwikkeling voor PlayStation 5 en speelt zich af op de verloren gekoloniseerde planeet Carcosa. Daar vindt een dreigende zonsverduistering plaats, waarbij hoofdpersonage Arjun Devraj naar antwoorden zoekt.
Hoewel er nog veel rondom de game in mysterie is gehuld, lijken spelers net als in Returnal regelmatig dood te gaan. Een verschil is echter dat men het hoofdpersonage en zijn wapens ditmaal kan uitrusten met permanente upgrades, zodat men elke keer sterker wordt. Daarbij verandert de spelwereld na elke dood.
Saros moet ergens in de loop van 2026 verschijnen. Ergens later dit jaar volgen de eerste gameplaybeelden. Hieronder is de onthullingstrailer nogmaals te zien.
Opmerkingen