Call of Duty-fans zijn boos over ‘pay-to-win audio’ in Black Ops 6
Dat meldt Insider Gaming. Het gaat om een optie aangeboden door het bedrijf Embody: persoonlijke spatial audio, zodat je de 3D-audio helemaal naar wens in kan richten. Er is een standaard audioprofiel beschikbaar in Black Ops 6, maar als je het hele zooitje wil omgooien en een gepersonaliseerd audioprofiel wilt bouwen, moet je 20 euro neerleggen voor vijf jaar toegang tot het systeem.
Hier werden fans van Call of Duty niet zo blij van: het wordt een 'pay-to-hear'-systeem genoemd. De controverse situeert zich vooral rondom het gebruik van koptelefoons: in Call of Duty kun je met een koptelefoon goed horen of je tegenstanders in de buurt lopen, wat je een flink voordeel geeft bij online matches. Als je dus een persoonlijk audioprofiel kunt bouwen waarin geluiden als voetstappen beter naar voren komen, heb je een voordeel ten opzichte van spelers die niet over de betaalde versie van Embody beschikken.
Het is dus niet zo heftig als de woorden 'pay-to-hear' suggereren - ook zonder de betaalde versie van Embody beschikt Black Ops 6 over gedetailleerde ruimtelijke audio. Tot in hoeverre de persoonlijke audioprofielen een voordeel opleveren, moet nog blijken.
Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One en pc.
Opmerkingen