'Far Cry 6 is geen politiek statement over situatie in Cuba'
Dat meldt narrative director Navid Khavari in een interview met The Gamer. "Wanneer je praat over guerrillastrijders, denk je aan de guerrilla's uit de jaren 50 en 60, maar we hebben daadwerkelijk met guerrillastrijders die toen der tijd hebben teruggevochten gepraat en werden verliefd op hun verhalen."
Hij vervolgt: "Maar we werden ook verliefd op de cultuur en de mensen die we ontmoetten. We hadden daarna het gevoel dat we niet Cuba moesten doen, want we realiseerden ons dat het een ingewikkeld eiland is en ons spel wil geen politiek statement maken over wat er in Cuba gebeurt. Maar het haalt wel inspiratie uit guerrillabewegingen van over heel de wereld en uit de geschiedenis. Wij denken dat het Yara-eiland (het fictieve eiland waar de game zich afspeelt) ons gaat helpen om een verhaal te vertellen dat erg open is over onze politiek en inspiratie."
Het lijkt er op dat Khavari wil zeggen dat er wel degelijk politieke elementen in Far Cry 6 zitten - dat kan ook niet anders, omdat elke vorm van media en kunst wel in meer of mindere mate wordt beïnvloed door politiek - maar dat het niet specifiek gebaseerd is op Cuba.
Aan de andere kant doet de setting van Far Cry 6 overduidelijk denken aan Cuba - de quote van de ontwikkelaar kan online dan ook op kritiek bij sommige gamers rekenen. Op diverse fora, waaronder ResetEra, klagen bezoekers dat Ubisoft situaties die zich echt in de wereld afspelen gebruikt als aankleding voor hun spellen, maar dat het vervolgens niet een duidelijk standpunt durft te maken.
Far Cry 6 komt op 7 oktober naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Epic Games Store, Uplay en Google Stadia, zo werd gisteren aangekondigd.
Opmerkingen