De Battlefield-droom

Geplaatst: 1 december 2021 om 12:00Aangepast: 1 december 2021 om 10:27
De remasters en remakes vliegen ons tegenwoordig om de oren; alsof nostalgie een drug is die op schijfjes wordt verkocht. Battlefield Portal pakt het anders aan: naast een sloot aan mogelijkheden om je eigen ‘ervaringen’ te creëren, worden langverwachte klassieke maps geïntegreerd in de game.

Dit artikel is een partnerbijdrage van EA. Lees hier wat dit betekent.

We hebben net als velen een dubbel gevoel als het gaat om remakes en remasters. Enerzijds is het super chill om een geüpdatete versie van een game te spelen, anderzijds heb je gewoon liever… nieuwe games. Als het aankomt op Battlefield dromen we al jaren van een remaster van Bad Company 2, wetende dat het never nooit in de buurt gaat komen van een nieuw deel. Battlefield Portal brengt echter het beste van meerdere werelden bij elkaar, als een droom die uitkomt.

Wat is Battlefield Portal? In een notendop: een aparte modus van Battlefield 2042 die je een totaal eigen Battlefield-ervaring laat maken. Denk aan een soort eigen server, jouw feestje waarop je vrijwel álles kunt aanpassen. Om het nog veel boeiender te maken voor veteranen brengt het ook maps, classes en wapens uit Battlefield 1942, Battlefield Bad Company 2 en Battlefield 3 terug: misschien wel de belangrijkste games uit de serie.

Battlefield 2042

Remasters

Dat betekent dat je naast de zeven gi-gan-tische nieuwe maps van 2042 aan de slag kan met zes klassieke bangers: Battle of the Bulge, El Alamein, Arica Harbor, Valparaiso, Caspian Border en Noshahr Canals. Naast dat ze allemaal in 4K en 60fps speelbaar zijn, heeft Ripple Effect Studios (voorheen DICE LA) een inhoudelijke zaken aangepast om ze naar het niveau van 2021 te tillen, vertelt senior game designer Rob Donovan me.

`Er zijn wat dingen die we in Battlefield 3 hebben aangepast, maar die zijn niet zo vergaand als in bijvoorbeeld 1942. Die game is bijna twintig jaar oud, had geen destructieve omgevingen, de kijkafstanden waren kort, ga zo maar door. Als je die maps nu in al hun 4k-glorie bekijkt, dan kun je helemaal naar de overkant kijken.” 

Shitload aan opties

Portal gaat dus veel verder dan de gemiddelde klassieke map-remaster die je in andere shooters ziet. In de modus kun je werkelijk tot in de púntjes een eigen ervaring creëren door verschillende stappen te doorlopen. Dat doe je in de Builder, praktisch bereikbaar via elk apparaat met een scherm en internet. Daar kies je een modus – met als bonus Rush uit de oudere games – en vervolgens welke maps je in de maprotatie wilt. Bij elkaar zijn er 20 maps om uit te kiezen, en nog eens 13 als je de kleinere varianten van bijvoorbeeld de grote Battlefield 2042-maps kiest. Wil je 128 mensen loslaten op Caspian Border (op next-gen en PC)? Doe je ding.

Vervolgens krijg je een shitload aan opties te zien, waarmee je elke parameter van de ervaring kunt aanpassen. Niet alleen welke classes, wapens en voertuigen spelers kunnen gebruiken, maar ook dingen als aim assist, weersomstandigheden, headshot damage, projectile speed, hoe AI-gestuurde bots zich gedragen, attachments, sprintsnelheid, het pingsysteem: de lijst in bijna oneindig.

Het is dus EA’s doel om spelers helemaal crazy te laten gaan op hun eigen server, met hopelijk een aantal hele vette ideeën als gevolg. Enkel roestig WO2-wapentuig tegen hypermoderne schietijzers? Kan prima. Raketwerpers tegen helikopters? Fluitje van een cent. Enkel messen, viermaal sprintsnelheid en elke kill geeft je extra health? Doe je ding!

Battlefield 2042

Programmeercursus?

Voor dat laatste moet je trouwens nóg een laag dieper gaan, met de zogenaamde Rules Editor. Daarmee maak je visuele scripts om de situaties en regels van een potje te bepalen. Dat ziet er... vrij ingewikkeld uit, alsof je een programmeercursus volgt en op de eerste dag wordt gevraagd de ING te hacken. Volgens Robert Donovan verwacht EA ook niet dat iedereen erin duikt. Bovendien zijn er tal van templates, tekstuele uitleg en andere hulpmiddelen te vinden die het iets toegankelijker maken.

“Ten eerste is de Rule Editor gebaseerd op een programma genaamd Blockly: een open-source programmeertaal en visuele scriptingtool. Er is zelfs nog een andere visuele language scriptingtool genaamd Scratch, die bovenop Blockly is gebouwd en op scholen wordt aangeleerd. Het is dus mogelijk dat sommige spelers eerder vergelijkbare dingen hebben gebruikt.”

Als je ervaring eenmaal af is, krijg je een unieke code waarmee je vrienden kan uitnodigen – of je zet de server open voor random mensen, met de middelen om spelers te bannen erbij.

Mocht je dat allemaal heel overweldigend vinden klinken, dan ben ik het volledig met je eens. Gelukkig bieden Ripple Effect en EA een aantal voorgekauwde ervaringen om in te duiken, zoals ‘Battlefield 1942 vs. Battlefield 3’ of een mix van alle klassieke maps. Ook is er een ouderwetse serverbrowser op basis van tags, om het zoeken naar jouw (gewenste) ervaring zo simpel mogelijk te maken. Kortom: je hoeft niet creatief te doen.

Battlefield 2042

Goeie oude tijd

Portal in een notendop: een ontzettend frisse en gedurfde manier om Battlefield naar eigen hand te zetten. Bovendien is het de ideale manier om een classic Battlefield-ervaring te hebben, namelijk volledig geïntegreerd in een moderne game. Dichterbij die goede oude Bad Company 2-tijden gaan we niet komen!

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..