Review

Assassin's Creed III review

Geplaatst: 30 oktober 2012 om 17:44Aangepast: 19 december 2012 om 15:34
Dat Assassin’s Creed III een machtig mooi spel is geworden, zal als PU-lezer geen nieuws voor je zijn. Toch weet Jan nog heel wat interessants te vertellen over deze nieuwe mijlpaal in de serie.

Let op: dit is niet de hele review! Check de gehele tekst in PU12.

Politiek & Intrige

De Amerikaanse revolutie is een super interessante tijd en die heeft Ubisoft knap tot leven weten te wekken in de nieuwe AC. De strijd tussen de Templars en de Assassins tegen de achtergrond van het grotere conflict tussen de Britten en de kolonisten, de verschillende politieke agenda’s, de plottwisten, het verhaal van Desmond en de persoonlijke motieven van half-Brit, half-Mohawk Connor komen uiterst fraai samen.

Hoge bomen

Stalen de steden in de vorige games de show, hier ben ik verliefd geworden op de wildernis. Niet alleen is de frontier gigantisch groot en is er van alles te doen, de wildernis leent zich ook veel beter voor (sluip)moorden dan de omgevingen in de vorige delen. Je kunt makkelijker vijanden volgen en omtrekkende bewegingen maken. Het klimmen en klauteren in de bomen is echt een feest en je voelt je een met de natuur en meer Assassin dan ooit. De stealth-minnende speler zal dit alleen maar toejuichen.

Voor de bijl

Het vechtsysteem is beter dan ooit! Vijanden zijn agressiever dan in alle voorgaande AC-games bij elkaar en tegelijkertijd heeft Connor meer moves dan zijn collega’s uit de Middeleeuwen en de Renaissance. Het hakken met de bijl, waarmee je ook musketten kunt blokken en speciale combo’s kunt maken, voelt bruut en meedogenloos. Tegelijkertijd is het oppassen geblazen met al dat vijandelijke schietgerei om je heen en is de A.I. van de vijanden goed op niveau.

Minpuntjes

Soms lijkt het alsof de makers verder hadden willen gaan maar uit angst voor de fans toch maar gekozen hebben voor vertrouwde spelconcepten. Af en toe ziet het water er wat leeg uit en ook het grafische verschil tussen belangrijke personages en de inwisselbare stedelingen is in mijn ogen wat te groot. Ja, dit is een echt deel drie maar het maakt je benieuwd naar wat er nog meer mogelijk is met de franchise. Al hoop ik dat Ubisoft die trukendoos bewaart voor de next-gen!

Nieuwsgierig geworden? Dan moet je dus zeker even de volledige review in PU12 checken! Hij ligt vanaf 16 november in de winkels.

In dit artikel

Jan MeijroosAls hoofdredacteur van Power Unlimited en PU.nl, en Mr. Games bij dagblad Metro, is Jan een bezig baasje. Maar hij vindt nog genoeg tijd om regelmatig films en series te kijken, en is als zodanig vliegende keep voor Filmfan.