battlefieldhardline

Battlefield Hardline - Review

Geplaatst: 17 maart 2015 om 09:20Aangepast: 19 maart 2015 om 11:21
Battlefield Hardline? Veredelde DLC, zo schreeuwen de internetboefjes... Een volwaardig deel, claimen de ordehandhavers van EA... En dus, na een spoedcursus van Judge Ed, bekeek Graddus de voors en tegens van beide kampen. Opdat zijn oordeel hard doch rechtvaardig moge zijn!

Voor de review van Battlefield Hardline vloog ik naar Londen. Aldaar had EA een soort Lock, Stock and Two Smoking Barrels-pakhuis afgehuurd, compleet met afgebladderde muren, verzopen pisbakken en schimmig TL-licht. Jep, de sfeer zat er direct goed in! Temidden van al die ongein 64 journo's op 64 PlayStation 4's met de multiplayer van Hardline. Een gesloten netwerk dus. Werkte perfect maar biedt natuurlijk geen garantie of de game ook blijft werken als ‘ie eenmaal uit is. Daar komen we na de release van Hardline en z'n servers wel op terug. Laten we het voor nu over de game zelf hebben; daar valt namelijk wel een politierapportje of twee over vol te pennen.

Verkapte DLC?

Te beginnen met de vernieuwingen. Want dat is toch waar de azijnzeikers op voorhand over vielen: Battlefield Hardline zou verkapte DLC zijn, een gepimpte add-on met een cops vs. robbers-sausje. Nou jongens, ik kan iedereen geruststellen: dat is het niet. Tuurlijk, het spel heeft raakvlakken met zijn voorganger. Maar heeft Advanced Warfare dat niet ook met Ghosts? Drake's Fortune met Drake's Deception?

Kijk, Hardline vindt heus het wiel niet opnieuw uit. Nog altijd bestaat de circa acht uur durende singleplayer voornamelijk uit blafwerk, al heb je nu tevens de mogelijkheid één en ander stealthy aan te pakken. Het zorgt voor meer afwisseling tijdens missies, alsook taktiek. En vergeet de vette Freeze-mechanic niet! Nee, nee: geen inside joke naar bevriezende builds, maar de optie om detective Nick Mendoza met z'n badge te laten wapperen, waardoor boeven van hun apropos worden gebracht - hoe lager hun rang, hoe langer. Dit levert meer punten (en dus wapens en gadgets) op dan een normale takedown, maar is wel gevaarlijker. Voor hetzelfde geld staat er een trawant achter je!

Helaas, in tegenstelling tot de tientallen criminelen die je inrekent, wist het verhaal van Mendoza, z'n obligate love-interest Khai en zijn generieke hoofdcommandant (van wie ik de naam - treffend - vergeten ben) MIJ niet te boeien. Ik realiseerde me dat er iets verkeerd zat toen ik na amper twee hoofdstukken probeerde de corny tussenfilmpjes door te drukken, maar tot m'n frustratie ontdekte dat dat niet kan... En dan te bedenken dat de cast voor videogamebegrippen Oscar-waardig is, met onder andere Benito Martinez en *mjam* Kelly Hu. Het is gewoon veel te oppervlakkig allemaal. Te inspiratieloos. Te cliché.

Desalniettemin heeft de singleplayer meer te bieden dan die van Battlefield 4. De TV-achtige presentatie, geïnspireerd door series als The Shield en CSI, oogt en klinkt slick, de levels zijn afwisselend (het ene moment sta je tussen de wolkenkrabbers, het andere in een moeras), terwijl de tactische elementen voor een vleugje diepgang zorgen.

Stramme wapenstok

Ok, voor de alleenstaande schietfanaat is Hardline dus... ok. We weten echter allemaal dat het in Battlefield vooral om de multiplayer draait. En - meer nog dan in de SP - heeft Visceral daarin dingen op de schop gegooid. Met een garage aan verse voertuigen, bijvoorbeeld (motoren ftw!), frisse levels (dat woestijnstadje, man) en nieuwe spelmodes, variërend van 'meeeeeh' tot 'hier krijg ik een stramme wapenstok van'. Ik ga ze kort even langs.

Hotwire: Cruise zo lang mogelijk rond in gewirede wagens. Toch, hoewel de achtervolgingen opwindender zijn dan de shit die je na twaalven op SBS6 ziet, voelt het al na een paar potjes hol aan. Saai. Want echt: hoezo kun je winnen door als bijrijder mee te liften en verder geen vinger uit te steken?

Crossfire: Politie-agenten moeten een kroongetuige langs criminelen loodsen. Spannend, zeker als VIP - jouw dood betekent immers insta-loss. Als boef is het helaas minder zenuwslopend. Zucht, al die keren dat de VIP langs de andere kant van het level ontsnapte en ik dus NUL actie had gezien...

Rescue: Eén van de tactischere modes, waarbij je als diender een stel gijzelaars uhm... dient te redden, en dat onder hoge tijdsdruk. Als zware jongen tracht je dit uiteraard te verijdelen. Een garantie voor zenuwslopende actie, vooral wanneer je de laatst overgebleven agent/boef bent.

Heist: Zowel de zwaantjes als de schurken zitten achter dezelfde geldzakken aan. Vergelijkbaar met Bomb Diffusal uit Battlefield 4, lijkt deze speelstand op het eerste oog chaotisch. Kijk je echter verder, dan zie je een ultieme test van teamwork en coördinatie.

Blood Money: Graaien, graaien en nog eens graaien. Echt, bij een potje Blood Money vallen de geldgrabbelaars van de Zuidas in het niet. Grote vraag is: pak je er nog een stapeltje bankbiljetten bij, of keer je toch maar terug naar je basis voordat je een nekschot krijgt? Nu al een klassieke mode...

Natuurlijk geven ook Battlefield-favorieten als Conquest en Team Deathmatch acte de presence, al voelt met name die laatste misplaatst. Te kleine maps en matig geplaatste spawn-points maken het een chaotische mierenhoop, waarbij de ene helft met shotguns en bivakmutsen rondrent en de andere helft met politiepetjes tazers. Tja, wat knallen betreft blijft Call of Duty toch echt koning.

It's the sound of da police

Maar ondanks dat niet alle modes even goed uit de verf komen, en er zeker nog wel een paar andere missers te noteren zijn (waardeloze sniper-rifles, bijna geen boten) is de multiplayer van Hardline al met al een triomf. Niet alleen is de gameplay sneller dan Battlefield 4, ook de vibe is simpelweg super. Want zeg nu zelf: in welke andere game kun je met een wolvenmasker op je kop een grote zak geld jatten, op je motor stappen en met 200 km/per uur door de straten van Los Angeles raggen terwijl op de radio 'whoop whoop, it's the sound of tha police...' klinkt?

GTA V?

Tja, eeeh... FREEZE!!!

Let op: we hebben Hardline gespeeld op een gesloten netwerk tijdens een review trip. We hebben dus niet kunnen testen hoe de game functioneert in een live omgeving. Mochten er problemen ontstaan, laten we dat meteen weten. We zullen de review updaten met actuele informatie waar nodig.

Update:

• 18-03: Battlefield Hardline heeft serverproblemen op Xbox One, dankzij DDoS aanval
  • 19-03: Battlefield heeft serverproblemen op zowel Xbox One als PlayStation 4