review

Erica - Review

Geplaatst: 2 september 2019 om 11:30Aangepast: 2 september 2019 om 11:46
Op een bloedhete zomerdag boog Alie zich over de interactieve thriller Erica. De spannende FMV-game bezorgde haar koude rillingen. En die kwamen natuurlijk als geroepen! Inmiddels is ze grotendeels van de schrik bekomen, zodat ze jullie in deze review precies kan vertellen wat ze van Erica vindt.

Erica is een interactief verhaal, dat verteld wordt middels live action-beelden. We noemen dat soort games ook wel FMV-games, waarbij FMV voor full motion video staat. Dit betekent concreet dat je in Erica echte acteurs en echte omgevingen ziet. In de jaren ’80 en '90 werd deze techniek vrij vaak gebruikt. Het eindresultaat was daarbij nogal van wisselende kwaliteit… En als je het idee hebt naar een stelletje C-acteurs te kijken, kom je natuurlijk nooit lekker in de game.

Ik geloof je, Holly

Ik was daarom best een beetje huiverig om Erica te checken. Gelukkig bleek mijn angst onterecht! Erica is namelijk (een van) de beste FMV-games die ik ooit heb gespeeld en dat komt voor een groot deel door het sterke en geloofwaardige acteerwerk van hoofdpersonage Holly Earl. Het is knap hoe zij geloofwaardig blijft, terwijl het opnemen van een interactief verhaal met verschillende routes me toch echt best wel lastig lijkt. Hoe houd je in vredesnaam bij welke emotie je nu weer moet tonen?

Een occulte whodunnit

Ondanks dat het acteerwerk in een FMV-game natuurlijk één van de belangrijkste criteria is, is het niet het enige dat dit type game kan maken of breken. Laten we eens beginnen met het verhaal. Erica is een moordmysterie, met in de hoofdrol een jonge vrouw die getraumatiseerd is, eerst door het verlies van haar moeder en later door de brute moord op haar vader. Erica wordt door de politie ondergebracht in het instituut dat haar vader heeft opgericht. Daar worden meisjes met trauma’s behandeld… Althans, dat lijkt in eerste instantie het nobele doel. Het volstaat in verband met spoilers om te zeggen dat Erica een whodunnit met een bovennatuurlijk en occult tintje is.

Erica vader

Waar blijven die echte keuzes?

Het verhaal van Erica is vermakelijk en pakkend, alhoewel clichés niet geschuwd worden. De vraag is echter of dat erg is. Ik vind een herkenbaar verhaal niet per se slecht. Het geeft ook houvast! Wat echter wel jammer is dat het verhaal – op een paar keuzes op het einde na – niet enorm verandert wanneer je een andere route kiest… En dat is een belofte die Erica (net als vrijwel elke andere interactieve game) dus niet waar kan maken. Daarbij komt nog dat je de game na het uitspelen ook niet weer vanaf een bepaald hoofdstuk kunt oppakken om te zien wat de impact van een andere keuze was geweest. Met andere woorden: wil je een ander einde checken, dan moet je helemaal opnieuw beginnen. Dit doet een Man of Medan bijvoorbeeld beter...

Middenmoter

Ondanks dat een goed verhaal cruciaal is voor een FMV-game, is de manier waarop dat verhaal verteld wordt misschien wel net zo belangrijk! In dit geval is de kunst van het film maken daarbij essentieel, want dit is eigenlijk meer een film dan een game. Verwacht in Erica geen mindblowing camerawerk, bijzondere belichting of andere Oscarwaardige technische hoogstandjes. De cinematografie is straight forward, maar meer is er ook niet nodig! De spanning wordt goed vastgehouden en de sets zien er prima uit.

Erica keuzes

Mijn tweede favoriete persoon

Het verhaal en de cinematografie zijn dus gewoon(weg) goed. Waar Erica het echter vooral van moet hebben is de sfeer. Die is beklemmend en spannend, zelfs op de warme zaterdagmiddag waarop ik de game speelde! Wat daarbij vooral heel sfeerbepalend is, is de muziek. De man achter de soundtrack is niemand minder dan Austin Wintory, die je kunt kennen van Flow en Journey. Naast actrice Holly Earl is deze meneer mijn tweede favoriete persoon op de credits van Erica.

Tikken, vegen en selecteren

Tot dusver heb ik Erica vooral besproken aan de hand van punten die niet zouden misstaan in een filmreview… Sterker nog: hoe vaak kom je het woord 'cinematografie' normaal gesproken tegen in een gamereview? In Erica ontkom ik er echter niet aan: het is oprecht een film/game-hybride! Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de controls. Je speelt Erica namelijk met de touchpad van je controller of een app op je mobiele telefoon, waarbij je nooit meer hoeft te doen dan tikken, vegen en selecteren. De game heeft dus zelfs nog minder input nodig dan een game van Quantic Dream of Telltale!

Erica andere meisjes

Meer game dan Bandersnatch

Erica vervaagt de toch al steeds dunner wordende lijn tussen game en film nog verder. Toch is Erica ‘meer game’ dan bijvoorbeeld Bandersnatch, waarin je alleen maar keuzes hoefde te maken. Een waarschuwing is wel op zijn plaats. Erica biedt een geheel andere ervaring dan we als gamers van oudsher gewend zijn. En dat moet logischerwijs wel je ‘ding’ zijn. Dat geldt natuurlijk voor alle genres, maar toch wil ik dat bij Erica extra benadrukken. Deze interactieve game is mijns inziens echter perfect voor die momenten waarop je eigenlijk lekker wilt chillen op de bank, omdat je moe bent en geen zin hebt om al te veel fysieke inspanning te leveren.

Alie Sierkstra SierkstraTwitter @aaltsje_s