F1 22 review (PS5) - Codemasters doet aan corner cutting

Geplaatst: 27 juni om 17:00Aangepast: 27 juni om 17:23
Formule 1 is anno 2022 bijna net zo populair als voetbal. Zou het toeval zijn dat EA op beide sporten zo ongeveer het gaming-monopolie heeft? Waarschijnlijk niet, net als dat het waarschijnlijk geen toeval is dat de F1-games steeds meer op FIFA lijken...

In de Formule 1 kan het snel gaan. Sowieso letterlijk natuurlijk: Formule 1-wagens gaan rétesnel. Vrrroooooooeeemzjiiieeennnggzjengzjengzjengvrrroooooeeemmmm!!! Echter, voor nu bedoel ik het vooral overdrachtelijk. Zie je, tijdens mijn F1 22-preview van een paar maanden terug stond Charles Leclerc nog een straatlengte voor in het kampioenschap. Echt tientallen punten. Maar inmiddels is die voorsprong volledig in rook opgegaan. Létterlijke rook, afkomstig uit de Ferrari-krachtbron.

Nog iemand die over de vergankelijkheid van succes kan meepraten: Sir Lewis Hamilton. Ging vorig jaar nog voor een recordbrekende achtste titel, is dit jaar het voetveegje van newbie George Russell. Zo snel kan het gaan...

Donkerste decennia

Vanwaar deze haast poëtische introductie? Nou ja, vooral omdat ik per woord betaald krijg en ik er zojuist honderd heb weten te smokkelen, maar ook omdat bovenstaande meer dan ooit van toepassing is op F1 22. Codemasters' serie is sinds 2010 een begrip, en buiten een paar iets mindere delen (F1 2014 springs to mind) kwalitatief van hoogstaand niveau. De games trokken me er doorheen in één van de donkerste decennia van de sport, waarin eerst Red Bull met Vettel en vervolgens Mercedes elke vorm van competitie of spanning in de kiem smoorden. F1'en op mijn Xbox of PlayStation was bijna tien jaar lang een stuk spectaculairder dan kijken op TV. 

Dit jaar (en stiekem ook al een beetje vorig jaar) zijn die rollen echter omgedraaid. Ik blok nu elk raceweekend mijn agenda, sla bier en borrelnootjes in en zit gekluisterd achter de stream van Viaplay. In F1 de game speel ik dan de Grand Prix van dat weekend na, maar het geeft me niet meer dezelfde thrill als in 2020. Of 2019. Of al die jaren ervoor.

Ik weet niet precies hoe dat komt. Heeft het te maken met dat real-life Formule 1-actie inmiddels veel onvoorspelbaarder is dan wat je zelf simuleert? Of is het doordat de F1-serie sinds de overname door EA niet meer helemaal hetzelfde is? 

Grappig idee

Voor we antwoord krijgen op deze intrigerende vraag, moet gezegd worden dat F1 22 wel degelijk een compleet pakket is. Bijna alles uit voorgaande F1-titels zit erin, waaronder de Career Mode met F2-integratie (ook voor 2 spelers), de MyTeam-carrière waarin je je eigen F1-dynastie bouwt, zéér uitbreide on- en offline multiplayer EN natuurlijk de mogelijkheid voor losse race'jes plus time trials. Braking Point, de Drive to Survice-achtige verhaalmodus uit F1 2021 zit er niet in, en alhoewel dat reeds was aangekondigd, vind ik het toch jammer. 

In plaats daarvan heeft F1 22 de zogenaamde Pirelli Hot Laps. Uitdagingen (driften, slalommen door poortjes etc) die je niet met F1-wagens doet maar met super cars zoals de Ferrari F8 Tributo, Mercendes AMG of McLaren Artura. Grappig idee, maar persoonlijk zit ik hier niet per se op te wachten in een F1-game. Voor 'normale' auto's heb ik Gran Turismo al. Of Forza. Daarnaast merk je dat Codemasters nog wat werk aan de winkel heeft qua handling van de logge, glijerige super cars. Dat zit absluut nog niet op hetzelfde realismeniveau als het F1-besturingsmodel.

Pitcoins

Ook nieuw is F1 Life. En het is hier dat de game echt uit de bocht begint te vliegen. Je kunt een The Sims-achtige ruimte inrichten met - nu nog - beperkte interieuropties, likjes verf en te verzamelen super cars. Avatars van andere spelers (customizable via de in-game kledingwinkel) kunnen vervolgens 'op bezoek' komen. Okééééé... Het voegt werkelijk 0,0 toe aan de ervaring en de enige reden dat het in F1 22 zit lijkt cynisch: kiddo's de credit card laten trekken voor een handvol 'Pitcoins' voor nieuwe meubels en/of shirtjes. Het is wachten totdat er lootboxes in de game komen. Met Legendary Items. Ennuh, die kaartjes met die Driver Ratings; die komen me angstvallig bekend voor... EA zal toch niet stiekem van plan zijn om F1UT te lanceren...?

Nee, ik ga F1 22 er nog niet te veel op afrekenen, want F1 Life is in z'n huidige vorm marginaal. Maar hoe je het ook wendt of keert: er is kostbare development time in deze onzin gaan zitten, die ook gestoken had kunnen worden in rijders-AI. Of voor mijn part een paar extra Ray Tracende-zonnestralen. Daarnaast heeft EA de schijn tegen. Als de Amerikanen ook maar dollars rúiken, krijgen ze het schuim op de mond. Je gaat mij niet wijsmaken dat voor de F1-serie ineens anders is.

Op die voet

Hé, F1 22 is geen sléchte game he. Kan ook bijna niet: daarvoor weet Codemasters té goed hoe je een F1-wagen digitaal op het circuit neerplempt, en inmiddels ook hoe je spectaculaire race-actie met de nieuwe, dikke vette 18-inch wielen op het asfalt tovert. Alles oogt weer nét even frisser en cleaner, al beginnen personagemodellen en ook de 'doodsheid' van dingen buiten en rond de baan op te vallen. Het kán nog, maar je ziet aan alles dat F1 22 op een opgekalefaterde last-gen engine draait. Dat merk je ook aan de AI, die soms slim is, maar vaak voorspelbaar en weinig dynamisch. Ze maken af en toe wel kleine foutjes zonder dat jij in de buurt bent, dat is tof om te zien. Op die voet moet Codemasters verder.

Concluderend komt Codemasters volgend jaar niet meer weg met het handjevol cosmetische foefjes, oppervlakkige extra's en rijder-/circuit-updates die het bestaansrecht van F1 22 moeten rechtvaardigen. Ik eis op zijn minst een stuk slimmere kunstmatige intelligentie en onvoorspelbaardere races, en als het even kan de aankondiging van een nieuwe engine en een zware Career Mode-upgrade. En nou we toch bezig zijn: doe seizoen 2 van Braking Point er ook maar bij.

Zo niet, dan kan er wel eens een einde komen aan de onvoorwaardelijke liefde tussen mij en Codemasters' F1-reeks die al ruim tien jaar duurt en me door een paar van mijn donkerste F1-periodes heeft heengesleurd. Allemaal weg in één of twee delen tijd. Ach ja, in de Formule 1 kan het snel gaan...

F1 22 is vanaf 28 juni verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game gespeeld op PlayStation 5.

F1 2022

Conclusie

Ons oordeel

7,6
76

Conclusie

De F1-serie begint steeds meer op FIFA te lijken. Felle kleuren, hippe muziekjes en de eerste contouren van wat weleens F1UT kan gaan worden. Dit jaar mats ik Codemasters (Codematsers!) nog, maar ze moeten wel tegengas gaan bieden aan die EA-onzin. Vraag maar aan Lewis Hamilton hoe snel het anders kan gaan, in de F1...

Ons oordeel

76
ConclusieDe F1-serie begint steeds meer op FIFA te lijken. Felle kleuren, hippe muziekjes en de eerste contouren van wat weleens F1UT kan gaan worden. Dit jaar mats ik Codemasters (Codematsers!) nog, maar ze moeten wel tegengas gaan bieden aan die EA-onzin. Vraag maar aan Lewis Hamilton hoe snel het anders kan gaan, in de F1...

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..