fantasy
final
intergrade
intermission

Final Fantasy 7 Remake Intergrade review (PS5) - Meer dan alleen een intermission

Geplaatst: 30 juni om 14:00Aangepast: 29 juni om 16:41
Eigenlijk al sinds de release van Final Fantasy 7 Remake voor de PlayStation 4 zit mega groot fan Florian te wachten op de versie voor de PlayStation 5, om nog harder van de game te kunnen genieten. Toen Intergrade dan ook eindelijk werd aangekondigd sprong hij een gat in de lucht, en dat was nog voordat hij de gloednieuwe content had gespeeld in de Yuffie-dlc!

Japanners hebben altijd moeite gehad met namen van games, ik weet niet wat het is. Bij deze game ook: wie heeft er verzonnen dat er Intergrade achter de titel moet komen te staan, en was het dezelfde idioot die het een goed idee vond om de dlc dan Intermission te noemen? Dus je krijgt dan Final Fantasy 7 Remake Intergrade Intermission? Echt joh?

Omslachtig

Daarnaast is er nog steeds onduidelijkheid over de verschillende versies van de game en – eerlijk is eerlijk - de manier waarop upgrades naar Intergrade werken is ook omslachtig. Als je FF7 Remake al had voor de PlayStation 4 kan je gratis en voor niets upgraden naar Intergrade. Tot zover is het vrij duidelijk, maar Intergrade is een exclusive voor de PS5 en dus moet je ook de nieuwe console van Sony hebben staan.

Het is daarbij niet mogelijk om de PS Plus-versie van FF7 Remake te upgraden naar Intergrade; de moet de game dus zelf hebben gekocht. Intermission, de Yuffie-dlc, is ook exclusief voor Intergrade en dus niet speelbaar op de PS4. Deze dlc is los te koop voor 20 euro, maar als je FF7 Remake Intergrade nu koopt, zit de dlc er al bij. Pff, wat een gezeik.

De deur

Tenzij je Final Fantasy 7 Remake Intergrade nu dus koopt voor de PlayStation 5 zijn er wat hoepeltjes om doorheen te springen, maar in dit geval is het absoluut de moeite waard. Intergrade moet je namelijk zien als een soort remastered versie van Final Fantasy 7 Remake. Dat was op de PS4 al een prachtige game, maar er zaten hier en daar wat schoonheidsfoutjes in die in Intergrade volledig zijn strakgetrokken.

Ik heb het dan vooral over een hogere kwaliteit textures. Bepaalde objecten hadden een bijzonder lage resolutie textures of ze werden zelfs helemaal niet ingeladen op de PS4, met als bekendste voorbeeld de deur van je appartement in Midgar. Dit soort dingen zijn allemaal opgelost in Intergrade en daarbovenop heeft Square Enix een aantal aspecten nog mooier gemaakt. Denk aan lichteffecten en reflecties, al ondersteunt Intergrade helaas geen ray-tracing.

Het grootste verschil tussen de versie voor de PS4 en Intergrade is de mogelijkheid om de game in native 4K/30 fps, of dynamisch 4K/60 fps te spelen. Vergeet meteen die 30fps-modus, want FF7 Remake in 60 fps is niets minder dan een gift van de gaming-goden. Het rondlopen door Midgar in 30 fps is op zich prima te doen, maar in de gevechten is 60 fps absoluut heerlijk. Het speelt nu nog zoveel lekkerder dankzij die vloeiende gameplay en afgenomen vertraging, en alles ziet er ook nog eens veel vetter uit aangezien je de animaties tijdens gevechten beter ziet! Het verschil tussen 30 fps en 60 fps daarbij is verbluffend.

Ultieme versie

Ik had FF7 Remake op de PS4 al twee keer uitgespeeld en de platinum trophy binnengetrokken. Het plan was dan ook om Intergrade even een paar uurtjes te spelen en door een paar hoofdstukken te skippen, maar de game greep me meteen weer bij m’n strot en inmiddels zit ik er bijna vanzelf weer 20 uur in. Het is bizar hoe fijn het is om de game nogmaals te ervaren in 60 fps met wat extra grafische toeters en bellen, en ik kan dit dan ook volmondig aanraden.

Zeker als je de game nog nooit hebt gespeeld is dit hét moment, maar ook als je bijvoorbeeld de game nog een keer in de hard mode wil uitspelen is dit je kans om hem weer op te pakken. Intergrade is dan ook de ultieme versie van Final Fantasy 7 Remake!

Nerdgasm

Maar er is veel meer aan de hand met FF7 Remake Intergrade in de vorm van de Yuffie-dlc, oftewel Intermission. Dit is compleet nieuwe content die niet in Final Fantasy 7 Remake zat. Sterker nog, het zat niet eens in het origineel uit 1997! In het origineel is Yuffie namelijk een optioneel personage dat je ongeveer halverwege de game kunt tegenkomen en over kunt halen om mee te doen in je party.

Wat er met Yuffie is gebeurd voordat je haar tegenkomt in het origineel wordt wel een beetje uitgelegd, maar we krijgen dat verder niet te zien, en al helemaal niet te spelen. Dat is exact wat Intermission zo speciaal maakt, want daarin spelen we wat er met haar gebeurt tijdens haar persoonlijke missie voordat ze kennismaakt met Cloud en de rest. Dit is dus compleet nieuwe content, zelfs voor de hardcore fans van het origineel. OMG, nerdgasm!

Voel de liefde

Intermission speelt zich parallel af aan het verhaal uit de main story, waardoor je de situatie vanuit het oogpunt van Yuffie meekrijgt. Zo arriveer je bijvoorbeeld in Midgar net voordat het helemaal losgaat met onze vrienden uit het hoofdverhaal. Je ziet hier en daar zelfs bekende gezichten in Midgar en komt met ze in aanraking op een grappige en originele manier. Dit soort momenten zijn om te smullen en als fan word je hier intens gelukkig van.

Square Enix gaat met zoveel respect om met de personages; je voelt de liefde. De devs hebben op een niets minder dan magische wijze een onmogelijk project nog veel beter gemaakt dan iedere fan ooit heeft durven dromen, en dat wordt zonder meer doorgetrokken in Intermission. Ik wil niet te veel verklappen over het verhaal en de setting, maar als je hebt genoten van FF7 Remake, ga je gegarandeerd ook heel hard op de Yuffie-dlc.

Wutai Ninja

Aan de gameplay is niet zo heel veel veranderd, al vecht Yuffie wel op haar eigen manier. Yuffie is een Wutai Ninja en maakt gebruik van snelle shortrange wapens en werpsterren. Haar vechtstijl is een beetje te vergelijken met de snelle stijl van Tifa, al heeft Yuffie ook de mogelijkheid om magische aanvallen te doen, zonder daar MP voor te hoeven gebruiken. Ieder personage kan magic attacks doen zoals Fire en Lightning, maar Yuffie kan dit van haarzelf. Ze doet het ook vanzelf, als je geen wapen in je handen hebt. Je kunt je wapens dus naar de vijanden gooien en opvolgen met magic attacks, wat heel effectief is.

De vetste toevoeging is de mogelijkheid om bepaalde vaardigheden nu te combineren met een ander personage. Yuffie wordt geholpen in haar quest en zodra beiden een ATB-balkje vol hebben kan je met z’n tweeën de speciale aanval tegelijk uitvoeren. Dit brengt vijanden veel schade toe en komt ook nog eens ontzettend spectaculair in beeld, zeker in 60 fps.

Dat systeem werkt zo goed dat ik bij deze de voorspelling doe dat dit ook mogelijk gaat worden met alle andere personages in het tweede deel van FF7 Remake, dat hopelijk ergens volgend jaar gaat uitkomen. Het is zo cool dat ik het serieus raar zou vinden als dit alleen bedacht is voor de dlc en daarna ook meteen weer de nek omgedraaid wordt, terwijl het de vetste toevoeging is op het standaard vechtsysteem.

Hype creëren

Ik heb dan ook genoten van Intermission, al had ik er stiekem misschien nog iets meer van verwacht. Yuffie is absoluut charmant en precies zoals ik me haar had voorgesteld, maar twee chapters is niet heel lang en je loopt ook nog eens voor een groot gedeelte door een omgeving die je al kent. Er zitten wat leuke toevoegingen in, zoals het samenwerken met een ander personage in battles en een vermakelijke nieuwe minigame, maar over het algemeen is het meer van hetzelfde.

Nu kan ik persoonlijk geen genoeg krijgen van dat ‘hetzelfde’, maar stiekem zitten we nu natuurlijk eigenlijk allemaal te wachten op het tweede deel van de FF7 Remake, dat sowieso heel anders wordt aangezien we eindelijk uit Midgar vertrekken en de open wereld gaan betreden. Intermission is wat dat betreft nog weer even terug naar waar het allemaal begon en de ultieme opzet naar de toekomst.

Want OMG, het einde van Intermission!!! Ik zal m’n mond houden over de details, maar Square Enix doet er nog een flinke schep bovenop als het gaat om hype creëren voor het volgende deel. In FF7 Remake zaten al wat hints over wat er zou kunnen gebeuren, maar in Intermission worden nog veel dikkere hints gedropt, waarbij ik oprecht niet meer weet hoe Square Enix zich hier nog uit kan redden, zonder het originele verhaal te veranderen. Something fishy is going on, dat is overduidelijk en I love it!

Final Fantasy 7 Remake Intergrade is nu beschikbaar voor PlayStation 5.

8,5
85

Als groot fan had ik misschien op iets meer content gehoopt, maar Intermission is een onmisbare ervaring en de ultieme opzet naar wat komen gaat in het tweede deel van Final Fantasy 7 Remake. Kan. Niet. Wachten.

85
Final Fantasy 7 Remake Intergrade review (PS5) - Meer dan alleen een intermissionAls groot fan had ik misschien op iets meer content gehoopt, maar Intermission is een onmisbare ervaring en de ultieme opzet naar wat komen gaat in het tweede deel van Final Fantasy 7 Remake. Kan. Niet. Wachten.