Header

Forza Motorsport (Series X) review - Stiekem gewoon Forza Motorsport 8

Ontwikkelaar Turn 10 Studios is maar liefst zes jaar lang bezig geweest met het sleutelen aan de nieuwe Forza Motorsport. Onze professionele benzinesnuiver Florian checkt of die extra tijd in de garage nut heeft gehad.

Waarom is dit niet gewoon Forza Motorsport 8? Is het zo’n andere game dan zijn voorgangers? Mogen we hier echt spreken van een complete reboot van de serie? Heeft Turn 10 daadwerkelijk een ander soort game afgeleverd dan we gewend zijn? En wat was er mis met de oude Forza Motorsport games? Het waren allemaal vragen die in m’n hoofd zaten toen ik de game voor het eerst opstartte.

Next-gen Forza

Om maar met de deur in huis te vallen: geen idee, nee, nee, nee en weinig. Deze nieuwe versie is namelijk exact wat je verwacht van een nieuwe Forza Motorsport, en ik snap dan ook niet waarom het zo lang heeft geduurd. Of waarom er zo vol bombarie werd geroepen dat dit een soort next-gen Forza zou worden, die wat features en content betreft en op grafisch en technisch gebied de competitie omver zou blazen. Zo dramatisch is het namelijk allemaal niet.

Dat gezegd te hebben is deze Forza Motorsport op bijna alle vlakken beter dan zijn voorganger, het is alleen niet zo’n grote stap als Turn 10 deed vermoeden. Maar laat ik beginnen met het beste nieuws.

Perfecte combo

Yup, dit is Forza Motorsport, was letterlijk het eerste wat ik dacht na het eerste rondje rijden. Turn 10 heeft al jaren de perfecte combo van arcade en simulator te pakken, en dat is opnieuw de ster van de show in deze nieuwste editie. Er zijn zelfs behoorlijk wat verbeteringen doorgevoerd wat betreft het physics-systeem, waardoor ik bij deze een gewaagde uitspraak ga doen: er is geen enkele andere racegame die zo lekker wegspeelt als deze Forza Motorsport.

De game is precies simulator genoeg om je koppie er bij te moeten houden, maar als je een foutje maakt precies arcade genoeg om je er niet meteen genadeloos voor te straffen - en anders heb je altijd de terugspoel-functie nog. Zowel met een controller als met een stuur krijg je perfecte feedback over wat er gaande is met de wielen onder je kont, met behoorlijk wat lagen van het physics-systeem, zonder dat het ooit overweldigend wordt.

Dikke fun

De besturing is voor wat het is simpelweg subliem te noemen. Natuurlijk zijn er racegames die nog veel dieper gaan en de hardcore puristen zullen opnieuw met een grote boog om deze titel heenrijden, maar voor de gemiddelde racegame liefhebber is de besturing zo goed als perfect.

Forza Motorsport heeft begrepen dat sim-racen ook dikke fun mag zijn. De hele ervaring is een stuk toegankelijker, terwijl je er bij het uitzetten van assists bijna net zo’n simulator van kan maken als games zoals Gran Turismo en Assetto Corsa. Forza Motorsport blijft echter altijd een videogame en nooit een saaie sim. Zowel in gameplay, als in presentatie.

HDR-zonnetje

De gameplay is dus top en de ‘Forza-feel’ is geperfectioneerd, en ook de hele presentatie verdient een vermelding. Grafisch is het een van de mooiste racegames ooit met misschien iets minder gedetailleerde automodellen als in GT7, maar met nog mooiere omgevingen, reflecties, lichteffecten, gelikte filmpjes met voiceovers, flashy menu’s en weersysteem.

Oh man, de effecten die het weersysteem op je oogballen projecteren zijn haast niet te bevatten. Ik deed een nachtelijke race in de regen die er door de reflecties en het opspattende water sowieso al bizar mooi uitzag, maar tijdens de race hield de regen vervolgens langzaam op. Er kwam een dichte laaghangende mist voor in de plaats, waar ik op neerkeek vanaf een hoog punt op de track. Halverwege de race kwamen de eerste zonnestralen tevoorschijn, die door de mist schenen met prachtige ‘godrays’ als gevolg. In de laatste paar rondjes werd het felle HDR-zonnetje steeds intenser, waardoor de mist langzaam verdween, net als de laatste natte plekjes op het circuit. WTF echt. Mooier dan dit hoeft het niet hoor mensen, dit is de endgame.

Daarnaast zit er een behoorlijk schademodel in, zijn er talloze mogelijkheden voor het customizen en upgraden van je auto’s, zit er een leuk ‘Sections Rewards’-element in dat je echt uitdaagt bepaalde stukken van een track steeds sneller te nemen en zijn er veel opties als het gaat om de moeilijkheidsgraad van de AI, assists, brandstof, penaltysysteem, pitstops en ga zo maar door. En ook online is er een hoop te beleven met zelfs speciale events met unieke beloningen. Forza Motorsport is de full package.

Forza Motorsport is vanaf 10 oktober beschikbaar voor pc, Xbox Series X en S.

Ray-tracing-support

Helaas zijn er ook nog wat dingetjes die tegenvallen. Zo is de ray-tracing-support wel cool, reflecties zijn zeker mooier, maar absoluut niet de drop in resolutie waard als je op een Xbox speelt. Ik ben daarnaast geen fan van (ik denk) de anti-aliasing-techniek die wordt gebruikt op Xbox Series X, die zorgt voor lelijke ghosting-effecten.

Je auto zit ook standaard veel te vol met brandstof, waardoor je zwaarder en langzamer bent en je dus iedere keer het menu in moet duiken om de helft uit de tank te gooien. Het penaltysysteem is vooral online niet secuur en consistent genoeg wat zorgt voor frustratie. Andere racegames hebben hier ook moeite mee, en Forza Motorsport helaas ook nog steeds.

En in het verlengde daarvan is de AI in offline races niet bijzonder. Op hoog niveau pushen ze wel naar de tracklimieten en maken ze soms fouten, maar ze rijden voornamelijk hun eigen rondje en geven op met vechten zodra je ze hebt ingehaald. Van het hele Drivatar-gebeuren is sowieso nog maar weinig over, best jammer. Oh, en het is en blijft natuurlijk eeuwig zonde dat ook deze Forza Motorsport geen vr-ondersteuning heeft!

Conclusie

Ons oordeel

9
90

Conclusie

Deze extra lange pitstop voor de serie heeft bepaalde verwachtingen opgewekt, maar stiekem is dit gewoon Forza Motorsport 8. Forza Motorsport heeft gelukkig nog steeds die heerlijke magische combo van arcade en simulatorgameplay.