ps5
pu.nl
gran turismo 7

Gran Turismo 7 review (PS5) - Met liefde mijn stuur kapotgereden

Geplaatst: 2 maart om 12:01Aangepast: 8 maart om 13:39
In een van de laatste races voordat Florian deze Gran Turismo 7-review schreef ging zijn stuur kapot. Dan zal hij nu wel volledig over de zeik zijn en misschien de game zelfs wel de schuld geven?

Yup, het is waar: na jaren van trouwe dienst heeft mijn Thrustmaster ineens een wel erg luide fan. Het ding maakt zoveel herrie dat mijn vriendin er wakker van wordt, en die ligt aan de andere kant van het huis, een verdieping lager. Het is erg spijtig en ik zal moeten kijken of ik de fan kan vervangen, maar anders is dit misschien wel het perfecte excuus om te upgraden naar een Fanatec set-up. Dat kost wat, maar Gran Turismo 7 is het waard.

Fotorealisme

Als ik heel eerlijk ben, ben ik eigenlijk verbaasd dat m’n stuur niet al eerder in vlammen is opgegaan. Buiten dat het een oud beestje is heb ik de afgelopen week namelijk belachelijk veel uren in Gran Turismo 7 gestoken, tot op het punt dat ik zoveel last kreeg van m’n schouders dat ik wel even pauze moest nemen. De reden is simpel: dit is de beste Gran Turismo sinds deel 4 en misschien zelfs wel ooit!

Om te beginnen een speciale vermelding voor de graphics in GT7. De Gran Turismo-games zijn altijd al prachtig geweest, waarbij in ieder nieuw deel de lat hoger werd gelegd, en dat is nu niet anders. GT7 is zonder twijfel de mooiste en meest gedetailleerde racegame ooit - de rest komt niet eens in de buurt. Er zit zoveel detail in de racetracks en de voertuigen dat het bijna eng dicht bij fotorealisme komt. De game draait daarbij in 4k en 60 frames per seconde (op PlayStation 5) en dat maakt het zo belachelijk strak dat we volmondig mogen spreken van next-gen graphics.

Buiten de verbluffend mooie graphics moet ik de gehele presentatie van de game in het zonnetje zetten. De manier waarop alle menu’s zijn vormgegeven met allerlei informatie over de auto’s en de racetracks, de geschiedenis van autosport en alle fabrikanten, de omstandigheden van een komend event en de super gelikte promofilmpjes voor events en auto’s: het is allemaal echt next-level. Er zit overduidelijk zoveel liefde in voor auto’s en autosport, dat ik er als fan af en toen bijna emotioneel van word. Gran Turismo 7 is niets minder dan een ode aan de autosport.

Copy-paste

Dan het belangrijkste; de besturing, physics en feedback. Ik was bang dat GT7 vooral een visuele stap voorwaarts zou zijn, maar dat de echte core gameplay een copy-paste-klusje zou blijken van GT Sport. Gran Turismo noemt zich namelijk ‘the real driving simulator’, maar eigenlijk is dat met de komst van games als iRacing, Assetto Corsa, RaceRoom en rFactor al lang niet meer zo. Ik weet niet eens of je Gran Turismo nog in hetzelfde lijstje mag zetten van racing sims?

Wat ben ik blij om te melden dat er door ontwikkelaar Polyphony Digital duidelijk veel meer is gesleuteld dan ik had verwacht. De physics en de besturing zijn iets milder en kalmer dan in de andere racing sims - het is iets minder hardcore en je komt met iets meer weg - maar het is een dikke verbetering ten opzichte van GT Sport. Hoe je dat verschil vooral merkt? Door de feedback die je krijgt tijdens het spelen.

De manier waarop de wielen input geven op je stuur over wat er zich precies afspeelt onder je kont is zo ontzettend goed.

Kippenvelmomentjes

Mijn stuur is inmiddels gesneuveld, maar tot die tijd heb ik werkelijk genoten van de feedback. De manier waarop de wielen input geven op je stuur over wat er zich precies afspeelt onder je kont is zo ontzettend goed, dat ik meerdere keren bijna hardop zat te juichen. Je voelt echt tot in detail in een bocht hoeveel grip je banden hebben. Je voelt precies wanneer je de grip dreigt te verliezen, tot op het punt dat ik puur door de feedback begon te herkennen in hoeverre ik precies te hard ga en dus hoe lang ik m’n gas moest loslaten of zelfs moest corrigeren met de rem. Het zijn kippenvelmomentjes.

Maar ook de manier waarop bijvoorbeeld de kerbstones aanvoelen, aquaplanning op een nat wegdek en de kuilen en oneffenheden in de track zijn verbluffend. En hoe verschillend de auto’s aanvoelen in de regen, of als je steil omhoog of omlaag gaat, of als je wat instellingen aanpast, of andere banden gebruikt… Ik kan er over blijven orakelen, maar laat het duidelijk zijn dat als je een set-up hebt met stuur en pedalen GT7 verplichte kost is.

Door de DualSense-controller is het ook zonder stuur een feestje. Polyphony maakt prima gebruik van alle functionaliteit in de PS5-controller, waarbij je voelt dat je door de regen rijdt door een regendruppeleffect in de controller en als de ABS zijn werk doet voel je dat in de trigger. Door tegendruk te geven krijg je ook hier wat extra feedback over de grip. Om het maximale uit een game als GT7 te halen moet je de game met een stuur spelen, maar ook met een controller is de game beter speelbaar dan ooit.

GT Café

Goed, Gran Turismo 7 ziet er dus meesterlijk uit, heeft een belachelijk verzorgde presentatie, de physics zijn flink geüpdatet en de game speelt met zowel een stuur als een controller heerlijk. De kers op de taart is de meest uitgebreide singleplayercontent in een Gran Turismo-game ooit, waar je tientallen uren over gaat doen om helemaal door te spelen.

Je hebt in GT7 een keuze. Je kunt er voor kiezen om lekker zelf je gang te gaan en de typische GT-licenties te halen, races te rijden en auto’s te kopen met je verdiende knaken, al mis je dan een hoop van de prachtige presentatie. Je kunt er ook voor kiezen om Luca te volgen. Hij is de eigenaar van het GT Café en neemt je onder het genot van een kopje koffie mee door de vele aspecten van GT7 en autosport in het algemeen.

Zo geeft Luca je telkens een menukaart met een opdracht. Deze opdrachten variëren van doe dit event, koop deze auto, verwissel de olie, gooi een dikke spoiler op je achterbak, enzovoorts. Elke keer als je een opdracht behaalt, vul je de menukaart voor Luca en word je door hem beloond met wat toffe info over hetgeen dat je net hebt uitgevoerd. Ook ontvang je een ticket, die je kunt inwisselen voor prijzen als nieuwe auto’s, onderdelen, geld, speciale uitnodigingen voor events, of om een zeer exclusieve auto te kunnen kopen.

Lekker nerden

Door de variatie in opdrachten en de prachtige presentatie is dit de leukste manier om te ontdekken wat Gran Turismo 7 allemaal te bieden heeft. Na het ontbreken van een dergelijke singleplayermodus in GT Sport, is het extra fijn om lekker te nerden op je favoriete autofabrikant of track. GT7 biedt daarin een ongekende ervaring.

Je krijgt steeds meer uitnodigingen voor events, kunt in steeds vettere auto’s rijden, krijgt toegang tot steeds meer upgrades en tuningmogelijkheden, doet op een logische volgorde de bekende B-, A-, International-B-, International-A- en Super License-uitdagingen, doet tussendoor speciale Mission Events met uitzonderlijke auto’s en omstandigheden, doet Music Rally-events en experimenteert met het tunen van je auto. Er zit een bepaalde flow in GT7 zoals ik nog niet eerder heb ervaren in een Gran Turismo-game.

En dan is er natuurlijk nog de uitgebreide multiplayer. In GT7 kun je lekker voor de lol een potje online racen tegen je vrienden en andere online spelers en is er zelfs een speciale Hangout, waar je de racers uit je team kunt ontmoeten om strategieën te bespreken of om te sleutelen aan de instellingen van je auto. Zie het als een soort fancy pre-lobby. Daarnaast is er de Sport-multiplayermodus, waarin de serieuze ranked races gereden worden. Hier vind je de dagelijkse en wekelijkse events en de officiële GT-kampioenschappen, waar je je uiteraard voor moet kwalificeren.

Ondanks de prachtige presentatie zijn er hier en daargekke en omslachtige designkeuzes te vinden.

Gekke designkeuzes

Gran Turismo 7 is het complete pakket, maar ik moet ook wat te zeiken hebben. De singleplayer houdt namelijk een soort van halverwege op. Nadat je zo ongeveer de helft hebt gezien van wat de game te bieden heeft, neemt Luca afscheid en zie je de credits rollen. Op dat moment heb je echter nog lang niet alle races gereden, licenties gehaald en auto’s ontgrendeld. Dat kun je natuurlijk zelf doen, maar het was leuk geweest als je complete reis door GT7 zo mooi verpakt zou zijn. Het zal teveel werk zijn geweest, zo vermoed ik.

Verder zijn er een paar gekke designkeuzes gemaakt. Zoals gezegd speel je steeds meer vrij van wat de game te bieden heeft, maar dit betekent ook dat je letterlijk urenlang moet spelen om überhaupt de multiplayer te ontgrendelen! Ook sommige menu’s zijn niet helemaal compleet met alle opties, waardoor je weer naar een ander menu moet gaan om een instelling te veranderen en dan weer terug naar het menu waar je net was.

Alle content is te vinden via een prachtig vormgegeven map, maar Music Rally staat in het hoofdmenu van de game met een super standaard layout. Is dat er op het laatste moment nog even aan toegevoegd, ofzo? Ondanks de prachtige presentatie zijn er hier en daar dit soort gekke en omslachtige designkeuzes te vinden.

Once you see it…

Voor het laatste puntje wil ik me alvast verontschuldigen, want dit is een ‘once you see it, you can’t unsee it’-situatie. De game draait vlekkeloos in 4k en 60 fps, maar krijgt dit vermoedelijk voor elkaar door bepaalde elementen in een superlage resolutie en framerate weer te geven. Denk dan aan gras dat beweegt, vlaggen die wapperen, lichten in de verte en het publiek.

Ook andere auto’s op het circuit schalen in details naarmate ze dichterbij komen, maar dit gebeurt zo geleidelijk dat je het eigenlijk niet doorhebt, tenzij je er echt op gaat letten. Bij sommige objecten lijkt het echter net of die details niet meeschalen, waardoor ze vooral van dichtbij heel erg onder doen voor de grafische pracht en praal van de rest van de game. Het duurde een paar uur voordat het me opviel en nu zie ik het iedere keer in m’n ooghoek. Ik kreeg een waslijst met bugs die op release gefixt gaan worden doormiddel van een update, dus hopelijk wordt ook dit aangepakt.

Over het algemeen ben ik echter erg in mijn nopjes met Gran Turismo 7 en ga ik als een malle op zoek naar een oplossing of een upgrade voor mijn stuur. Er zit zoveel liefde in GT7 dat het de passie voor auto’s, autosport en racegames weer behoorlijk in me heeft aangewakkerd. Ik kan niet wachten tot ik verder kan spelen. Ik zie je online online!

Tip: Als je wil zien hoe hilarisch slecht Wouter nu eigenlijk echt is in autorijden, moet je morgenavond gezellig komen chillen in de GT7-stream.

9,2
92

Ondanks mijn hoge verwachtingen en wat minpuntjes heeft Gran Turismo 7 mij positief verrast. Dit is de meest complete Gran Turismo ooit, met prachtige graphics en presentatie, meesterlijke physics, ontzettend veel content, een toffe singleplayer en uitgebreide multiplayer, en vooral heel veel liefde voor auto’s en autosport.

92
Ons oordeelOndanks mijn hoge verwachtingen en wat minpuntjes heeft Gran Turismo 7 mij positief verrast. Dit is de meest complete Gran Turismo ooit, met prachtige graphics en presentatie, meesterlijke physics, ontzettend veel content, een toffe singleplayer en uitgebreide multiplayer, en vooral heel veel liefde voor auto’s en autosport.