xbox
ps5
hades

Hades Review (PS5) - Nu nog heter

Geplaatst: 16 augustus om 12:00Aangepast: 16 augustus om 11:23
Deze slappe zomer is zelfs Wouter niet heet genoeg en dus zoekt hij de hitte op van misschien wel zijn favoriete onderwereld: die van Hades. Dit keer op de PlayStation 5, dus misschien zorgt dat apparaat voor nóg wat extra warmte!

Ik denk niet dat ik ooit eerder zo hyped was om een game waar ik al ontzettend veel uren in heb zitten, helemaal opnieuw te beginnen. Ja, Mass Effect: Legendary Edition natuurlijk, maar die trilogie heb ik een stuk minder recent gespeeld dan Hades. De roguelite van Supergiant Games ging namelijk in 2020 pas uit Early Access (waar ‘ie twee jaar in gezeten heeft) en sindsdien probeer ik met veel plezier, al dan niet op stream, als Zagreus uit de onderwereld te ontsnappen.

Hades

Bon Bon Hades

In Hades speel je als Zagreus, een onsterfelijke knul die niets liever wil dan onder het juk van z’n vader uitkomen, niemand minder dan de god van de onderwereld, Hades. Dus probeert Zag te ontsnappen uit het helse rijk van zijn pa, pogingen waar de andere Goden uit de Griekse Oudheid hem graag bij helpen. Daarom geven Olympus-bewoners zoals Aphrodite, Hermes, Ares en mijn geliefde Demeter Hades’ zoon zogenaamde ‘boons’: geschenken die Zagreus sterker maken en hem nieuwe vaardigheden geven, waarmee zijn kansen om Tartarus, Asphodel en Elysium te overleven steeds groter worden. Want anders dan een roguelike zoals Spelunky, zit de vooruitgang in Hades niet alleen in je hoofd, maar zijn er lijsten aan manieren waarop de game je het idee van vooruitgang geeft.

Zagreus’ ontsnappingspogingen zijn de ‘runs’ in Hades, en je zult er vele gedaan hebben voordat je bij de uiteindelijke eindbaas komt. Heb je die eenmaal verslagen (en dit kostte mij echt tientallen pogingen), dan heb je de game echter nog lang niet uitgespeeld, zoals een goede roguelike/lite betaamt. Want er ontgrendelen alsmaar nieuwe upgrades, dialogen, wapens, manieren om te spelenen andere aanlokkelijke toevoegingen aan de gameplay, waardoor een nieuwe run ongeveer even verleidelijk is als een extra reepje Bon Bon Bloc Praliné. Nog één reepje/run dan! Oké, NOG EENTJE!!!! Dit is echt de laatste hoor!

Hades

Maiden Voyage 2

Hades is een bijzonder lekker spelletje. Eentje dat je constant beloont, en je net zo vaak in het gezicht slaat omdat je niet waardig bent. Desalniettemin ben ik niet iemand die graag al zijn progressie in een game opgeeft om het op een ander platform helemaal weer opnieuw te spelen. Want wie de fuck heeft daar nou tijd voor?! Helemaal niet in het geval van een game waarin ik zoveel lijsten aan upgrades, prophecies en renovaties heb verzameld. Dus waarom ik toch hyped was om na mijn vele uren Hades op de Switch weer aan mijn Maiden Voyage te beginnen op de PlayStation 5? Nou, daar zijn meerdere redenen voor…

De Switch is een prima platform voor Hades, maar ik kan niet zeggen dat ik de game vaak in handheldmodus heb gespeeld. En de keren dat ik draagbaar te werk ging, dat waren niet bepaald mijn beste runs. Dus speelde ik Hades sowieso al op mijn ‘grote schermen’ en weet je wat? Die ondersteunen allemaal 4K! Daarom is het niet meer dan logisch dat ik Supergiants meesterwerk nu in 3840 x 2160 kan spelen, een gigantisch verschil met de 1080p op de Switch. Details, zoals de gezichten en kapsels van sommige vijanden, of de fijne decoraties in de omgevingen, zijn me in deze strakke resolutie voor het eerst opgevallen, en het fantastische artwork komt net nog even een stukje beter tot z’n recht. Verder heeft de PS5-versie trouwens ook 60 fps, dat biedt de Switch-versie ook al redelijk stabiel aan.

Hades

Nieuwe kansen, nieuwe Trophies

Een hogere resolutie is leuk en kietelt de oogballen, maar het maakt van Hades in principe geen betere game. Evenmin is het de hoofdreden waarom ik zo gemotiveerd was dit lekkere spelletje een verse start te geven. Mijn motivatie kwam vooral van het feit dat ik gedurende het afgelopen jaar zoveel geleerd heb in Hades - van de verschillende builds die ik geprobeerd heb tijdens mijn runs tot en met de fijne mechanieken van de gameplay en de tactieken die nodig zijn om de eindbazen te verslaan - dat dit voelde als een nieuwe kans om een meester in de game te worden. Het belachelijke aantal runs dat ik op de Switch nodig had om voor het eerst ‘het einde’ te bereiken kon ik nu misschien wel door de helft delen! Of door tien!

Natuurlijk hielp het vooruitzicht op Trophies ook mee, want het behalen van deze digitale prijsjes geeft de game dat extra stukje motiverende documentatie. Dus ging ik, vol goede moed, aan de slag, vol in de verwachting dat ik meteen de eerste drie eindbazen in de pan zou hakken en vijftien Trophies in de wacht zou slepen. De werkelijkheid was aan de ene kant teleurstellender, aan de andere zorgde het ervoor dat ik nog meer respect kreeg voor Hades z’n opbouw en slimme gameplay-trucjes. Want ondanks alles wat ik geleerd had, ondanks mijn kennis van Hades’ fijne kneepjes, wist elke eindbaas me weer te verrassen. Lees: in de pan te hakken. Hebben die lijsten aan upgrades en renovaties toch wel degelijk hun nut…

Hades

Ultieme iteratie

Na zoveel uren in Hades gestopt te hebben, is het echt bijzonder dat ik nog zo aangenaam verrast en gegrepen ben door een nieuwe versie ervan. Een release die eigenlijk alleen maar mooier is en een paar DualSense-trucjes erbij heeft, want veel meer is er niet veranderd. Maar vanaf 2018, toen Hades in Early Access ging, is de roguelite tot in de puntjes bijgewerkt en uiteindelijk geperfectioneerd, waarmee je met de PS5- of Xbox X en S-versie de ultieme iteratie te pakken hebt. Uiteindelijk komt het feit dat ik zo hyped was om opnieuw te beginnen niet door de 4K-graphics, de Trophies of paar trillingen van de controller, maar door het feit dat Hades écht een klassieker is. Het sexy artwork, de strakke gameplay, het oneindige aantal manieren waarop je progressie maakt, het slimme narratief en de fantastische muziek: nu ook op JOUW console!

9,2
92

Hades

Dit is de geperfectioneerde versie van een van de lekkerste spelletjes van de afgelopen jaren, in 4K en met Trophies/Achievements. Iedereen in het bezit van een current-gen console die Hades nog geen kans heeft gegeven: het is hoog tijd om in de onderwereld af te dalen om er vervolgens ontelbare keren uit proberen te ontsnappen!

92
HadesDit is de geperfectioneerde versie van een van de lekkerste spelletjes van de afgelopen jaren, in 4K en met Trophies/Achievements. Iedereen in het bezit van een current-gen console die Hades nog geen kans heeft gegeven: het is hoog tijd om in de onderwereld af te dalen om er vervolgens ontelbare keren uit proberen te ontsnappen!
Wouter BruggeWouter is de hoofdredacteur van Power Unlimited magazine. Dat klinkt serieus, maar zijn liefde voor sci-fi-, fantasy-, horror- en superhelden- films en series, houdt hem jong en dom.