review
hitman
hitman3
iointeractive

Hitman 3 (PC) review – Moordsimulator deluxe

Geplaatst: 19 januari om 14:00Aangepast: 19 januari om 14:02
2021 wordt afgetrapt met een knaller - of een sluiper - het is maar net hoe je de game zelf speelt natuurlijk. Is het einde van de ‘World of Assassination’-trilogie meer van hetzelfde, of is Hitman 3 een niet te missen klassieker die aan het einde van dit jaar hoog in onze GOTY-lijstjes staat?

Het is geen geheim dat ik de Hitman-franchise een warm hart toedraag. Elke game heb ik compleet uitgewoond en zelfs van de (volgens sommigen) mindere delen heb ik hard genoten. Het lijkt ook wel of de serie is meegegroeid met mijn leven, want door rondrennende kids en een veertigurige werkweek is het recreatief spelen van games vooral beperkt tot in de avonduren. Helaas zit nachten doorhalen er ook niet meer bij.

Hitman 3 banner

Het is dan ook ideaal om in een sessie van zo’n twee uur een level van Hitman door te spelen. Je begint met een video en een klein beetje verhaal, voert je missie uit en sluit ‘m af met een video en een klein beetje verhaal. Dit herhaal je zo een gehele week en dan heb je de game uitgespeeld. De week daarna doe je nog een keer precies hetzelfde, alleen dan met een andere speelstijl of missies. Dit werkt al jaren zo met de Hitman-games en zo zou je dit derde deel ook weer kunnen spelen. Hitman 3 verschilt dan ook bijna niet van zijn voorgangers. En dat is eigenlijk helemaal niet zo erg!

Knives out

Ook in Hitman 3 begint elke missie hetzelfde: je loopt een map binnen en wordt meteen overrompelt door de schaal, meerdere lagen en het detail in de levels. In totaal zijn dat er dit keer zes. Dat klinkt misschien als weinig, alleen doe je jezelf en de game enorm tekort als je ze maar één enkele keer doorloopt. Er is zoveel te ontdekken, zien, horen en doen in de verschillende maps, dat je uren kunt verdwalen in alleen al het Dartmoor-level.

Hitman 3 Dartmoor

Dartmoor is meteen ook mijn favoriete level van dit deel, want in dit Engelse landhuis loopt niet alleen je target rond, er is voordat je ook maar één voet op het enorme terrein hebt gezet al een moord gepleegd. Je kunt er voor kiezen om deze moord als privédetective op te lossen, of via andere verhaalmissies dichtbij de target zien te komen. Ik raad je in ieder geval van harte aan om jezelf minstens een keer als privédetective voor te doen. Door de gesprekken met de verschillende familieleden komt de game nog meer tot leven en krijgen de anders zo inwisselbare NPC’s meer inhoud. Tegen het einde van deze missie ga je misschien wel twijfelen of je de moordenaar überhaupt bekend moet maken…

Toch jammer

Ook de andere gebieden maken indruk en nodigen stuk voor stuk uit om ze nauwkeurig uit te pluizen. Natuurlijk word je daar aan het einde voor beloond en zie je ook meteen wat je misschien nog had kunnen doen om je target spectaculair naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Toch zijn er een paar dingen die je uit de game halen. Zo reageren NPC’s soms gek op bizarre situaties. Dat deden ze al in de voorgaande games, maar dat is helaas nog steeds zo. Zo knalde ik in het Dubai-level een van de targets van deze missie van zo’n vijf meter afstand vol door zijn giechel met een AK 47 (met demper, dat dan weer wel). De twee bodyguards van de beste man hadden het in eerste instantie niet door en reageerden pas toen er eentje vol op het nog warme lijk van het target ging staan. De wolkenkrabber werd niet hermetisch afgesloten, maar alleen de kamer waar dit gebeurde werd doorzocht.

Hitman 3 Dubai

Is de boven beschreven situatie heel erg? Nee. Maar jammer is het wel: zo gaat de spanning van deze verder solide moordsimulator er een klein beetje vanaf. Omdat je altijd online moet zijn, kun je daarnaast niet opslaan wanneer je de verbinding met de server kwijt bent. Net zo irritant is wanneer textures niet goed inladen. Zo zag ik in een wasserette de wastrommels zweven zonder omhulsel en verscheen in een story mission een complete knop niet die ik in moest drukken om verder te komen. Dat is jammer en in het geval van de knop zelfs game breaking, maar de gameplay is voor de rest zo goed dat je dit ook weer zo bent vergeten, omdat je alweer een andere, misschien nog wel betere, verhaalmissie aan het doen bent.

Over vergeten gesproken: dat omschrijft aardig het verhaal van de game. Ik heb nooit een Hitman-game gespeeld voor het verhaal, maar het weet op geen moment een blijvende impact te maken. Aangezien dit het slotstuk van een trilogie is wordt het verhaal keurig afgesloten, maar het is echt niet nodig om de voorgaande delen gespeeld te hebben om hier van te genieten. De vorige delen worden keurig voor je samengevat aan het begin van deel drie, maar ook deze samenvatting ging er bij mij in het linkeroor in en via de rechter er weer uit.

Hitman 3 Agent 47

De echte sterren van deze game zijn de levels, de gameplay en je eigen creativiteit die je kwijt kunt in deze moordsimulatie. Mocht je besluiten de game te gaan spelen, dan ga je ondanks bovenstaande minpunten gegarandeerd genieten. En ken je mensen die ‘m ook spelen, dan heb je gelijk een goed gespreksonderwerp voor de komende weken, want iedereen beleeft de missies weer op een andere manier. Met elkaar delen hoe je een bepaalde moord hebt aangepakt is onderdeel van de lol!

Hitman in VR

Hitman 3 is via de PlayStation VR volledig in virtual reality te spelen. Heb je Hitman 1 en 2 ook voor de PS4, dan kun je ook allelevels uit die games in VR checken. We hebben dit op moment van schrijven echter niet kunnen checken, dus daar komen we later nog op terug.

Hitman 3 Asia

Martin VerschoorHoofdredacteur van Power Unlimited