Hohokum - Review

Geplaatst: 29 augustus 2014 om 12:47Aangepast: 3 september 2014 om 10:31
Nino loopt al een week lang slissende geluiden te maken en random dingen op de redactie aan te raken. Toen we vroegen wat de deal was mompelde hij iets over Hohokum. Schijnbaar is dat een game want hij heeft er een review over geschreven.

Hohokum is het geesteskind van de Britse illustrator Richard Hogg, ontwikkeld in samenwerking met Honeyslug (Frobisher Says) en Sony Santa Monica. Ik noem Hogg als eerste, want de focus van Hohokum ligt nadrukkelijk op het visuele. De game is dan ook het best te omschrijven als een interactief kunstwerk.

The Long Mover

De game vertelt het avontuur van een slang, The Long Mover genaamd, waar de speler directe controle over heeft. Veel besturingsmogelijkheden krijg je als speler verder niet, de eenogige slang kan alleen van richting en van tempo veranderen. Door langs verschillende objecten in de omgeving te vliegen kan de slang bepaalde acties in gang zetten en het doel van het spel is het ontdekken van die interacties. De game voelt aan als een soort kinderboek waarbij je aan lipjes kan trekken om de illustraties te veranderen en dat werkt verbazingwekkend leuk. Er zit geen uitdaging in, je kan niks fout doen, er is geen verhaal om te volgen: je bent alleen maar bezig met het ontdekken. Hohokum is zo stress-vrij als het maar kan en dat werkt bijzonder verfrissend.

Vliegeren

Hohokum is opgesplitst in zeventien werelden, die met elkaar verbonden zijn door een hub-wereld. In elke wereld zit een soortgenoot van The Long Mover verstopt, die gezellig met je mee komt vliegen nadat je een bepaalde taak hebt voltooid. Zo kom je op een gegeven moment in een wereld waar de inwonertjes willen vliegeren. Als je de slang langs de poppetjes manoeuvreert springen ze op je rug, als je ze vervolgens langs een dennenappel vliegt pakken ze die op en als je ze daarna op een heuveltje zet, gaan ze met de dennenappel vliegen. Wanneer je acht mannetjes aan het vliegeren krijgt zal één van de vliegers veranderen in een slang. Vervolgens word je getrakteerd op een korte cutscene en zal de nieuwe slang opduiken in de thuiswereld van The Long Mover.

Het verzamelen van de slangenvriendjes is het hoofddoel in Hohokum, maar daarnaast zijn er nog genoeg andere dingen om te ontdekken. Zo zijn er 146 ogen verstopt in de omgevingen en heeft de game 12 geheime trophy’s om vrij te spelen. Genoeg content om de adviesprijs van €12.99 te rechtvaardigen, wat mij betreft.

Chill

Hohokum komt het best tot zijn recht als je het af en toe speelt, ter afwisseling van intensievere games. Elk aspect van de game heeft een kalmerend effect en dat is een hele toffe afwisseling op de opgefokte, duistere vibes in veel triple A games. Het hele pakket, van de visuals en de gameplay tot de soundtrack en het sound design, voelt als een interactieve massage voor de zintuigen. Doordat die game over het algemeen zo onwijs chill is, is het wel extra jammer dat de oplossingen van sommige puzzels zo lastig zijn dat het frustrerend wordt. Pas na het raadplegen van een walkthrough werd mij duidelijk het doel was in sommige werelden, en het bezoeken van GameFAQs.com is toch een stuk minder chill dan de Hogg en consorten waarschijnlijk voor ogen hadden.