pc
playstation 4
kena

Kena: Bridge of Spirits review (PS5) - PlayStation 2-achtige platformer in een prachtig jasje

Geplaatst: 23 september om 16:45Aangepast: 23 september om 16:45
Al sinds de aankondiging stond Kena: Bridge of Spirits hoog op het verlanglijstje van Florian. Hij heeft wekenlang zitten wachten op de reviewcode, maar die is er helaas nooit gekomen. Florian heeft de game op lancering dan ook meteen gekocht. Was dat de moeite waard?
Kena raakte bij mij meteen een gevoelige snaar toen de game werd aangekondigd. Ten eerste spraken de grafische stijl en de belachelijk schattige Rots mij aan, maar van het genre en de gameplay werd ik ook vooral heel vrolijk. Het deed me acuut denken aan het PlayStation 2-tijdperk, waarin dit soort adventure-platformgames hoogtij vierden.

Prachtig vormgegeven

Grafisch gezien is Kena de mooiste indiegame ooit. Het spel wordt gemaakt door ontwikkelaar Ember Lab, die zich voor Kena vooral bezighield met het maken van korte animatiefilms en reclames, en dat zie je terug in de game. De personages en de omgevingen zijn prachtig vormgegeven met veel details en de Rots (de kleine zwarte beestjes) zijn om op te vreten.
De game haalt zeker de grafische pracht en praal van Ratchet & Clank: Rift Apart niet, maar Kena is dan ook gemaakt door een zeer klein team met een vermoedelijk veel kleiner budget. Voor een indiegame is het echter verbluffend hoe goed deze game er uitziet en binnen no-time ben je tot over je oren verliefd op alle personages, de wereld en het verhaal.

Spirit Guide

Over dat spannende verhaal wil ik eigenlijk niets spoilen, maar ik kan wel zeggen dat Kena een zogenaamde Spirit Guide is. Met haar magische krachten kan ze overleden personages helpen de oversteek te maken naar het hiernamaals en daarnaast kan ze contact leggen met kleine spirits, de Rots dus. Deze beestjes kunnen haar helpen in gevechten en puzzels door bijvoorbeeld objecten te verplaatsen.
Kena komt in een gebied terecht dat honderden jaren eerder werd getroffen door een tragische gebeurtenis en kan met behulp van de Rots stukje bij beetje de omgeving bevrijden van de duistere krachten en het weer herstellen naar hoe het ooit was. In haar quest komt ze al snel twee jonge kinderen tegen die op zoek zijn naar hun broer, die ronddwaalt als spirit. Hier begint het avontuur en gaandeweg kom je steeds meer te weten over wie Kena is en waar ze vandaan komt. Het verhaal en de opbouw is top en wordt op meesterlijke wijze onthuld.
kena

Oldschool

Waar het verhaal, de personages en de grafische stijl verfrissend zijn, is de gameplay eigenlijk vrij oldschool. Kena is namelijk een zeer traditionele platform-adventure die goed heeft afgekeken bij oudere games uit het PlayStation 2-tijdperk. Zo’n beetje alle gameplayelementen hebben we eerder gezien en het spel doet weinig echt nieuws, maar het is wel zo goed als geperfectioneerd. Als je dus kunt genieten van het springen op platforms, klimmen en klauteren en hier en daar een puzzel, zit je helemaal goed met Kena.
Wat de game wel echt onderscheidt van andere genregenoten is het vechtsysteem. Kena is namelijk een pittige tante die hard kont kan schoppen met haar magische staf en het aansturen van de Rots. Het vechtsysteem komt wel pas echt tot leven na een paar uur spelen, wanneer je wat extra functionaliteit hebt vrijgespeeld. Zo ontgrendel je bijvoorbeeld een pijl en boog en kun je de Rots meer aanwijzingen geven om je te helpen tijdens de gevechten.

Duister

In tegenstelling tot het schattige uiterlijk van de game, zijn de vijanden duister en hier en daar behoorlijk lastig te verslaan, wat voor een tof contrast zorgt. De game ziet er heel onschuldig uit, maar de gevechten kunnen behoorlijk hardcore zijn, vooral op de hogere moeilijkheidsgraden. De game is lastiger dan je zou denken en dat vind ik persoonlijk heel fijn. Het ziet er uit als een kinderspelletje, maar dat is het zeker niet.
Ik heb me dan ook zeer goed vermaakt met Kena en hoop stiekem dat er in de toekomst weer meer van dit soort games uitkomen, net als vroeger. Sterker nog: ik ben zo gecharmeerd van Kena dat ik heel hard hoop dat dit het begin van een nieuwe franchise wordt voor ontwikkelaar Ember Lab. De gameplay doet dan misschien niets nieuws, maar het is zo heerlijk verpakt en uitgewerkt dat ik er geen genoeg van kan krijgen.
Kena: Bridge of Spirits

Dikke polijstbeurt

Wat me wel echt tegenstaat is de afwerking van de game. Zoals gezegd is Kena: Bridge of Spirits gemaakt door een klein team en dat merk je helaas door het ontbreken van een dikke polijstbeurt. Er zitten namelijk behoorlijk wat bugs in de game. Zo heb ik met Kena twee keer vastgezeten en moest ik m’n savegame opnieuw laden, kon ik op een gegeven moment geen kistjes meer openen en was ik zelfs een keer al m’n Rots kwijt, waardoor ik de game opnieuw moest opstarten. Er schijnen zelfs wat game-breaking bugs in te zitten, die ik gelukkig niet ben tegengekomen gedurende mijn speelsessies.
Kena: Bridge of Spirits is ondanks dat magisch. De interactie met de Rots is heel erg leuk, de gevechten zijn lekker dynamisch en de personages en de omgevingen zijn prachtig vormgegeven. De gameplay is verder niet zo heel bijzonder, maar daar staat een prachtig avontuur tegenover dat je absoluut niet wil missen. De game is zeker technisch niet perfect, maar ik heb er met alle liefde een beetje doorheen gekeken en er met volle teugen van genoten. Hopelijk is dit niet het laatste dat we zien van Kena en de Rots, want ik ben verliefd geworden.

8
80
Kena: Bridge of Spirits is een van de meest charmante platform-adventures ooit, met prachtige omgevingen, personages en een meeslepend en spannend verhaal. Wat de gameplay betreft heb je dit soort games al veel vaker gespeeld en technisch gezien is de game niet perfect, maar het zit verpakt in een meesterlijk jasje.

80