Mario Strikers: Battle League review - Kampioen van de armoede?

Geplaatst: 24 juni om 12:00Aangepast: 24 juni om 10:17
Nu PES verpest is en ook FIFA eigenlijk een rode prent verdient, moet Graddus elders kijken voor zijn footievertier. En ja, dan komen er verrassingen uit de hoge hoed. Verrassingen als Mario Strikers: Battle League. Is dit de nieuwe kampioen (van de armoede)?

Die Mario toch. Is er iets wat onze besnorde vriend níet kan? Lood gieten. Prinsessen redden. Golf. Tennis. Basketbal. Keihard karten. Heel hoog springen. Heel snel rennen. Schilderen. Doktertje spelen. Zichzelf opvouwen tot papieren vliegtuig. Feestjes geven. Puzzelen. Roleplayen. Op de rug van veels te schattige dinosaurussen rijden. Cement mixen. Mixed Martial arts. Pinball. En ja, voetballen met de brille van Messi en Mbappé gecombineerd.

Altijd ondergepresteerd

Mario Strikers: Battle League is het derde deel in een serie die misschien altijd wel heeft ondergepresteerd. Ik bedoel: Mario is populair, voetbal is populair. Bij elkaar zou die shit ervoor moeten zorgen dat Nintendo nooit meer een andere game uit hoeft te brengen, toch? Was het maar zo simpel. De eerste twee Strikers zijn absoluut vermakelijk, maar missen de kenmerkende Nintendo-magie. Dat speciale sausje waarmee de écht klassieke Mario-franchises zijn overgoten. Het voelt gewoon een beetje... geforceerd. Alsof Nintendo dacht: Mario is populair, voetbal is populair. Bij elkaar zou die shit ervoor moeten zorgen dat we nooit meer een andere game uit hoeven brengen, toch?

Ook in Mario Strikers: Battle League speel je vijf-tegen-vijf, waarbij elk team bestaat uit vier vrij selecteerbare Nintendo-favorieten met hun eigen karikaturale kwaliteiten: Bowser is natuurlijk heel sterk maar wel weer sloom, terwijl Toad heel snel en technisch is maar vaker op de grond ligt dan Suarez. Keeper Boom-Boom is elk potje bij elk team hetzelfde, maar hé: die kale vetzak heeft absoluut katachtige reflexen!

Extreem chaotisch

Wedstrijden duren veel korter dan in PES of FIFA maar kunnen echt extreem chaotisch worden. Dat gaat dan als volgt: 'Hé, een vraagtekenblok! Zal ik daarheen lop... Dan moet ik eigenlijk switchen naar Peac... Oh shit, is die CPU nou een supercha... Gelukkig, een perfecte tack... Ho, snel even dodg... Hmmm, waar is de bal eigenlijk? WAT??? In mijn doel???'

Een wijs man zei het al: voetbal is simpel. Maar er is niets zo moeilijk als simpel voetballen. Het zou de lijfspreuk van Mario Strikers kunnen en ook moeten zijn. De game draaft te vaak en op onnodige momenten door in de bekende Nintendo-kwaaltjes van 'net even apart willen doen' en het 'voor iedereen toegankelijk willen houden'. Want dat is nog wel de grootste grap: dat is Mario Strikers dus helemaal niet. De beste speler zal altijd winnen, om de doodeenvoudige reden dat hij z'n superschoten beter aan elkaar kan rijgen, wél snapt hoe je vijandige interceptie met perfecte timing kan ontwijken en die domme items eigenlijk helemaal niet nodig heeft.

Het is het meest fundamentele probleem aan Mario Strikers: de game heeft het uiterlijk van een gezellige partgame maar is, zodra de trainingspakken uitgaan, zwaarder voor het gestel dan een Coopertest met de selectie van Real Madrid. Start het spel op, en je krijgt een tutorial voorgeschoteld waar de meeste JRPG's de hik van krijgen. Ik voorspel dat de helft van de kopers de game meteen weer inruilt.

Best wel onaf

Helaas is er meer ergernis. Animaties van superschoten kun je niet doordrukken. Niet. Doordrukken. Dus zit je na een uur al voor de vierduizendste keer te kijken naar Mario die vuurogen krijgt en schreeuwt 'letsa go'. Het is absoluut tergend (al wordt Waluigi die met een roos in z'n mond de tango danst nooit oud).

Daarnaast is er domweg niet zoveel te doen. Een paar singleplayer cups, muliplayer en that's it. Geen Career, geen Ultimate Team-achtige mode en zelfs geen opties om bv de spelregels aan te passen. Mario Strikers: Battle League is bare-bones en voelt om eerlijk te zijn best wel onaf. Ja, je kunt munten verdienen om een soort robotische 'gear' voor je spelers te kopen waarmee je hun stats wijzigt, maar ze worden nooit béter. Alleen ánders. Geef Mario bijvoorbeeld een paar ijzeren handschoenen en hij krijgt +2 voor schieten, maar van z'n snelheid gaan 2 punten af. Kun je net zo goed Bowser kiezen! Sowieso merk je weinig verschil tussen spelers. Te weinig (zie kader 'Low-iegie is O-Pie'). De verschillen hadden nog veel cartoonesker moeten zijn zoals in Mario Kart, waar de keuze voor je character écht impact heeft.

Maar, dan nog: met AI die óf dommer dan Quincy Promes is óf vergelijkbaar met Cruijff en Maradonna die uit de dood zijn herrezen, veranderen de algoritmische spelregels eigenlijk om de minuut. Dodelijk in een footie.

Champions League-waardig?

Zeker, Mario Strikers kán leuk zijn. Vooral in multiplayer als de wedstrijd gelijk opgaat, het spel op en neer golft en er niet te veel oponthoud is in de vorm van irritante animaties of tussenfilmpjes. Dan doet de game denken aan het legendarische Nintendo World Cup voor de NES en Game Boy, een footie waar Strikers minstens voor 80% de mosterd haalt maar die het nooit weet te evenaren. Laat staan te verslaan.

Of Mario Strikers wel beter is dan PES en FIFA? Nou ja, dan die eerste titel zeker, al is dat vergelijkbaar met zeggen dat SC Heerenveen wint van mijn amateurelftal. Als ik moet kiezen tussen Strikers en FIFA kies ik toch héél lichtjes voor de laatste, al zijn ze beide meer van Conference League-niveau dan Champions League-waardig. Kampioenen van de armoede, zogezegd...

6,4
64

Mario Strikers is - ondanks z'n zogenaamde 'keraaazy' gameplay - één van de meest generieke, lichtgewicht footies ooit. Niet stom om te spelen, maar gewoon totaal vlak. Als vanille. Of Feyenoord. Oh oeps, draait deze verder zo gemoedelijke review toch nog uit op rellen!!!

64
Ons oordeelMario Strikers is - ondanks z'n zogenaamde 'keraaazy' gameplay - één van de meest generieke, lichtgewicht footies ooit. Niet stom om te spelen, maar gewoon totaal vlak. Als vanille. Of Feyenoord. Oh oeps, draait deze verder zo gemoedelijke review toch nog uit op rellen!!!