Review

Resident Evil Village Review (PS5) - Meer dan alleen de dorpsgek

Geplaatst: 5 mei 2021 om 17:00Aangepast: 6 mei 2021 om 20:44
Resident Evil is een heerlijke combinatie van actie en afgrijselijke (body-) horror, afgetopt met een fijne laag Japanse mafkezerij. Tot Wouters grote genoegen wordt deze ideale cocktail in Resident Evil: Village aangevuld met zijn favoriete wezens van de nacht… en nog véél, heel veel meer.

De Resident Evil-serie is er eentje van hoogte- en dieptepunten; gestoord goede delen, wisselen zich af met flinke teleurstellingen, en eigenlijk hebben we alles ertussenin ook wel zien langskomen. Maar dat is vooral zo omdat Capcom flinke risico’s neemt met deze franchise, en niet alleen in de vorm van spin-offs, maar ook zéker binnen de mainline serie. Resident Evil 5 is bijvoorbeeld totaal anders dan deel 4, zowel qua stijl als de focus van de gameplay, terwijl ook 6 en 7 voor een groot deel niet te vergelijken zijn. Dus is het elke keer weer spannend op wat voor soort game Capcom nu weer de titel ‘Resident Evil’ plakt! Zo ook in het geval van Village, het achtste deel, want is dat nu een first-person survival-horrorgame á la deel 7, is het zo’n semi-spin-off in de trant van Code Veronica, meer een actiegame zoals deel 4 of maakt het weer zulke gekke sprongen als deel 6?

Resident Evil Village

Wandel om het mijnenveld

Wat voor game Resident Evil Village exáct is, dat wil ik eigenlijk niet helemaal verklappen in deze review. Want een groot deel van het plezier in de achtste Resi, is het verrast worden door de onverwachte wendingen die dit deel kent. Natuurlijk is er al aardig wat weggeven in zowel de trailers als de verschillende demo’s die voor de release van de game verschenen zijn, maar die hebben een heel specifiek beeld geschetst dat niet per se representatief is voor de rest van Resident Evil Village. Dat hebben ze zó slim gedaan daar bij Capcom, dat ik daar geen afbreuk aan wil doen door te veel details van wat de game nog meer in petto heeft te spoilen. Dit gaat dus de meest spoilervrije Resident Evil Village-review op de AARDE worden, dat is mijn persoonlijke garantie.

Mooi deur

Gelukkig is er nog genoeg wat ik wél kan vertellen, te beginnen met hoe belachelijk prachtig de beelden zijn die de RE Engine op je beeldscherm tovert. Het is bijna niet te geloven hoe realistisch die zijn, zoals de prachtige character models die bijna uit je scherm lijken te stappen, compleet met geloofwaardig bewegende gezichten en zelfs kapsels die er een keer niet uitzien alsof iemand er betonstolsel in heeft gesmeerd. Maar het zijn vooral de materialen die indruk maken, van slijm en mos waarvan je de vochtigheid bijna kan ruíken, tot en met kristallen die het geld praktisch uit je bankrekening zuigen en vuur dat veel meer is dan een 2D gifje. Zelfs een duffe kelderruimte is in Resident Evil Village een lust voor het oog, met instortende muren, blazend stoom, likkende vlammen en rondvliegende vonken. Vergezichten van Castle Dimitrescu en ander oogsnoep kan je gelukkig aan je muur hangen, want een (enigszins summiere) Photo Mode is aanwezig.

Resident Evil Village

Deel 7 is het niet

Omdat Resident Evil Village wederom first-person is en Ethan Winters in de hoofdrol heeft, lijkt het qua gameplay vooral op deel 7. Maar verder komen deze games ongeveer evenveel overeen als Ada Wongs en Claire Redfields kledingsmaak! Village is namelijk een stuk meer actie-georiënteerd, met in de eerste minuten al een fikse schietpartij waarin menig weerwolf-achtige freak het moet ontgelden. En hoewel ik ook hierin, net zoals in 7, het gevoel had dat ik beperkt werd in mijn bewegingsvrijheid door de enigszins lineaire aard van de game, zit er véél meer variatie in Village wat betreft omgevingen, de daarbij horende esthetiek én vijanden. Iets waar ik een beetje omheen ga dansen om niets te verklappen. Net zoals ik je kan vertellen dat Village niet een geheel lineaire, ‘leg-een-reis-af-van-A-naar-B-ervaring’ is, maar dat ik na deze voorzichtige opmerking verder trippel naar het volgende onderwerp!

Andere verschillen met 7 zitten hem in subtiele veranderingen in gameplay(-elementen): het crafting-systeem is bijvoorbeeld uitgebreid, de itemboxen zijn verdwenen en we hebben dit keer te maken met een minstens zo geheimzinnige Merchant als in Resident Evil 4, genaamd The Duke. Bij dit redelijk forse heerschap kan je upgrades en wapens kopen, maar ook bijvoorbeeld ingrediënten inleveren voor kookrecepten die je blijvende voordelen geven. Ik word altijd wel blij van de manier waarop je in Resident Evil-games wapens kunt upgraden, in dit geval zowel door stats up te graden als door er extensies zoals grotere magazijnen, scopes en stocks aan te koppelen. Bovendien is Ethan zo nét even wat meer een badass actieheld dan de man in het vorige deel was.

the duke

Dorpsstraat 8: het juiste adres voor fans

Meer dan deel 7 probeert Village alle soorten fans van Resident Evil iets te geven waar ze zich in vast kunnen bijten. Er is genoeg ranzige bodyhorror in de vorm van vreselijke experimenten die afgrijselijke mutaties tot gevolg hebben, want dat is wat zo’n beetje elke Resi-fan verlangt. Daarnaast zijn er een aantal sequenties die je de stuipen op het lijf gaan jagen, die volledig teruggrijpen op het survival-horroraspect van de serie en mij zelfs een beetje lieten opwippen op m’n stoel van schrik. Oh en misschien zal je zelfs zombies en een Kwaad Huis tegenkomen! En terwijl de voorganger wat meer op zichzelf leek te staan, heeft 8 veel meer raakvlakken met de rest van de serie; de oplettende gamer kan zelfs een directe link met de allereerste Resident Evil vinden, met de grondlegger van Umbrella. Zoek je als trouwe RE-speler een lekkere dosis fanservice, dan zit je met deze Resident Evil aan het goede adres: Dorpsstraat 8.

Vampireshit crazy

Hoewel er elementen van Village zijn die teruggrijpen naar de survival-horror-origine van de serie, moet je hier niet een ‘haunted house’-beleving van verwachten zoals 7 dat enigszins was. Wat dat betreft durft deze Resi een stuk verder te gaan, veel richting een Code Veronica met flamboyante schurken, volledig van de pot gerukte plotelementen en een keur aan personages: volledig batshit dus. Vooral qua eindbazen gaat Village vollédig nuts, met zelfs een heleboel vernietiging van eigendommen tot gevolg, en heel, heel veel spektakel en walgelijke body horror. Want deze eindmonsters zijn echt typisch RE: de welbekende, afzichtelijke creaturen, meestal met mensvormige aanhangsels die de zwakke plek vormen. Maar zó grootschalig en in first-person, dat hebben we nog niet eerder gezien.

eindbaas

8 uur later…

Als ik Village dan toch vergelijk met vorige delen, dan is er ook een aspect waar het enigszins in teleurstelt. De game kent een campaign die je in een uur of acht op standaardmoeilijkheidsgraad wel uitgespeeld hebt, waarna je een ietwat magere Mercenaries-mode unlockt die geen co-op heeft (aangezien dit een singleplayer-Resi is). En dat is dan echt alle content, waardoor Village vooral interessant is voor speedrunners en andere gamers die er hun plezier uithalen diezelfde ervaring te perfectioneren. Wat dat betreft kan je best losgaan, want met zogenaamde Completion Points vallen nog aardig wat extra’s te verdienen.

Maar ben jij niet iemand die hard gaat op repetitie, houd er dan rekening mee dat je pas weer iets uit Village gaat halen zodra er DLC voor verschijnt. En ja, dat gaat niet allemaal gratis zijn, mogen we wel even van uitgaan. Dus hoe vet de singleplayer-insanity van Resident Evil Village ook is, hoe hard je ook heen en weer geschud wordt in het achtbaanbakkie dat Village heet, het is voorlopig wel de Resi waar we het mee moeten doen. En dat steekt wel schril af tegen, laten we zeggen, mijn geliefde deel 5 dat na máánden, en in mijn geval zelfs járen, nog uitdaging en plezier biedt.

Resident Evil Village

Schenk jezelf een Green Herb

Met Village is Resident Evil gelukkig weer op een kersvers hoogtepunt terechtgekomen wat mij betreft. Daarbij worden wel degelijk gekke sprongen gemaakt (maar niet zo idioot als in 6), is er absoluut survival-horror aanwezig (maar ligt er niet zo de nadruk op als in 7), wordt er flink veel geschoten (maar is het niet helemaal de actiegame die 4 en 5 zijn) en zijn er ook meer dan genoeg puzzels te vinden (maar zal je niet zo hopeloos verdwalen als in de oorspronkelijke residentie). Daarmee is Village heel ‘Resident Evil’, maar ook ontzettend uniek. Een ideale cocktail zoals alleen deze franchise dat kan bieden, aangevuld met weerwolven, vampiers en nog zóveel meer dingen waar ik je deze hele review, zoals beloofd, helemaal NIETS over verteld heb…

Resident Evil Village verschijnt op 7 mei voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Met dank aan Nanovixen voor de input.

8,8
88

Resident Evil Village

Resident Evil Village is een van de meest veelzijdige delen in de serie, zowel qua vijanden, omgevingen, eindbazen als puzzels. Het is een achtbaanrit aan memorabele momenten, ranzigheden en fan service. Maar zoals de meest rollercoasters biedt het weinig randvermaak en is het ritje té snel voorbij. Gelukkig kan je altijd nog een keer!

88
Resident Evil VillageResident Evil Village is een van de meest veelzijdige delen in de serie, zowel qua vijanden, omgevingen, eindbazen als puzzels. Het is een achtbaanrit aan memorabele momenten, ranzigheden en fan service. Maar zoals de meest rollercoasters biedt het weinig randvermaak en is het ritje té snel voorbij. Gelukkig kan je altijd nog een keer!