rocket league
rocket league sideswipe
android
ios

Rocket League Sideswipe review (Android/iOS) – De ultieme mobiele vertaling

Geplaatst: 7 december 2021 om 16:00Aangepast: 7 december 2021 om 12:12
Heb je spelletjes op je telefoon staan? Tot nu toe beantwoordde Jari die vraag altijd vol trots met nee. Waarom dat zo is? Dat weet hij eigenlijk niet zo goed. Rocket League Sideswipe kan die afkeer tegen mobiele games weleens voorgoed hebben veranderd.
Rocket League, het alom bekende voetbalspel met auto’s, kwam zes jaar geleden uit en is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het gamelandschap. Nu steeds meer grote franchises, zoals Call of Duty en Battlefield, zich op de mobiele markt begeven, kon Rocket League niet achterblijven. Doorbreekt Sideswipe het casual imago van mobiele games, of zullen gamers deze versie links laten liggen?

Nieuwe formule

Psyonix had er voor kunnen kiezen om gewoon het ouderwetse Rocket League naar mobiele apparaten te porten. Dat had ongetwijfeld een prima versie van de game opgeleverd, maar wel de minst fijne manier om hem te spelen. Sideswipe gooit de formule echter om en dat is een fantastische keuze geweest. De game is in tegenstelling tot zijn grote broer namelijk in 2D te spelen, waarbij het ene doel zit links is het andere doel rechts.

Verder is het principe hetzelfde: met je door een raket aangedreven auto probeer je meer goals te maken dan de tegenstander. De besturing is poepsimpel: je rijdt van links naar rechts, je kunt springen en er is een boostknop, meer is het niet. En dat is ook alles wat je nodig hebt, want de besturing is extreem intuïtief. In de instellingen kun je kiezen aan welke kant je wil scoren, zodat hier nooit verwarring over ontstaat.

Iedereen kan meedoen

Waar de drempel om Rocket League te spelen relatief hoog is, is dat in Sideswipe totaal anders. Als je de besturing een beetje onder de knie hebt, maak je binnen de kortste keren de mooiste goals met aerials en een omhaaltje hier en daar. Dat wil niet zeggen dat de game niet uitdagend is: het instapniveau is aanzienlijk lager dan de console- en pc-versie, maar niet iedereen zal uitblinken in Sideswipe. Het zorgt er wel voor dat de game vanaf de eerste minuut extreem bevredigend is. Waar een prachtige goal in Rocket League misschien iets te ver gegrepen is, ligt het in Sideswipe binnen handbereik. Het is daarmee het perfecte voorbeeld van easy to learn, hard to master.

Elk potje duurt twee minuten, waardoor er eigenlijk op elk moment van de dag wel even tijd is voor een lekker potje tussendoor. De verslavingsfactor is hoog en de game moedigt het samenspelen met vrienden aan door extra XP te geven wanneer je met een vriend speelt. Helaas ontbreekt een voice chat-mogelijkheid, die Call of Duty: Mobile bijvoorbeeld wel heeft. Je kunt berichtjes typen naar elkaar, maar zeker tijdens een potje is dat een omslachtige manier van communiceren. Tijdens het spelen kun je via stickers communiceren met teamgenoten en tegenstanders. Vrienden uitnodigen en toevoegen werkt wel perfect en een potje zoeken duurt nooit lang.

Gamemodi

Sideswipe heeft drie verschillende gamemodi: één tegen één, twee tegen twee en basketbal. Vooral twee tegen twee en basketbal zijn leuk om te spelen. In één tegen één zijn de doelen iets verlaagd ten opzichte van de twee tegen twee-modus om het scoren makkelijker te maken. Helaas resulteert dat erin dat de bal wel heel vaak vanaf de aftrap meteen in het doel wordt geschoten. 8-7, 9-6 of zelfs 10-0 zijn geen zeldzame uitslagen in deze modus. Twee tegen twee is de perfecte modus qua balans. In elke gamemodus heb je een aparte rang: van brons tot grand champion. Een gemoedelijke modus, die wel aanwezig is in Rocket League, ontbreekt in Sideswipe. Even een paar potjes warmdraaien voordat je ranked gaat spelen, zit er niet in.

Grafisch is Sideswipe een pareltje. Visueel gezien doet de game niet onder voor de console- en pc-versie. Bovendien draait alles in een soepele 60 frames per seconde. In de instellingen kun je kiezen voor verschillende grafische opties, waardoor de game op elk apparaat lekker draait en er heel weinig te wensen overblijft. Je kunt zelfs kiezen hoe gedetailleerd het gras eruit moet zien tijdens een potje!

Waar zijn de statistieken?

Qua aanwezige content kan de game zeker nog stappen maken. Zo zijn er maar drie arena’s om in te spelen: twee voor het voetbal en eentje voor basketbal, en dat is wat weinig. Stat tracking is helemaal niet aanwezig. Nergens wordt bijgehouden hoeveel doelpunten je hebt gemaakt, hoeveel assists je hebt gegeven, hoeveel reddingen je hebt gemaakt of hoeveel potjes je hebt gewonnen. Dat is opmerkelijk, aangezien in Rocket League alles tot in de puntjes wordt bijgehouden. Alleen na een potje zie je het aantal doelpunten, schoten, reddingen en assists. Buiten de rang per gamemodus is er dus geen enkele mogelijkheid om bij te houden hoe je er voor staat qua niveau en dat is een groot gemis.

In verbinding met Rocket League

Net als in de oorspronkelijke game zit Sideswipe barstensvol met cosmetische items. In de garage kun je de wielen, verf, hoeden, boosts en goal-explosies aanpassen. In het pre-season wat nu gaande is, is de battle pass gratis en door te spelen ontgrendel je muntjes die je kunt uitgeven in de winkel. Tot nu toe is het geheel dus bijzonder klantvriendelijk, maar in de toekomst verschijnt er ongetwijfeld een ander verdienmodel. De schoorsteen van Epic Games moet immers ook blijven roken.

Rocket League Sideswipe staat in verbinding met de originele Rocket League. Wanneer je inlogt met hetzelfde account, levert elke overwinning in Sideswipe extra 4.000 XP op in Rocket League en vice versa. Ook worden sommige cosmetische items in beide games ontgrendeld. Voor de doorgewinterde Rocket League-veteraan is dat dus een goede reden om zich ook aan de mobiele versie te wagen. De verbinding zorgt er voor dat Sideswipe een mooie uitbreiding is van het Rocket League-merk.

Als mensen nu aan mij vragen of ik spelletjes op mijn telefoon heb staan, kan ik vol trots zeggen dat ik Rocket League Sideswipe speel. Bovendien is het voor iedereen een aanrader om sowieso een keer een potje te proberen. Het zou mij niks verbazen als hier zelfs een nieuwe esport uit wordt geboren. Buiten kijf staat dat Rocket League Sideswipe een verdomd fijne game is.

8,5
85
Rocket League Sideswipe is een fantastische vertaling van een console- en pc-game naar een mobiele game. De besturing is zo intuïtief dat iedereen de game kan oppakken, maar toch uitdagend om er echt in uit te blinken. Het ziet er clean uit, biedt een volledige en toegankelijke ervaring en is een mooie uitbreiding van het Rocket League-merk. De hoeveelheid content is helaas nog wel aan de karige kant en het ontbreken van statistieken is een groot gemis.

85
Jari KlapwijkSpeelt alles wat los en vast zit. Houdt van Xbox, de fantastische blockbustertitels van Sony en heeft warme gevoelens bij (bijna) alles van Nintendo.