playstation4
playstation5
florianhoutkamp
playstation4pro

Sackboy: A Big Adventure Review (PS4) - Charmante platformer met een slap verhaal

Geplaatst: 19 november 2020 om 14:00Aangepast: 19 november 2020 om 10:52
Het leek er even op dat Sony de nek van Sackboy had omgedraaid, maar na zes jaar wachten keert het gebreide ventje terug in zijn eigen avontuur! Florian checkt of dit een geslaagd uitstapje is voor Sackboy, of dat hij het beter bij LittleBigPlanet had kunnen houden.

De LittleBigPlanet-games heb ik altijd leuk gevonden, al lag wat mij betreft de focus niet helemaal lekker. In de LBP-games ging het dan ook vooral om het hele Play, Create, Share-gebeuren, waarbij iedereen los kon gaan met het maken en delen van eigen levels. Dat ging echter ten koste van de game zelf, dat een soort bijzaak werd. Sackboy: A Big Adventure is wat dat betreft haast niet te vergelijken met LBP.

Sackboy1

Play, Create, Share

De editor stal altijd de show in de LBP-games! Dat zat altijd briljant in elkaar en heeft uiteindelijk zelfs voor het bizar ambitieuze Dreams gezorgd. Het was zeker cool dat er een soort bodemloze put van door de community gemaakte levels beschikbaar was in de LBP-games, maar om dit mogelijk te maken ging bijna alle aandacht van de ontwikkelaars naar de editor en wat minder naar de standaard levels in de game.

Sackboy2

Daardoor was de kwaliteit van de editor ontzettend hoog, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat de rest maar een beetje bijzaak was, of puur diende ter inspiratie voor spelers om te tonen wat er mogelijk is met de editor. Door de community gemaakte levels waren dan ook al snel veel vetter dan wat de devs hadden verzonnen!

Geen editor

Ik was dan ook blij verrast toen bekend werd gemaakt dat Sackboy, het hoofdpersonage uit LittleBigPlanet, zijn eigen avontuur zou krijgen van ontwikkelaar Sumo Digital en werd eigenlijk nog enthousiaster toen ik erachter kwam dat er helemaal geen editor in Sackboy: A Big Adventure zit. Waarom ze de game niet A LittleBig Adventure hebben genoemd is mij overigens een raadsel. Een gemiste kans!

Sack3

Hoe dan ook, Sackboy: A Big Adventure is een op zichzelfstaande platformer vol met heerlijk ontworpen levels, die je met maximaal drie vrienden op de bank in co-op kunt spelen. Ik ben heel blij om te melden dat alle levels er prachtig uitzien en goed uitgewerkte gameplay mogelijk maken. Zo zijn er levels die zich echt richten op platforming, zijn auto-scrolling levels, platforms die je moet verplaatsen met motion controls, ritmelevels met bekende muziek, levels waarin je over muren moet lopen en time trails. Ook zijn er een aantal toffe gadgets, zoals een grappling hook, hooverboots en een soort boemerang.

Gepolijst

Er zit ontzettend veel variatie in het spel en het belangrijkste is dat alles super goed afgewerkt aanvoelt, in tegenstelling tot de LBP-games. Sackboy: A Big Adventure speelt ook vele malen lekkerder dan de LBP-games, omdat Sackboy zich secuurder laat besturen. Hij is veel minder clunky geworden en dat was hard nodig, zeker in een platformer, waarin het meestal om precisie draait. De levels zijn nu ook voor het eerst volledig in 3D, in tegenstelling tot in de LBP-games.

Sack4

Zit er dan helemaal geen customization meer in Sackboy: A Big Adventure? Zeker wel, maar het blijft nu bij het aanpassen van je Sackboy of Sackgirl. Tijdens het spelen verdien je gouden belletjes, die je bij een verkoper kunt inleveren voor nieuwe outfits en accessoires. Dat is vooral leuk als je de game in co-op speelt en iedereen z’n eigen ontworpen Sackboy of Sackgirl heeft.

Co-op

Ik moet ook zeggen dat de game een stuk leuker is in co-op. De levels met een paar vrienden overmeesteren is supercool en er zitten hier en daar ook kleine puzzels in de levels die je met elkaar moet oplossen. Er zijn zelfs een paar levels die je alleen maar in co-op kunt spelen en dit zijn wat mij betreft de leukste. Wel is het erg jammer dat Sackboy: A Big Adventure op lancering niet online co-op te spelen is. Zeker in deze tijd! Die functionaliteit moet ergens komende maand toegevoegd worden via een update.

Sack5

Over het algemeen ben ik zeer gecharmeerd van het nieuwe avontuur van Sackboy, maar naast het missen van de online co-op op lancering heeft de game nog wat meer nadelen. Zo ligt de moeilijkheidsgraad aan de lage kant, zelfs in de latere levels. Het wordt nooit echt lastig en ik miste zo nu en dan wat uitdaging. Sackboy is in co-op nog makkelijker, aangezien de game zich niet echt aanpast aan het aantal spelers. Er zitten alleen een paar bonuslevels in, waar je hier en daar even moet nadenken om een simpele puzzel op te lossen, maar lastig zou ik het allemaal zeker niet noemen.

Slapjes

Het is daarnaast jammer dat Sackboy: A Big Adventure geen boeiend verhaal heeft. De wereld van Sackboy en z’n vriendjes wordt leeggezogen door een badguy genaamd Vex en Sackboy moet de orde weer zien te herstellen. Het is allemaal enorm standaard en pakte mij totaal niet. Dit zorgt er helaas voor dat de hele game niet als één geheel aanvoelt, maar meer als losstaande levels, die je achter elkaar ontgrendelt en kunt spelen.

Sack5

Een platformer heeft juist een leuk verhaal nodig dat de hele boel aan elkaar plakt. De humor is ook niet noemenswaardig en zelfs wat slapjes. Jammer, want met de gameplay op zich is eigenlijk niets mis en vooral in co-op is Sackboy: A Big Adventure een absolute aanrader. De game is te spelen op de PlayStation 4, maar biedt ook het perfecte excuus om een extra DualSense-controller voor je PlayStation 5 te halen.