suicide squad
dc
margot robbie
james gunn

The Suicide Squad review - James Gunn gaat overboord

Geplaatst: 3 augustus om 12:00Aangepast: 2 augustus om 19:07
Het superheldenseizoen begint met een ongeorganiseerd stel superschúrken, genaamd The Suicide Squad. Wouter kan je vertellen of regisseur James Gunn een leukere Task Force X kan neerzetten dan in 2016 gedaan is. Dat moet toch haast wel lukken!

Een van de zijmissies die The Suicide Squad is aangegaan moet niet al te lastig zijn om te voltooien: het moet een betere film zijn dan die met bijna dezelfde titel uit 2016. Hoewel er voor elk misbaksel nog wel een schare fans te vinden is, luidt de algemeen consensus wel dat de David Ayer-faalbak met Will Smith een van de meest rommelige, gare films uit het DCEU is. Maar als íemand van dat zooitje ongeregeld iets grappigs kan maken, dan is het James Gunn toch wel?

Suicide Squad

De man die furore maakte met Super, een superheldenparodie met Assistant (to the) Regional Manager Rainn Wilson in de hoofdrol, en een sterreggisseur werd dankzij Guardians of the Galaxy deel 1 en 2, kent zijn comicfilms en weet wat humor is. Geen wonder dus dat Warner Bros., kort nadat Disney oude tweets van Gunn hadden gevonden die ze niet zo grappig vonden, de Guardians-regisseur zo goed als carte blanche gaf om een remake van Suicide Squad te maken. De eerste geniale stap die daarvoor gezet werd? Zet ‘ The’ voor de titel!

Idris en Robbie: de sterren van de show

Een van de weinige elementen die Suicide Squad (2016) nog draaglijk maken, is de casting van Margot Robbie als Harleen Quinzel/Harley Quinn. Die zagen we nog een keer schitteren als hetzelfde personage in Birds of Prey (2020) met minstens zoveel ampère, dus is het geen wonder dat we haar voor een derde keer mogen bewonderen in The Suicide Squad. En wederom is de Australische actrice een van de hoofdredenen om deze film te gaan zien, want haar grenzeloze energie en charisma maken haar het stralende middelpunt. Ze heeft, logischerwijs, ook aardig wat screen time en hoewel ze haar wat mij betreft nog een stuk onvoorspelbaarder en gestoorder hadden kunnen maken, is het moeilijk om níet blij te worden van Harley Quinn.

Suicide Squad

Will Smith was helaas niet beschikbaar om nogmaals een mogelijke carrièremisser te riskeren, dus is de andere hoofdrol dit keer weggelegd voor Idris Elba. Die overigens niet Smith vervangt als Deadshot, maar een ander personage genaamd Bloodsport speelt. Niet dat er veel verschil is tussen de twee, want beiden zijn huurlingmannetjes met coole helmen die goed kunnen mikken en niet Deathstroke zijn. Gelukkig weet Idris z’n 14-in-een-dozijn personage bakken persoonlijkheid te geven, in de eerste plaats omdat de acteur een magnetische uitwerking heeft op de cameralens. Maar ook vanwege een achtergrondverhaaltje waarin Bloodsports dochter en vader hem iets substantieels geven om zich in vast te bijten.

Militaire mannetjes

Naast Robbie en Idris heeft John Cena een grote rol als Peacemaker, en keert Joel Kinnaman terug als Rick Flag. Flag, Bloodsport en Peacemaker zijn alle drie van die militaire schietmannetjes zonder speciale krachten, die constant verwikkeld zijn in een strijd over wie de grootste pistool heeft. Een van de elementen aan deze film die ik niet bepaald origineel of verfrissend vond; ik had meer verwacht van Gunn. Gelukkig zijn er Ratcatcher 2 (Daniela Melchior), King Shark (Sylvester Stallone) en Polka-Dot Man (David Dastmalchian) om The Suicide Squad iets gestoorder en spontaner te maken, hoewel ook zij me amper wisten te verrassen. King Shark z’n ontzettende domheid vond ik al vrij snel niet grappig meer en Ratcatcher 2 heeft typisch van die krachten die ze alleen gebruikt als het plot er een gapend gat voor openhoudt.

Suicide Squad

Gelukkig zorgt Polka-Dot Man zijn, eh… complex nog voor een aantal grappen waar ik van moest grinniken en volslagen nutteloze dwazen zoals Weasel (James’ broer Sean Gunn) en T.D.K. (golden boi Nathan Fillion) weten me ook licht te amuseren. Maar meer dan alleen grinniken deed ik niet tijdens The Suicide Squad. En dat is enigszins problematisch voor wat in eerste plaats een komedie is en in de laatste plaats een film die zichzelf, en diens personages, serieus neemt. Hoewel, tussen de vaak belachelijke scènes door, er plotseling wel emotionele investering van de kijker gevraagd wordt in de vorm van sentimentele ‘achtergrondverhalen’ waarin de personages over hun verleden vertellen. Of moet ik dat ook niet serieus nemen? Ik weet het eigenlijk niet, want ben een beetje in de war over de toon van deze film!

De Gunnfactor

Los van de humor in The Suicide Squad, iets wat natuurlijk extreem persoonlijk is, vind ik verder vrij weinig van het scherm afspatten. De actie is vaak vooral bedoeld om je te laten lachen, waardoor het amper een ‘wow’-factor heeft en soms bijna Hot Shots-achtig idioot is met doorgeslagen absurditeit en extreme bloederigheid. Die ‘gore’ kwam bij mij af en toe bijna puberaal over, hoewel het soms wel een fijne verrassing weet te veroorzaken als plots iemand z’n gezicht van z’n hoofd geschoten wordt. Maar de absurditeit voelde ik vaak totaal niet, met als een van de dieptepunten Peacemaker en Bloodsport die een ‘wie kan het coolst iemand afmaken’-wedstrijd houden en er op een gegeven moment een ventilator in een volle badkuip geschoten wordt, met een geëlektrocuteerde vijand tot gevolg. Okay, eh… haha?

Suicide Squad

James Gunn zijn persoonlijke inbreng als regisseur beperkt zich lomp gezegd vooral tot het inzetten van een 70’s-nummer (uit wat je zijn Awesome Mix Vol. 3 kunt noemen) als de Squad cool richting de camera loopt en creatief gebruik van hoofdstuktitels. Die laatste passen in de betreffende scène omdat de letters in de vorm komen van vuur, planten of bloed in de zee, een mooi lesje in CGI-fonts maken. Het maakt de film een stuk opzwepender, en de soundtrack is weer lekker, maar verder is The Suicide Squad qua kleurenpalet, shots en sets niet heel erg bijzonder. Op sommige specifieke kleurenuitspattingen in outfits en CGI na is het geheel redelijk grijs en de setting van een Zuid-Amerikaans, dictatoriaal eiland voelt gigantisch afgezaagd (sorry, Far Cry 6). Door dat laatste loopt de Squad ook nog eens voornamelijk zwarte en latino mensen af te knallen, waardoor het bijna lijkt alsof je Resident Evil 5 aan het spelen bent.

De precursors van teleurstelling

Waar Suicide Squad (2016) de fout in ging, volgens velen, is dat het zichzelf net even wat te serieus neemt, terwijl de plot echt met flosdraadjes van bullshit aan elkaar hangt. Gelukkig is James Gunns versie wat dat betreft een stuk beter, want het verhaal is (iets) logischer en deze film is zich volledig bewust van hoe onzinnig absurd het is. Dat laatste schoot bij mij in het verkeerde keelgat, waardoor ik al na een half uur ophield met grinniken, maar dat wil niet zeggen dat jij hetzelfde zal hebben. Voor hetzelfde geldt snap jij namelijk of de uiteindelijke bedreiging van de film nou grappig bedoeld is of niet, en voel jij wel iets bij de verschillende montages die in de plaats komen van daadwerkelijke karakterontwikkeling. Of zijn die nou ook played for laughs?

The Suicide Squad (2021) is dus een veel leukere film dan Suicide Squad (2016). Dat kan ik zo goed als garanderen, maar dat is een behoorlijk mager compliment. Ik had een veel grappigere en stijlvollere film verwacht van James Gunn, met meer verrassingen, meer dijenkletsers en een Task Force die een onderlinge wisselwerking zouden hebben die iets meer in de buurt zou komen van die van de Guardians. Maar goed, verwachtingen zijn de precursors van teleurstelling, dus bij dezen heb ik die voor jullie alvast naar beneden gesteld. Geen dank en veel plezier met The Suicide Squad!

Wouter BruggeWouter is de hoofdredacteur van Power Unlimited magazine. Dat klinkt serieus, maar zijn liefde voor sci-fi-, fantasy-, horror- en superhelden- films en series, houdt hem jong en dom.